Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Trafikverket: Det enda viktiga är att cykelvägen är säker.

Publicerad den 6 november, 202113 augusti, 2022

I veckan gjorde Trafikverket en post på sin Facebooksida. Det handlade om hur mycket de satsar på cykel. Eller nåja, ”en hel del”:

Vi som har följt bygget med Förbifart Stockholm och flera andra motorvägsprojekt från Trafikverket blir såklart nyfikna och klickar på länken.

Vi läser:

”E4 Förbifart Stockholm bygger gång- och cykelvägar till nya knutpunkter för kollektivtrafiken. Det gör vi för att skapa bättre möjligheter för byten mellan cykel, buss och tunnelbana. Tvärförbindelser med buss i helt nya riktningar blir möjliga.

Visst, vi bygger väg, men faktiskt en hel del för gång- och cykel också!

Tack till dig som går och cyklar. Genom att gå, cykla eller åka kollektivt bidrar du till en grönare framtid samtidigt som du förbättrar din hälsa och minskar buller och utsläpp. Du blir även en förebild för andra och kan få fler att börja cykla. Kolla in det vi har byggt eller bygger just nu!”

Ja, tack tack. Men längre ner på sidan hittar vi det här, och här är det som att Trafikverket tankeläst:

”Vi har ett särskilt ansvar för trafiksäkerheten, och det gäller även för cyklister. Vi arbetar efter nollvisionen, att ingen ska skadas allvarligt eller dödas i trafiken. Vi är medvetna om att säkerheten för cyklister behöver förbättras. Cyklisterna är den största gruppen bland de som skadas allvarligt i trafikolyckor. Därför kan vi kanske inte bygga den rakaste snabbaste vägen, ibland blir det omvägar för att få en säker cykellösning. Men hellre en säker omväg än en farlig genväg!”

Smaka på den. ”Hellre en säker omväg än en farlig genväg”. Jorå, vem skulle säga något emot det. Här är vårt motpåstående: Hellre en säker genväg än vilken omväg som helst.

För det är ju en hittepå-motsättning det där med att valet står mellan ”säker omväg” eller ”farlig genväg”. Tänk om Trafikverket hade resonerat så när det gäller biltrafiken? ”Den nya tvärförbindelse Södertörn blir visserligen sju mil längre än vägen innan, men hellre en säker omväg än en farlig genväg!”. Sa ingen någonsin.

Och nu nödgas vi samla några exempel på ”säkra omvägar” – för just omvägar är något av en Trafikverkets paradgrenar. Och notera att i princip allt nedan också gäller fotgängare, eftersom Trafikverket bygger kombinerade gång- och cykelvägar.

Växjö

Här cyklar och går man idag så här:

Bara sväng vänster under vägen.

Men nu bygger Trafikverket om och då ska man cykla och gå rejäla omvägar. Runt i cirkel upp på en ramp för att komma över den slingriga bron som tar en över den splitternya motorvägens alla filer. Gul sträcka på bilden.

Idag är sträckan från ena sidan vägen till andra lite mer än femtio meter. Mätt bara att ta sig över bron, blir samma sträcka istället 300 meter.

Förbifart Stockholm/Vinsta:

Sträckan ”Före” är om man mäter på Google Maps, ungefär 140 meter, i rakt plan. Sträckan ”Efter”, alltså röd linje på bilden ovanför, är istället 500 meter. Och då tvingas man upp för en ramp för att komma upp på en bro över cirkulationsplatsen.

Roslags Näsby:

Cykelväg före:

Cykelbana före omgörning. Foto Google Earth med tillstånd.

Cykelväg efter:

Cykelbana efter omgörning. Foto Google Earth med tillstånd.

”Före”-sträckan var i samma plan och ungefär 222 meter lång. ”Efter”-sträckan, röd linje här ovan, är istället 440 meter lång, och leder ner cyklisterna och fotgängarna under vägen och upp igen. Dessutom tvingas de till två trafikljusreglerade korsningar.

Tvärförbindelse Södertörn/Masmo:

Och här blir det knepigt eftersom Trafikverket bygger om hela landskapet, men:

Och för att göra det lite tydligare, bägge ihop:

”Före”-sträcka är ungefär 670 meter lång och är i princip plan. ”Efter”-sträcka är istället 1,35 kilometer, med ramp upp på ”Ekodukten” och sedan tillbaks igen.

Flemmingsbergsskogen

Och när vi ändå är inne på Tvärförbindelse Södertörn och temat ”omvägar”, så minns vi ju hur biltrafiken slapp omvägar helt, vare sig säkra eller osäkra, trots att det låg ett naturskyddsområde mitt i. För hey, sånt får ju kosta.

Här är orange linje bilvägen, blå linje är den flera kilometer långa cykelomvägen. Streckad linje är den genväg i tunnel som Trafikverket tyckte man kunde kosta på biltrafiken, trots extra kostnad.

Ja, det är inte gratis. Men hellre en svindyr genväg än, ja än omväg.
Men för gång- och cykel: Hellre billig omväg än dyr genväg. Såklart.

Det är inga små omvägar och det handlar dessutom om att dra om gång- och cykelvägen i höjdled för de trafikanter som normalt alltså inte har lyxen av motordrift. Men det är klart, när resultatet mäts i kilometer cykelväg, så blir det ju fina siffror i årsredovisningarna.

Och notera att samtliga lösningar innebär att biltrafiken går rakt och gent genom landskapet. Utan onödiga backar. Flemmingsberg ovan och här är de övriga exemplen:

Bil vs cykel Vinsta:

Bil=Blå Cykel=Röd

Bil vs cykel/gång Roslags-Näsby:

Bilväg=Gul Cykelväg=Röd Foto Google Earth med tillstånd.

Bil vs cykel Masmo:

Bil=Blå Cykel=Röd

Bil vs cykel i Nyköping:

Cykel=grön bil=rosa

Man kan väl konstatera att Trafikverket är i färd med att bygga om Sveriges cykelvägar helt efter devisen på sin hemsida, ”hellre en rejäl men säker omväg, än en osäker genväg”.

”Ibland”

Samtidigt som man för biltrafiken istället alltid använder devisen ”Självklart en säker genväg, varje gång.”. Även om den kostar tio gånger mer.

Hur var det nu, visst var det något slags miljökonferens i veckan? Hur gick det med den?


Läs mer: Cyklister och gående får långa omvägar när Trafikverket bygger motorväg. Bicycling.se

Senaste inläggen

  • Varje vinter
  • Stadsjeepen som inte behöver stanna
  • Cykla mot enkelriktat i Stockholm: Epilog
  • Oskyddade trafikanter ansvarar själva för trafiksäkerheten
  • Cyklisters liv är inte så viktiga

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2023 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}