Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Parkeringsutfarter viktigare än cykelväg?

Publicerad den 6 maj, 20216 maj, 2021

Idag är det stressigt, så vi får nöja oss med att rya över cykelkulturen i stan. Mer specifikt det som gör att Stockholm alltid så ofta prioriterar biltrafiken främst. Case in point, det här är utfarten ur garaget vid DN-skrapan på Görwellsgatan. Som det är utformat bryts cykelbanan tydligt av utfarten:

Det innebär en del saker, framförallt att cykeltrafiken, förmodligen för säker kan man aldrig vara när det gäller cykelvägar, har väjningsplikt mot biltrafik på väg in och ur garaget. Juridiskt slutar nämligen cykelbanan där, sedan börjar en ny på andra sidan utfarten.

Den här sträckan är i Stockholms nya cykelplan ett ”primärstråk”, alltså cyklingens motsvarighet till motorvägar.

Men det är inget nytt, i den nuvarande cykelplanen som togs fram 2011 är sträckan ett ”pendlingstråk”, det vill säga samma sak.

Tur att det inte behövdes trafiksignaler här alltså.

Det liknar förövrigt lite hur det ser ut i nyanlangda cykelbanan vid Karlaplan:

Så man kan med viss fog anta att det här är någon form av utformningsprincip: När det gäller utfarter från garage så är den trafiken viktigare än cykeltrafiken.

Cykelkultur som sagt.

2 svar på ”Parkeringsutfarter viktigare än cykelväg?”

  1. Feigr skriver:
    14 maj, 2021 kl. 7:46 e m

    Det relevanta i såna här sammanhang torde väl vara att ta reda på vem det är som är ansvarig för denna utformning och publicera namn, personnummer och hemadress till personen så att cykelaktivister kan se till att denna person förstår att de borde göra sitt jobb bättre?
    Medborgaraktivism är ju den enda typ av tjänstemannaansvar som finnns kvar i Sverige.

    Laddar in …
  2. Staffan skriver:
    7 maj, 2021 kl. 2:55 e m

    Korsas cykelbanan av en väg eller utfart? Det borde leda till en viss skillnad i utformningen. I detta fall kanske det är en väg?

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d