Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Hur mycket spillyta får trafiken?

Publicerad den 22 september, 202125 november, 2021

Häromdagen läste vi att Kungsgatan ska byggas om. Och då får biltrafiken ”maka på sig”.

SR.se
DN.se
Mitti.se

Det blev ett väldigt rabalder, för vad som i sak bara är en justering av bredd. För ”maka sig” betyder egentligen inte så mycket, biltrafiken kommer ha precis lika många körfält som förut, enda skillnaden är att de blir lite smalare.

Samma sak på Västerbron:

DN.se
SR.se

Även här handlar det om att ta bort spillyta, snarare än att faktiskt omfördela yta mellan trafikslag, motortrafiken får lika många körfält som innan.

Det här har vi faktiskt skrivit om för länge sedan. Så noterade vi redan 2013 att körfälten i Stockholm hade rätt mycket yta över.

Här tex på Skeppsbron.

Det är inte bara vi som noterat det här fenomenet. När Upsala Nya Tidning undersökte gatorna i Uppsala upptäckte de samma fenomen:

UNT har gått igenom några relativt nygjorda lösningar i det som pekas ut som huvudcykelnät på cykelkartan och jämfört de verkliga måtten med rekommendationerna från Trafikverket. Det visar sig att måtten för biltrafiken överstiger Trafikverkets rekommendationer med upp till två meter på några av platserna. Cykelvägarna är upp till 35 procent smalare och kurvorna mycket snävare än Trafikverkets riktlinjer.

Vägarna där översteg rekommendationerna, på några platser med upp till två meter, bara extraytan alltså bred nog för att i svensk cykelpolitik rubriksättas som ”cykelmotorvägsbred”.

Här ska tilläggas att mycket av den här extra ytan framförallt har till syfte att möjliggöra högre hastighet för motortrafiken. Vill man göra en 30-väg till 50-väg så måste bredden öka så ingen av misstag kör på något.

Något liknande skrev vi förresten om i våras när Trafikverket ökade framkomligheten genom att stänga av bonusyta för motortrafiken.

Det var alltså så mycket spillyta att det saktade ner trafiken.

Här är vår fundering, och kanske utmaning till alla som orkar gå ut med måttband: Hur mycket yta blir det totalt i Sverige? Hur mycket onödig yta får biltrafik bland kommunerna? Alltså yta inte ens bilisterna har någon egentlig nytta av? Hur mycket yta skulle kunna frigöras, utan att egentligen någon påverkas, för cykling om kommunerna inventerade och gjorde som Stockholm nu gör på Kungsgatan och Västerbron?

3 svar på ”Hur mycket spillyta får trafiken?”

  1. felix reychman skriver:
    22 september, 2021 kl. 11:50 f m

    Ett av de bästa exemplen jag vet på detta. Hellre än att bredda de rent löjligt smala, men rejält trafikerade cykelbanorna valde man att… bara kasta ytan som tidigare var en gräs- och trädyta i mitten av vägen. https://uploads.disquscdn.com/images/ea67bbc19f2895e0b4b0216079f871743cc7bc0ce6ab5340d273902879a0ed8f.jpg

    Laddar in …
    1. Cyklistbloggen skriver:
      26 september, 2021 kl. 1:45 e m

      Var är detta?

      Laddar in …
      1. felix reychman skriver:
        27 september, 2021 kl. 9:39 f m

        Farsta. Farstavägen, mellan Nynäsvägen och Farsta Centrum. Bilden är tagen precis utanför parkeringen mot nynäsvägen.

        Nu har de dessutom asfalterat om precis den här sträckan. Likadant, minus linjerna.

        Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d