Hur man gör konst på väg

Ni som följt Cyklistbloggen vet att vi är lite intresserade av konst på väg. Vi skrev till exempel om konsten när Norra länken byggdes och vi har skrivit om konsten för Förbifart Stockholm. Men nu beger vi oss till Nederländerna (suck), till staden Utrecht och den här konsten, och pass på ni som planerar konst på väg i Sverige, var redo med anteckningsböckerna (inbäddning från Facebook, funkar inte alltid i mobilen så länk)!

Nu blir det lite frågesport för er i fikarummet på konstplanerarkontoret, vad är skillnaden mellan den Utrechtska konsten, och de här exemplen från Sverige?

Vi börjar i Karlstad, den här klassikern:

“Krumbukter är ett verk som associeras till ”cykelsladdar”. Det är ett enkelt lekfullt förslag med högt tempo och mycket humor – en rak trafiklinje som har gått sin egen väg, följt sin egen intuition och rytm. För även tankarna till andra linjemarkeringar som till exempel nivåkurvor eller utlagda band.”

från konstbeskrivningen.


Foto från Imgur.

Eller den här i Lund:

“De röda stolparna benämns i designskisserna som ljusskulpturer; de har en dekorativ och platsbildande funktion.”

Från kommunen på Twitter,
Foto: Joakim Fors.

Eller den här i Linköping (och här finns det en liten ledtråd med i bilden också!)?

“Här kan man ta del av ett isbergs historia. Bågarna bildar en tunnel som leder in besökaren till att bidra till en akustisk och visuell symfoni. Varje båge symboliserar en djup spricka i isen som bildar en gigantisk orgelpipa vars tonalitet förändras i takt med att isen smälter. Genom rörelse adderas toner från naturens egen orgel.”

Från beskrivningen.
Foto: Erik Axelsson.

Ser ni det? Vi tittar på den nederländska konsten en gång till:

Jo, här kommer svaret: Den nederländska konsten är utformad så att cykelbanan fortfarande går att använda. Mittlinjer och kantlinjer är orörda kvar. Själva vägen och dess funktionalitet är intakt. Inga linjer som snurrar runt. Ingen behöver fundera på vad i hela friden det här är och vad det innebär. Inga krav på att man måste sluta cykla för att passera. Konsten utgör inga hinder för snöröjning eller för synskadade gående.

Så, när fikapausen är slut på konstplanerarkontoret, skriv upp, riv ur och spar tills nästa gång ni ska sätta sprätt på skattepengarna.

Se video (och här kan ni också passa på att notera placeringen av stolparna: Utanför, kors i taket, cykelvägen).

No tags for this post.