Cyklisters attityd största trafikproblemet visar ny undersökning

| 13 kommentarer

En bildäcksfirma kom på den smarta idén att fråga några bilister om cyklister. Fullständigt otippade svar framkom. Not.

Screen Shot 10-31-15 at 04.32 PM

Men jäklar vad de lyckades få gratis reklam (och här får de lite till, bra jobbat bildäcksfirman!)

“I den nya upplagan av BilPanelen som publiceras idag tillfrågas över 1000 bilister om sina attityder till cyklister och hur de känner sig och agerar när de själva cyklar.”

Det är Bildäcksfirman som vi inte nämner vid namn för att de inte ska få ännu bättre Googlescore, som kom på den lysande idén: Vi frågar en panel bilister om cyklister. Hur är de egentligen?

Tja, de är trafikens avskum såklart. Topp, undersökning klar, fika på det?

Eller vänta. Hur är det när vi cyklar själva då?

7. När bilisterna själva sätter sig i cykelsadeln anser sex av tio att de blir “bättre människor” eftersom cykling är bättre ur miljö- och hälsosynpunkt.

Som bilist på cykel är jag alltså en självgod miljöförkämpe. Och vad kan det finnas för skäl för en bilist att ibland trampa fram för egen kraft? Träning såklart.

Så långt inga konstigheter. Ett gäng bilister tycker illa om cyklister, men cyklar ibland för att kompensera för all motion de inte får när de sitter i bilen. Och då känner de sig plötsligt som rena miljöpartisterna.

Resultatet av den här “undersökningen” är såklart lika tillförlitligt som om Avpixlat lät sina besökare besvara frågan “Vad tycker vi egentligen om invandringen”. Möjligtvis med skillnaden att bildäcksfirmans panel vad det verkar hade lite dåligt samvete också.

Men varför bryr vi oss om vad en bildäcksfirma pysslar med? För att det får uppmärksamhet. Det genererade massor av tidningsartiklar.

När en hittepåundersökning blir journalistik

Det är klart att en bildäcksfirma försöker hitta sätt att få lite uppmärksamhet. Det är deras jobb, de vill sälja däck. Det intressanta uppstår när det här blir ett pressmeddelande.

Screen Shot 10-31-15 at 04.38 PM

“Fyra av tio bilister ogillar cyklister: Bilister blir “bättre människor” när de sätter sig på cykeln” – faktuellt helt korrekt. Det var vad “webbpanelen” sa ungefär. Nu inträffar det intressanta att pressmeddelandet är mer korrekt än de rubriker journalisterna själva får till när de bestämmer sig för att köpa den här “undersökningen” rakt av. Här är till exempel vad stora kvällstidningen Expressen skriver:

Screen Shot 10-31-15 at 04.40 PM

Dåså. Det är alltså “kartlagt” både vad det består i, men också att hatet, “växer”. NT.se hittar en annan vinkel:

Screen Shot 10-31-15 at 04.42 PM

Nu orsakar “konflikten” dödsfall i trafiken.

Allt detta alltså baserat på vad tusen bildäckskunder svarat på en webbenkät från en bildäcksfirma. Det är tung journalistik det.

Direktpress, som annars brukar vara vettiga, får till den här ingressen:

Screen Shot 10-31-15 at 04.45 PM

Eftersom ett antal av  tusen bilister tydligen tycker att de är helgon när de cyklar, så måste alla cyklister såklart känna så också.

Men vad står det i texten?

Vidare till själva texten, som i princip är samma i samtliga av de många artiklar det här utspelet genererat. Vi börjar med det här citatet:

De gånger bilister själva väljer att ta cykeln till jobbet passar 61 procent på att se det som ett träningspass vilket kan förklara den höga hastigheten som många cyklister ofta håller.

ELLER HUR! 1000 bildäcksköpare kompensations-träningscyklar vad det verkar och DÄRFÖR KÖR ALLA CYKLISTER SOM GALNINGAR!

-­ Dessa siffror stämmer inte alls med nollvisionen och det finns en stor dubbelmoral här. Om man känner sig lite förmer när man sitter på cykelsadeln i stället för i bilen kan det vara en del av förklaringen till attityden vissa cyklister har i trafiken. Att man förtjänar mer respekt och företräde till exempel, säger Torkel Hallander.

