Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Ett försök att uppdatera den ultimata guiden till vem som har väjningsplikt

Publicerad den 11 juni, 202013 december, 2021

Det här har blivit vårt förmodligen mest populära inlägg – det om vem som har väjningsplikt. Vi skrev det för fem år sedan, efter att i inlägg efter inlägg tvingats reda ut, fundera kring och nysta i vem som har väjningsplikt och när.

Som bilister tycker vi det här inlägget är märkligt, detta fixerande vid väjningsplikt. I biltrafiken är vägar nämligen prioriterade i förhållande till varandra och väghållaren har många ”verktyg” i sin verktygslåda för att medvetet styra framkomligheten. Där väghållaren vill att biltrafiken ska ha lätt att komma fram kan den till exempel anlägga en ”huvudled”. Då måste alla andra bilister väja för den som kör längs huvudleden. Är vägarna ”lika viktiga”, så behövs inget speciellt göras – då gäller högerregeln. Vissa ställen anses inte som vägar alls, till exempel parkeringsplatser eller när man kommer från en bensinmack. Men det är inget problem för väghållarna, då gäller ”utfartsregeln” automatiskt – alltså att den som kör ut från parkeringsplatsen har väjningsplikt.

Det här systemet är enkelt, likadant överallt och hyggligt lättbegripligt. Det är lätt för trafikplanerarna att göra ett bra system med hög framkomlighet och genomtänkta vägar.

Men så är det inte alls för cykelvägarna. Ta till exempel den här diskussionen på Facebook (privat grupp) om en utfart från ett garage i Nacka där flera olyckor skett. Här några exempel:

Det är den här passagen. Det är en enkel passage. Det borde vara glasklart.

Cykelpassage, övergångsställe, parkeringsutfart, stopplikt, vad gäller?

I skrivande stund har Facebookdiskussionen över 80 kommentarer, som alla sliter med att försöka förstå vad som gäller. Där det för bilvägen till vänster är fullständigt okomplicerat, den som kör ut från garage ska väja enligt utfartsregeln – och för säkerhetsskull är där också stopplikt. De som kör till vänster, ute på vägen, har överhuvudtaget ingen ”passage”.

Men vad gäller för cyklisterna? Måste de också väja? Vilka trafikregler är inblandade? Vi ska inte ge oss in i den diskussionen igen, då blir det här inlägget jättelångt – precis som Facebookdiskussionen, men vi konstaterar att ”verktygen” för väghållaren här är betydligt färre – och att tolkningen av vad som gäller oftast är svår att göra. Eftersom reglerna togs fram i en tid när cykel mest var ett fritidsnöje.

För den som vill fördjupa sig rekommenderar vi de här två inläggen:

Varför bryr sig cyklister så mycket om korsningar?

Vi måste prata om korsningar.

Och det är därför ett inlägg om väjningsplikt har blivit vårt mest populära. Och jag inser igen att det fan inte går att kort introducera det här utan att man skriver en mindre roman, så vi får dela upp det i två inlägg. Den (uppdaterade) ultimata guiden till vem som har väjningsplikt kommer alltså i nästa inlägg.

1 svar på ”Ett försök att uppdatera den ultimata guiden till vem som har väjningsplikt”

  1. Pingback: Den uppdaterade guiden till vem som har väjningsplikt – Cyklistbloggen

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}