Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Ännu en undersökning om vem som är värst i trafiken.

Publicerad den 5 juni, 20215 juni, 2021

Lördag, det betyder långfrukost med DN Motor – favvostunden i veckan, bilder på gamla SAAB 96 från 60-talet och senaste nytt om elhybrider. Men i morse också en notis om (ännu) en attitydundersökning om trafikklimatet. Så här skriver de:

”51 procent av de tillfrågade i en undersökning gjord av Kantar Sifo på uppdrag av auktionsföretaget Kvdbil tycker att cyklister är de trafikanter som beter sig sämst i trafiken”.

Den här typen av attitydundersökningar går det tretton på dussinet av så vi investigooglar lite och hittar pressreleasen från bilauktionsföretaget Kvdbil (skojarbara, den såg vi i förra veckan, men här behövs lite storytelling, som är så modernt nuförtiden), där rubriken är något mer dramatiskt satt:

”Sifo: De är mest hatade i trafiken”

Ja, det är ju mäktigt detta, behovet av att ta reda på vem som är mest avskydd i trafiken synes oss oändligt. Ofta från bilföretag av någon anledning.

Och vi tänker samma två saker vi alltid tänker när den här typen av undersökningar dyker upp: a) Jösses, finns det alltså hårdare bevis för att det finns ett utbrett cyklisthat i trafiken – något som ivrigt förnekas av ledarskribenter och Internet-influencers? Nu senast togs det upp i mars i år, när ett antal professionella cyklister skrev debattartikel:

Expressen.se

Visar det sig att cyklisterna verkligen är ””De mest hatade i trafiken” så är det ju en rätt stor grej. Tänk om man gjort något liknande och kommit fram till att ”Invandrare mest hatade i Sverige”, det hade ju, med rätta, blivit ett väldigt liv.

Och så tänker vi b) Hur har undersökningen gjorts?

DN skriver alltså att ”51 procent av de tillfrågade i en undersökning gjord av Kantar Sifo på uppdrag av auktionsföretaget Kvdbil tycker att cyklister är de trafikanter som beter sig sämst i trafiken.”. Glasklart. Kantar Sifo låter ju som en förtroendeingivande källa. Vi kollar med bilföretaget som beställt undersökningen och se nu om ni kan se det märkliga. Så här ser alltså resultatet ut:

Där hittar ni mycket riktigt siffran ”51%” prydligt i kolumnen för ”Cyklister”. Nu tar vi fram högstadiematten och räknar lite. 1028 svarade alltså. 51% av dem tyckte alltså cyklister hade sämst beteende i trafiken? Ja, det står ju så i DN. Men räkna ihop procenttalen så noterar den uppmärksamme att siffran landar på 250%. Det är rätt mycket av 1028 svarande, som alltså skulle utgöra 100%.

Skälet visar sig vid en kontroll med pressreleasemakaren vara att frågan var en flervalsfråga. Är ni med? Den deltagande kunde alltså fylla i så många, eller få, alternativ som hen ville. Kanske tänkte en av dem ”Jag ogillar ju cyklister, elsparkar, och mopedbilsförare”. Eller ”Jag tycker egentligen inte jätteilla om någon, men om jag ska kryssa i något så blir det lastbilsförare, taxichaufförer och mopedister”. Eller så kanske något tänkte ”Jag hatar alla jävlar i trafiken” och kryssade för allihop. Men den inbördes ordningen, alltså det som var själva poängen med frågan ”Vem har sämst beteende”, kommer inte framgå när man ger möjlighet till helt o-rangerade flervalsvar. ”Mest hatar jag taxichaufförer, därefter cyklister och minst traktorförare, kryss, kryss, kryss”.

Men hey, orka statistik liksom, vi ville ju mest få till en klickvänlig rubrik.

Sen finns det ju fler klassiska invändningar. Den att ”cyklister” är en enda kategori, men ”motorfordonsförare” delas upp på flera till exempel. Tänk om man istället hade valt att skriva ”Körkortsinnehavare” och ”Landsvägscyklister”, ”Budcyklister”, ”Rekreaktionscyklister”, ”Vanliga människor på cykel”, ”Lycracyklister” och ”Lastcyklister” – hur skulle procentsatserna se ut då?

Och den andra frågan i undersökningen ställer till exempel ”Farliga omkörningar” mot ”Cyklister som inte följer trafikreglerna”. Vi letar febrilt efter lika för-laddade alternativet ”Bilister som inte följer trafikreglerna”, men det finns inte.

Vilket någonstans visar att det här med att äntligen få det tydligen viktiga svaret på frågan ”Vem är mest hatad i trafiken”, är rätt svår att besvara. I varje fall om man är intresserad av ett riktigt svar.

Läs också om tidigare försök:

Varför hatas cyklister?
Cyklisters attityd största trafikproblemet visar ny undersökning
Ny undersökning: Cyklisterna är värst!
Är cyklister trafikens värsta marodörer?

2 svar på ”Ännu en undersökning om vem som är värst i trafiken.”

  1. jiansonz . skriver:
    9 juni, 2021 kl. 2:46 f m

    Är det fler än jag som direkt tänkte ’Kvaddad bil’ när de läste företagsnamnet?

    Laddar in …
  2. felix reychman skriver:
    7 juni, 2021 kl. 8:01 f m

    bir så TRÖTT. igen.

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d