Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Cyklistbloggen fixar Tvärförbindelse Södertörn.

Publicerad den 11 juni, 202113 augusti, 2021

I Stockholmsregionen finns något som kallas ”Det regionala cykelnätet”, som består av regionala cykelstråk. Det är ett nätverk som går över kommungränserna och som ska möjliggöra, ja regional cykling.

Vi klistrar direkt ur PR-pdf:

Regionala cykelstråk ska helt enkelt göra det enkelt att ta sig inte bara korta sträckor, utan intra-regionalt. Det ska vara lätt, smidigt och säkert. Så här kan det se ut:

Ett slags motorvägsnät för cyklister helt enkelt. Men där motorvägar i nästan alla fall har en enda väghållare, statliga Trafikverket, så är det kommunerna, och Trafikverket här och var, själva som äger och förvaltar stråken i den egna kommunen. Nätet är inte klart än, först 2030 är tanken att det ska vara helt utbyggt.

Det regionala cykelmålet! 2030!

Kartan finns tillgänglig online, till exempel på Cykelkansliets sajt. Men lita inte helt på den, det är ju inte helt klart än, så alla sträckor är inte färdiga. Faktum är att det inte ens är säkert att det faktiskt finns en väg, tittar man till exempel vid Edsviken i Sollentuna ser det ut så här:

Men i verkligheten finns ingen bro där så den hugade cyklist som använder kartan för att ta sig fram kommer bli rätt besviken.

Vi försökte också få någon klarhet i om det ställs några formella krav på kommunerna, inte bara när det gäller utformning, utan också förvaltning. Som exempel har vi Dialoggatan i Huddinge, som i vintras såg ut så här:

Här förväntas man alltså leda cykeln, på det regionala cykelstråket. Här finns överhuvudtaget ingen omledning av cykeltrafiken. Så såg det ut i vintras och så såg det ut också förra veckan. Kommer man från andra hållet i stället, så saknas helt omledning för vägarbetet. Som till exempel hade kunnat informerat om att cykelbanan börjar här till vänster (blå pilar):

Här hade man alltså med fördel svängt vänster, även om sträckan helt saknar cykelpassage eller överfart, och bara är ett övergångsställe. På det regionala cykelstråket. Då hade man sluppit hanka sig fram i uppförsbacken med biltrafiken i ryggen.

Här ska tilläggas, att om man följer det regionala cykelstråket, så kommer man då tvingas korsa vägen igen, eftersom den här är på fel sida. Så här, ”led cykeln” är alltså rött kryss, och grönt är regionalt cykelstråk:

Och tittar man på Google maps så har det sett ut så här sedan åtminstone juni 2020, ett år. Här ska noteras att det finns gott om yta, gott om möjligheter att göra en vettig omledning av cykeltrafiken. På det regionala cykelstråket. Men det kanske inte behövs förrän 2030, vem vet. Varför stressa på liksom. Hade det här varit 2031 så finns det inga anledningar att tro att Huddinge inte fixat en perfekt omledning (<— Kan innehålla spår av sarkasm).

Vi ställde frågan till några med lite insyn: Finns det några system för att hålla koll på om kommunerna sköter sina regionala cykelstråk? Kan till exempel en kommun som missköter sig få något vite, eller kanske bli av med stråket?

Svaren vi fick fick oss att dra slutsatsen att nej, det finns det inte. Det är helt upp till kommunerna själva. Huddinge har alltså inga reprimander att vänta för det här. Det sagt så finns det ju inget ”cykel” överhuvudtaget med Dialoggatan som den ser ut nu, annat än att regionen valt att ta med den på sin karta. Det är en synnerligen dålig plats att cykla på, vi skulle direkt avråda. Men motortrafiken har en tydlig omledning och passage genom området.

Precis som den icke-existerande bron över Edsviken, så är den här sträckan ”cykelstråk” bara på kartan. Det är såklart kostnadseffektivt: Regionen kan visa upp mycket rött:

Jättemycket cykelstråk!

och man kan säga några ord om ”miljö”, ”hälsa” och ”2030”, utan att det kostar en krona. Och ute i verkligheten så får cyklisterna harva på bäst de kan. Alternativet hade varit att presentera en karta som faktiskt visar verkligheten (kanske det finns, någon som vet?).

Och vi tänker, varför inte tillämpa samma sak på motortrafiken. Här får ni, Trafikverket – Cyklistbloggen ger er Tvärförbindelse Södertörn. Lika kostnadseffektivt. Ni kan tacka oss genom ett bidrag på vår Patreon, mer kostar det inte av skattebetalarnas pengar. Vi bjuckar på konsten också, så slipper ni betala 40 miljoner för det också. Det är alltså den där härliga snurren vi la till där vid Glömsta, blir lite som tivoli. Vi fick lite feeling helt enkelt. Så, klart! I väg och publicera PR-broschyrer nu!

Och kommer någon bilist och gnäller, så säg bara ”2030”.

1 svar på ”Cyklistbloggen fixar Tvärförbindelse Södertörn.”

  1. Johan skriver:
    29 september, 2021 kl. 5:35 f m

    Vägen på kartan från Nacka till Saltsjöbaden är Saltsjöbadsleden. Det är en motorväg, där kan man inte cykla. Har inte hört något om några planer på att bygga cykelväg där.

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d