Torkel Hallander är alltså VD för bolaget som säljer däck och som ställt webbfrågorna. Han lägger pannan i djupa veck och tänker bekymrat: “Voj, voj, om man känner sig lite förmer i cykelsadeln så är det kanske därför alla olyckor sker!”.  Igen, vi pratar om bilister som handlat av en bildäcksfirma. Inga cyklister har vad det verkar tillfrågats.

Här är en liten brasklapp som kanske inte alla, dvs bilister, bildäckstillverkare och journalister som okritiskt återpublicerar, tänker på:

Det finns många cyklister som inte cyklar i första hand för att det är miljövänligt. Det finns många cyklister som inte i första hand cyklar för träning. Vi som driver den här bloggen till exempel. Vi cyklar för att vi ska någonstans och för det mesta har cykeln visat sig vara lättast, bekvämast och mest punktligt.

Frågan är om det inte är de flesta som känner så.

Jag vet inte varför bildäcksfirmans kunder känner sig som helgon när de cyklar, eller att de känner att de har rätt till mer företräde och respekt då, men jag tänker att bildäcksfirman kan låta den attityden stå för dem och inte pracka på den på alla cyklister.

Det känns, med förlov sagt, som någon form av projicering. Till Direktpress förtydligar Torkel, VD:n för bildäcksförsäljarfirman:

Resultatet i undersökningen tolkar Torkel Hallander, vd på /däckskrängarfirman/ som att konflikten mellan cyklister och bilister till störst del beror på cyklisternas bild av sig själva som förmer.

– Absolut. I synnerhet i storstäder. Cyklister tycker att ”här kommer jag på cykel och du sitter i en stor stadsjeep som smutsar ner och därför ska jag komma först”, säger Torkel Hallander.

Eller hur. Vi har frågat tusen bilister som kunder och de har kommit fram till att det är cyklisternas fel. STOPPA PRESSARNA!

EDIT: En kommenterare på Borås Tidning som publicerade undersökningen som en debattartikel skrev:

kommentar

Ja jäklar. Kolla texten:

* Var femte cyklist medger att de ofta eller ibland bryter mot trafikreglerna.

* Endast 20 procent av cyklisterna säger att de aldrig bryter mot trafikreglerna.

Hohoho. Endast 20 procent är lite, men var femte är massor (och igen, ersätt “cyklist” i texten ovan med “bildäcksköpare” för att det ska bli korrekt)

Och så det här med Nollvisionen…

Och eftersom vi skrivit en del om Nollvisionen tidigare vill vi också kommentera det här. I NT.se skriver Torkel, som förutom VD också enligt Expressen är “bilsäkerhetsexpert”:

Statistiken är hårresande. Vi har inte skuggan av en chans att nå nollvisionen med så höga konfliktnivåer mellan bilister och cyklister. Det handlar främst om attityder och mindre om lagliga krav på t ex hjälmtvång som nyligen förts fram. Attityderna måste förändras i grunden för ett trafiksäkert Sverige.

Nu repeterar vi grundligt:

Han har alltså frågat tusen bildäckskunder om vad de tycker om cyklister. Utifrån svaren kommer han fram till att cykelolyckor orsakas av “konfliktnivåer” som hans egna frickin bilburna kunder gett uttryck för och att det handlar främst om “attityder” och det är i huvudsak cyklisternas fel.

Igen. Helt rimligt att en bildäcksfirma kommer fram till det här. Igen, hade man frågat Avpixlatbesökare om invandring hade resultatet förmodligen varit ungefär lika överraskande. Det konstiga är att journalister lånar sig till att föra det här vidare som en riktig undersökning. Det visar lite hur viktig cyklisters trafiksäkerhet uppfattas i media.

Om vi bortser från det fullständigt vansinniga i både metodik och analys så skulle vi vilja korrigera en grej: Nollvisionen kom till just för att man märkte att det inte räckte med att säga åt bilisterna att snäppa upp sig, ändra sina attityder och bli lite trafiksäkrare. För trots att man försökt det envisades folk med att köra ihjäl sig (och andra).

Nollvisionen handlade, kan man säga, nästan explicit inte om attityder hos trafikanterna. Den handlade om att folk är felbara och att vägsystemet inte ska straffa det med invalidisering eller döden.

