Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Om cyklister kunde ge upp med att bli påkörda hela tiden

Publicerad den 30 september, 202130 september, 2021

Västervik! En cyklist kör in i en cirkulationsplats. Väl inne i cirkulationen kommer en bil, enligt cyklisten i hög hastighet.

Cyklisten, Jan Nilsson, fick kasta sig ur vägen eftersom bilen bara körde på – och försvann.

”Bilisten såg mig inte. Jag fick kasta ner cykeln och mig själv ner i gatan för att undvika att bli påkörd, säger han.”

Så långt som vilken berättelse om att nästan bli ihjälkörd som helst. Men, sen får tidningen Dagens Västervik tag i kommunens trafiksäkerhetsansvarige. Och det här har han att tillföra:

”- Man är utsatt som cyklist när man passerar i en rondell. Därför är det viktigt att ha ögonkontakt med en bilist och vara försiktig när man cyklar. Personen cyklade också på en elcykel vilket kan ge högre fart vilket kan missuppfattas av bilisten. Jag vill inte på något sätt befria bilisten i det här fallet från ansvar men menar att båda trafikenterna har ett ansvar, säger Christer Ramström.”

Låt oss kort rekapitulera händelsförloppet som vi, och Västerviks trafiksäkerhetsansvarige, känner det: Cyklist cyklar på allmän väg, kör in i cirkulationsplats. Precis som han ska.

Då kommer en bil i hög fart, ignorerar väjningsplikt och cyklist och lämnar sedan vad som nu är en olycksplats. Då är det viktiga enligt kommunen att cyklisten ska ”söka ögonkontakt” och ”vara försiktig” och kanske ge fan i att komma på elcykel.

Bilisten däremot, ja där har kommunens trafiksäkerhetsansvariga inga tips att ge. Inte ens ett enkelt ”Det är bra om man följer trafikreglerna när man kör bil”. Jo, bilisten får ett ”båda har ett ansvar”. Eller hur.

Svensk cykelkultur kan kanske inte sammanfattas bättre än så här.

Läs hela artikeln här:

Kastade sig omkull i rondell för att undvika krocka med bilist (dagensvastervik.se)

Läs också om Västervik:

Skylten som blev en vandringssägen

Toppbild: Hovenring, cirkulationsplats för cyklister i Nederländerna. Foto: European Cyclists’ Federation CC BY 2.0

Senaste inläggen

  • Varje vinter
  • Stadsjeepen som inte behöver stanna
  • Cykla mot enkelriktat i Stockholm: Epilog
  • Oskyddade trafikanter ansvarar själva för trafiksäkerheten
  • Cyklisters liv är inte så viktiga

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2023 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}