Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Musik minskar inte uppmärksamheten.

Publicerad den 4 juni, 20214 juni, 2021

Ibland är det som att alla ens bloggposter hänger ihop. Kommer ni ihåg Trafikverkets PR-satsning ”Zhero”? Om inte kan ni läsa om det här:

Zhero fucks given.

Ett av deras tips handlade om det vi skrev om i förmiddags, det här med att cykla med hörlurar:

”Hoppa hörlurarna på hojen”

Och när vi skriver om just hörlurar brukar vi säga att det är ett rätt dåligt undersökt område, den som brukar dyka upp är den som en australiensisk tidning gjorde för flera år sedan som kom fram till att:

Alltså att cyklister som cyklar med hörlurar hör ungefär lika bra som en bilförare i knäpptyst kupé.

Men! Zhero.se ovan hänvisar i sitt råd ”Hoppa hörlurar på hojen” till en VTI-undersökning. Och nu läste (nåja, bläddade) vi i den och lo-and-behold, vad står det på sidan 29?

För att undersöka om cyklisternas lyssnande i mobilen har betydelse för uppmärksamheten i
korsningar jämfördes varvet då cyklisterna lyssnade på något med det varv då de inte lyssnade på
något i de tre utvalda korsningarna (enligt avsnitt 2.6) med parvisa t-tester. Inga signifikanta effekter
på uppfyllande av MiRA-kraven kunde påvisas (nödvändiga: t(223) = -1,64, p > 0,05; användbara:
t(125) = 1,15, p > 0,05). Det var heller ingen skillnad i komplexitetsnivå mellan varvet då cyklisterna
lyssnade på musik jämfört med då de inte lyssnade på musik i korsningarna (t(346) = 0.64, p > 0,05).

VTI.se

”MiRA-krav” står för ”Minimal Required Attention” och är en metod för att värdera förares förmåga till uppmärksamhet. VTI såg alltså inga signifikanta effekter på uppmärksamheten i korsningar när cyklister lyssnade på musik.

”Att lyssna på musik påverkade hastigheten olika beroende på cyklistgrupp, där snabbare cyklister sänkte sin hastighet något. Uppmärksamheten och den upplevda belastningen påverkades inte.”

Vi är bara amatörbloggare, men det framstår ju onekligen som att när Zhero tycker att man ska skippa hörlurarna och hänvisar till en forskningsrapport från VTI, så säger samma rapport att musik i lurar inte har några signifikanta effekter på cyklisternas uppmärksamhet. Åtminstone inte i korsningar och i VTI:s undersökning.

Tipstack till Emil!

Toppbild: ”Headphones” Will Vanlue/Flickr CC BY-NC-SA 2.0

1 svar på ”Musik minskar inte uppmärksamheten.”

  1. Thomas Grundberg skriver:
    4 juni, 2021 kl. 2:09 e m

    Betydelsen av att alltid gå till källan. Bra jobbat, Cyklistbloggen!

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d