Nollvision Zero Vision

Det ledde till att man la många miljarder på att bygga bättre och säkrare infrastruktur och då sjönk olyckorna drastiskt.

Ska man tala om nollvision och cyklister är det där skon klämmer – att man inte lagt ens miljoner på cyklisternas infrastruktur. Det handlar inte om några attityder ett gäng bilister som letar billiga bildäck väljer att projicera på cyklister.

Läs hela pressmeddelandet:

Fyra av tio bilister ogillar cyklister: Bilister blir “bättre människor” när de sätter sig på cykeln.

Läs artiklar den orsakat:

Expressen

GP

Direktpress

Dagens Infrastruktur

NT

Piteåtidningen

EDIT: 4 november lyckades Borås Tidning också publicera.

// Undersökningen utfördes genom att 1000 kunder ur bildäcksföretagets kundregister fick svara på webbfrågor.

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

13 Comments on "Cyklisters attityd största trafikproblemet visar ny undersökning"

Notify of
avatar
trackback

[…] Läs också: Cyklisters attityd största trafikproblemet visar ny undersökning […]

Arne B
Guest

Jag väntar på undersökningen med resultatet “10 av 10 bilister tycker alla andra trafikanter är i vägen”

Ms_Xx
Guest

Herregud. Vilken himla tur det är att ni finns!

eriksandblom
Guest

Först skrattar de åt oss
Sen gör de tramsiga undersökningar
Sen vinner vi!

micke
Guest

Jag vill tipsa er om podden liv och trafik där bland annat marie norden intervjuas och de även pratar om reflexer på cykelhjälmar.
Vad jag tänkte på specifikt just här är att de har ett avsnitt om just trafiksäkerhet där maria kraft på trafikverket uttryckligen medger att nollvisionen hittills inte har omfattat cyklister.
Intressant lyssning.

Jocke
Guest

Fast de har iof rätt i att attityder hos vissa cyklister beror på att de kräver respekt och företräde, konstigt vore väl annars. Jag vill ha samma bra framkomlighet som bilar samma respekt för trafikregler, men det är klart då blir jag en bilhatare och leder till att dödsolykorna ökar??
Dags att Ni frågar oss läsare här på denna blogg vad vi tycker om olika attityder, det kanske kan bli underlag för ett helt nytt forskningsresultat.

Richard
Guest

Jag anser att Cyklistbloggen borde få årets bloggpris (om det nu finns ett sådant pris). Gång på gång drar ni ner brallorna på folk som drar känslomässiga slutsatser på sin kammare. Slapphetsjournalistiken breder ut sig – en undersökning som skulle bli underkänd i grundskolan upphöjs till trovärdig forskning och bara för att den mediala snöbollen blir större betyder det inte att någonting alls är vare sig sant eller korrekt.

Tveksamma undersökningar som publiceras på nätet är onekligen startskottet för den digitala viskningsleken. En fjäder blir en höna som blir en hönsgård som blev massakerad av ett gäng lycragalningar som dundrade fram från ingenstans som en skenande buffelhjord! Det är helt sant! Hela hönsgården plattades till och försvann spårlöst! Jag läste det på nätet!

Jamendåså!

Lars K
Guest

Det är för märkligt hur det går till…
Och “Allas” fick det till att “Bilister ogillar cyklister” så där rent generellt bara. Man rättade dock rubriken efter att en läsare hade kommenterat artikeln och lade till “4 av 10” till rubriken. Länken är densamma dock:
http://allas.se/bilister-ogillar-cyklister/

Lars K
Guest

Nu såg jag att Piteå-Tidningen hade gjort samma sak: “Bilister sura på cyklister”…
Men majoriteten 6 av 10 är ju inte “sura”…

Joacim Winqvist
Guest

Tack för att ni motarbetar den slapphet som i allt för många fall tillåts passera och bli till sanningar!

Micke
Guest

Så landets cykelhandlare borde göra “undersökningar” de också och mata ut till “journalisterna”/skribenterna?

Arne B
Guest

Ni är bäst! Helt fantastiskt avklädd “undersökning”. Glad att ni orkar. Två tummar upp!

Jocke von Scheele
Guest

Knivskarpt. Som vanligt.

wpDiscuz