När NTF Öst gör videos – då verkar inte många lyssna på budskapet

Vi har ett tag haft på agendan att lyfta NTF Öst, som på Facebook publicerat ett antal filmer med helt rimligt innehåll. Med vettiga instruktioner som belyser trafiken och som om folk lyssnade på vad som sas i dem, skulle öka säkerheten för alla trafikanter. Som extra bonus är deras filmer nog de enda vi sett någonsin, som också inkluderar bilister som målgrupp. Normalt brukar ju den här typen av informationsvideos främst rikta sig till cyklister. Bra jobbat NTF Öst! Följer man kommentarsfältet så framstår det dessutom som att NTF Öst behöver lite pepp.

För budskapet verkar inte gå hem. Vi försöker oss på en sammanfattning av lärdomarna från den senaste filmen vi fick upp i vårt flöde. I bland funkar inte inbäddningen från Facebook, i så fall hittar ni inlägget, som heter “Tio farliga möten mellan bilist och cyklist” (bilist! Inte bil!) här.

Innehållet är något man får höra i vilken körkortsutbildning som helst: “Om vi bara är lite försiktiga i trafiken, om vi samspelar, så undviker vi en massa olyckor.”

Så, hur tas budskapet emot? Samspel och “jag ska tänka på det”? “Vi har inga rättigheter och bara skyldigheter i trafiken”? Nej, inte riktigt.

“De flesta cyklister verkar vara nötter!”

Skönt att det finns bilister som tar ansvar. Men det är svårt.

“En del cyklister ter sig tyvärr som självmordsbenägna. Som bilist är det svårt att skydda dom mot sig själva.”

“Eller så skaffar sig cyklister lite självbevarelsedrift och ger fan i att vräka sig ut i trafiken utan att se sig för.”

Ta bilen som en normal människa.

“då anpassar ni inte hastigheten efter cykelvägen. Då är ni ute och är i vägen på vanliga vägen och jävlas. Om du inte kan cykla snabbare än 20 km så får du väll cykla tidigare eller ta bilen som en normal människa”

Det går inte att stanna när man håller 80, förstår ni inte det?

“Hur försiktig man än är så blir man alltid lika rädd när det dyker upp gående eller cyklande människor utan reflexer på en 80 väg”

Varför cykla på den urusla allmänna vägen när det finns en perfekt cykelbana – sa ingen cyklist någonsin.

“Olyckorna skulle ev minska om de cyklade på de cykelbanor som finns. Förstår inte deras envishet, varför cykla på grusig, potthålsrik väg när cykelbana finns som dessutom är grusfri och utan potthål.”

Bilister anpassar visst hastigheten, tex håller de inte 200 km/h.

problemet är att du tycks tro att du skall få köra alldeles för fort. Om du kan köra 45 km/h betyder inte det att du skall göra det. Dina bromsar, din uppfattningsförmåga etc ligger nära maxgränsen. Bilisten kan köra 200 km/h men anpassar hastigheten till omständigheterna. Det bör du också göra, så att du cyklar runt hindren. När du lägger dig och vinglar ute i körbanan skapar du väldigt farliga situationer för dig själv och oss bilister.

MAN MÅSTE FÅR DRA PÅ DÄR DET FINNS BARN

“8 av 10 skolor har omotiverat låga hastigheter vid sig. Skärp er”

Ska man koka ner vad reaktionerna på NTF Östs filmer är, men snart 200 kommentarer, så blir det lite ihopdraget:  Tour de France,  lycra, cyklister ska anpassa farten och kunna förutse alla hinder det står i väglagen, de förstår inte att det är livsfarligt när de plötsligt dyker upp på vägen när man kommer körande och då går det inte att stanna, dessutom kan man i skåpbil inte se något omkring sig, så håll er på cykelbanorna, ni ska inte tro att ni kan köra hur fort som helst, det blir livsfarligt när jag kommer i bil i hög fart.

Man kan väl säga att medvetenheten om det egna ansvaret tycks låg. Eller, det är lätt att se flisan i din grannes öga och missa bjälken i ditt eget, eller vad det nu stod i Bibeln.

Vi tycker skribenten Anders sammanfattade det något motsägelsefulla budskapet bäst:

“så du tycker att när en cyklist cyklar på undermåliga cykelvägar eller trånga gång- eller cykelvägar så ska dom anpassa sig men när dom använder sin lagliga rätt att cykla på dom bättre lämpade och trafiksäkrare vägbanorna så är dom ivägen för oss i bilar och ska flytta på sig?”

Och ja, när man plöjt kommentarsfälten till de här filmerna, så blir det nog vår slutsats också, att de faktiskt tycker att på allmän väg ska cyklister hålla sig ur vägen, för att biltrafiken ska kunna dra på utan hinder, och på cykelbanan så ska cyklister hålla max 20 km/h, anpassa farten och inte tro att det är ett racerlopp. Och att det mest är cyklisters fel alltihopa.

20 kilometer i timmen, för 30 vore rena racerfarten.

“ja. Vi kan spärra cyklisterna till 20 och tvinga dem använda cykelvägarna.”

Viljan att lyssna verkar helt enkelt otroligt låg och måttstockarna ofta dubbla.

Vilket väl tyder på att NTF Östs filmer behövs. Så snälla, fortsätt! Och vi hoppas också NTF Riks återpublicerar dem.

För er som vill se några exempel, och kanske delta i diskussionen (Facebooklänkar):

13 farliga möten mellan bilist och cyklist

ABC för cyklister del 1

Hur reagerar du på detta?

Loading spinner

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *