Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Nu skyltar Stockholm om enkelriktat

Publicerad den 24 mars, 20208 januari, 2022

Nu har Stockholm bestämt sig för hur de ska gå vidare med projektet att låta cyklister använda överbliven vägyta för ökad framkomlighet. Det vill säga att få cykla i bägge riktningar på vägar där bilar bara får använda ena riktningen eftersom två bilar inte får plats att mötas, men cyklister inte har samma problem.

Eller ännu enklare: Låta cyklister cykla mot enkelriktat (men den meningen måste man ha triggervarning på, annars exploderar kommentarsfälten).

Staden väljer att låta den gamla skylten C1 vara kvar – alltså den som betyder ”Infart förbjuden”, men som många tänker på som ”enkelriktatskylten”. Alltså den här:

Blir kvar

Skälet till att de vill ha kvar den, är att alla bilister förstår att den gäller dem.

Däremot plockar kommunen bort den ”äkta” enkelriktatskylten, alltså E16:

Försvinner

I praktiken blir det för cyklister samma sak, men lite otydligare för bilister. Men lagligt. Hoppas vi, Stockholms stad har kontaktat Transportstyrelsen för att vara säkra, men de förhandsprövar inte. Enligt Stockholms stad så svarar de dock att deras bedömning är att den bör vara okej. Vår gissning är att samma person som överklagade första gången kommer göra det igen, så vi lär väl få svar i så fall.

Uppdatering: Och det verkar vara en rimlig tolkning av hur Transportstyrelsen skulle ställa sig. I ett inlägg på LinkedIn skriver en av Transportstyrelsens jurister så här:

Från Linkedin

Egentligen är det inte riktigt så. Det är till märke E16, enkelriktning, som det inte går att kombinera med en tilläggstavla, gäller ej cykel. Man kan tänka sig att det finns flera infarter och beträffande en infart vill man förbjuda infart med ett visst fordonsslag då det bedöms olämpligt. Då kan man kombinera C1 med tilläggstavla gäller ej och så fordonsslaget. Däremot gick det inte att göra i detta fallet när det skedde i samband med enkelriktningen.

Sen funderar ju vi om man kan ersätta E16 med påbjuden färdriktning istället. Alltså som här:

Men, sammanfattningsvis, just nu ingen jätteskillnad om man är cyklist.

Senaste inläggen

  • Varje vinter
  • Stadsjeepen som inte behöver stanna
  • Cykla mot enkelriktat i Stockholm: Epilog
  • Oskyddade trafikanter ansvarar själva för trafiksäkerheten
  • Cyklisters liv är inte så viktiga

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2023 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}