Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Köpenhamn alltså.

Publicerad den 3 september, 20214 september, 2021

2012 antog Köpenhamn en ny cykelplan, samma år som också Stockholm antog sin senaste cykelplan. Det var två år efter det att Cyklistbloggen startade och då cyklade trettiotvå procent av Köpenhamnarna till och från jobb och skola. 2015 var siffran istället femtiosex procent och 2019 var siffran SEXTIOTVÅ procent. Från trettiosex till sextiotvå på sju år alltså. Det låter som en rätt effektiv cykelplan.

Copenhagen’s city government reported in early July that 62% of its residents are now commuting to work or school by bike — an increase from 52% in 2015 and 36% in 2012, when the City Council launched a 14-year-plan to improve the quality, safety and comfort of cycling. 

LA Times

Det läser vi i LA Times, av alla platser.

I Stockholmsregionen var motsvarande andel 2015 sju procent, med målet att nå tjugo procent i regionen 2030. När vi läser senaste cykelbokslutet (?), så ser vi att man fortfarande utgår från att cykelandelen är sju procent.

The advent of electric bikes, which has helped a growing number of senior citizens join the cycling craze, and the more recent arrival this year of electric scooters, which have attracted hipsters to the bike paths, have also been contributing factors to the recent boom in two-wheeled travel.

LA Times (men sedan 2019 har Köpenhamn infört begränsningar för elscootrar i city)

Vi läser om några av satsningarna på cykeltrafik:

To make commuting by bike even easier, faster and more comfortable, Copenhagen has built 17 new bridges dedicated for bicycles over the city’s harbors and canals since 2006 — 15 of them in the last four years. Also, a series of more than a dozen supercykelsti — or cycle superhighways — have been set up to create higher-speed, traffic-light-free bike paths from the suburbs that stretch up to 15 miles.

Sjutton nya cykelbroar sedan 2006 alltså, varav femton efter 2015. Supercykelvägar, mer än ett dussin.

En av de mer kända nya broarna. Foto: Orf3us CC-BY 3.0

Det sätter saker i perspektiv. Trots att bägge fick nya cykelplaner samtidigt, så står sig Stockholm slätt i jämförelse med utvecklingen i Köpenhamn. Men det är klart, vad ska Stockholmsregionen med broar och supercykelvägar till? Vi håller ju på och sätter tuffa krav på vår variant, ”regionala cykelstråk”. Till exempel bör de vara asfalterade. Och man måste ändå komma ihåg att Köpenhamn har andra förutsättningar, de har till exempel ingen vinter, inga backar och så har de cykelkultur. Så det går ju egentligen inte att jämföra.

På temat har Stockholms Handelskammare bjudit in till seminarium om någon vecka:

”Så kan vi stärka cyklingen”

Inbjudna är de självskrivna gästerna, bland annat några fastighetsbolag, elscooterbolaget VOI, som ju är som Cykelfrämjandet typ, och en ”näringspolitisk expert”. Vi räknar med att de presenterar lika effektiva åtgärder som Köpenhamn. Det är nio år kvar till 2030, så det borde ju vara gott om tid.


Läs hela artikeln i LA Times här.

Tipstack till Ellika!

2 svar på ”Köpenhamn alltså.”

  1. felix reychman skriver:
    3 september, 2021 kl. 6:03 f m

    aj min hjärna…

    Laddar in …
  2. KalleKn skriver:
    3 september, 2021 kl. 5:13 f m

    Man kan ju fråga sig vad ståmopedbolaget VOI har där att göra men det var väl en av poängerna med inlägget.

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d