Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Cykelbanor kan göra det lättare att köra bil.

Publicerad den 7 januari, 202110 januari, 2022

Vi skrev ju tidigare att de tog bort pop-up cykelbanor i Kensington i London – med hänvisning till att många klagat över att det blivit bilköer och att cykelbanorna hindrar trafiken.

När man tar bort popup-cykelbanorna för att de hindrar trafiken så… (cyklistbloggen.se)

Åtminstone initalt verkade borttagandet inte gett någon särskilt tydlig effekt, mer än att biltrafiken fick ytterligare lite yta att stå still i:

If you were the gentleman I followed down Kensington High Street today, apologies. I just wanted to see what the experience was like on two wheels since the cycle lane was ripped out. Here’s your answer — pic.twitter.com/XfD4YENPMH

— Jeremy Vine (@theJeremyVine) December 15, 2020

Det är lite i linje med vad man upptäckte på Götgatan i Stockholm – där man 2014 tog bort en fil till förmån för en bredare cykelbana. Förstudier visade att filen som togs bort, dessförinnan i huvudsak använts för dubbelparkering.

Studier efter borttagandet visade att flödet av bilar inte påverkats i någon nämnvärd utsträckning:

Det vill säga: Cykelbanor som direkt tar av ytor som används för motortrafik minskar inte nödvändigtvis framkomligheten för biltrafiken.

Nu har det också gjorts en mer systematisk undersökning av Kensingtonsträckan, som inte bara visar att framkomligheten inte blivit bättre sedan man rev upp cykelbanan – den har blivit direkt sämre. Vilket i sin tur skulle kunna innebära att en cykelbana som direkt tar av ytor som används för motortrafik, faktiskt kan öka framkomligheten även på kort sikt (Annars brukar ju argumentet vara att cykelbanor ökar framkomligheten på lång sikt, när folk slutar köra bil och cyklar istället).

The Guardian

Det blev alltså inte bara inte bättre, det blev sämre:

”Computer analysis of traffic cameras on Kensington High Street have also shown that average car journey times appear to have increased since officials took out the bike lane just seven weeks after it was installed.”

”Dataanalys från trafikövervakningskameror på Kensington High Street visar också att restiden för den genomnsittliga bilresan verkar ha ökat sedan myndigheterna tog bort cykelbanan bara sju veckor efter man anlade den”

”The study assessed average car journey times on a sample 1.1-mile stretch of the street using Google Maps’ real time traffic data, finding that these had increased after the cycle lane was removed.”

”Undersökningen använde realtidsdata från Google Maps för en exempelsträcka på 1,1 miles. Den visade att restiden ökade när cykelbanan togs bort.”

En representant för beslutsfattarna sa till Guardian:

“Since the decision we have received a letter signed by 25 residents’ associations, which represent 3,400 households, welcoming the decision to remove the lanes. We have had over 1,300 emails from residents and 85% were against the cycle lane.”

This updated total of 1,300 residents represents 0.8% of the borough’s population.

””Efter att vi fattat beslutet [att ta bort cykelbanan] har vi fått brev från 25 boendeorganisationer som representerar 3400 hushåll, som välkomnade beslutet. Vi har också fått över 1300 mail från boende och 85% av dem var negativa till cykelbanan”.

Den här uppdaterade siffran på 1300 boende, representerar 0,8% av stadsdelens befolkning.”

Men cyklisterna fick så de tålde.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}