Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

När Trafikverket bygger ny cykelväg, gäller det att ha kompass, gott om tid, och starka ben

Publicerad den 27 november, 201818 januari, 2022

Just nu håller Trafikverket på att planera för en ny jätteväg från Haninge hela vägen till Kungens Kurva. Så här:

Skärmdump från OpenStreetMap

Det är inte bara biltrafik som ska få möjlighet att ta sig fram. Trafikverket kallar den:

Tvärförbindelse Södertörn – en säker väg för alla trafikanter. Så här ser det ut för cyklister i den en minuter korta reklamvideon som Trafikverket släppt:

Om vi för en sekund bortser från att man som vanligt blandar ihop fotgängare och cyklister, så visst ser det bra ut? Separat cykelväg, längs hela sträckan! Regionalt cykelstråk, äntligen lite offensiva satsningar. Det ser ut som en av de sörre cykelsatsningarna i regionen vi sett. Och lysande för boende på Södertörn – att få en rak och gen tvärförbindelse.

Men. Kolla på den faktiska sträckningen på OpenStreetsMaps:

Den brandgula linjen är avsedd för motortrafiken. Den blå för cykel. Det ser… knorvligt ut. Inte särskilt gent? Vad är det till exempel som händer där, där den brandgula blir streckad? Varför ska cyklisterna först iväg på en flera kilometer lång omväg upp till Huddinge? Var det inte cykelväg hela sträckan vi sa?

Jo. Där går motortrafiken i tunnel si. Ur reklamfilmen:

JÄTTEDYRT!

Ja, visserligen är det tio gånger dyrare att dra ner biltrafiken i underjorden, men det är det värt för att just där är det naturreservat. Cue fin stämningsbild på dimma över tjärn:

För det går inte för sig att köra runt såklart. Men hur gör vi med cykeltrafiken? Ja, ett sätt vore ju att dra cykeltrafiken genom reservatet. Cyklar är ju inte som bilar, de är istället tysta, miljövänliga och med en cykelväg skulle man vinna bonuseffekten att tillgängliggöra naturreservatet för fler. Och vägen skulle bli… rak. Men hey, det skulle säkert bli dyrt. Cyklister, till skillnad från bilister, klarar omvägar galant. Upp till Huddinge med dem. Biltrafiken däremot, kämpigt att köra runt skogen, vi drar en tunnel till tio gånger priset. Värt varenda krona.

Sen fortsätter den separata cykelvägen längs hela sträckan. Men den som ritade den hade svårt med de raka linjerna:

Alltså på riktigt

Det är på riktigt så här de tänker en cykelväg 2018 som är ”längs med hela sträckan”. Vi zoomar in på bara en del för att man ska förstå:

WTF?

På riktigt. Vad i hela friden?

Svårt att rita rakt med blå penna.

Är det försök till konst? Vad är det för något?

Låt oss försöka en gissning: Först ägnade man ett decennium åt att in i minsta detalj planera varenda asfaltsmillimeter åt motortrafiken. När allt var klart, och vi menar allt, så fick någon person på kontoret i uppdrag över helgen att rita in cykelvägen. Då blir det sådär. ”Oj, här är det visst en cirkulationsplats med tolv avfarter, 110 km/h i hastighet och fjorton parallella körfält. Ja, men titta, det finns en skogsdunge över och om vi ritar såhär, upp in i grannkommunen, under vägen, över vägen, runt i cirkel och tillbaks igen, så funkar det! Så! Dags att ta helg!

En grej vi inte hittade var hur lång sträckan är i bil, respektive på cykel. Inte fågelvägen alltså, utan faktisk väg. Vi gissar att de skiljer sig åt.

Vi orkar inte. En som däremot orkar gå igenom varenda tokig del av det här miljardhaveriet av skattebetalarnas pengar är Krister Isaksson. Läs hela hans inlägg. Till exempel hur han snabbt identifierar att säkerhet aldrig varit något prio för Trafikverket:

Fyrvägskorsning vid tunnelmynning What could go wrong?

Gul väg är de nya säkra cykelvägen. Under de artonmiljoner filerna för biltrafik läggs cykeltrafiken i tunnel. Precis vid tunnelmynningen lägger man korsningen. För vad kan vara bättre än att placera korsningar där det är lite extra dold sikt? En klassisk orsak till cykelolyckor. (och en grej vi funderar på är hur många korsningar biltrafiken tvingas till på den här nya sträckan?)

Läs Kristers inlägg: Trafikverket: Vi behöver din hjälp och gå sedan in på Trafikverkets sajt för synpunkter och berätta vad du tycker. Den hittar du här:

Trafikverket, Tyck till om Tvärförbindelse Södertörn.

(Vill du inte fylla i formuläret kan du istället fråga på deras Facebooksida här)

Och är du journalist, antingen allmänjournalist eller varför inte miljöjournalist – fundera över om det här kan vara värt några frågor till Trafikverket.

Senaste inläggen

  • Varje vinter
  • Stadsjeepen som inte behöver stanna
  • Cykla mot enkelriktat i Stockholm: Epilog
  • Oskyddade trafikanter ansvarar själva för trafiksäkerheten
  • Cyklisters liv är inte så viktiga

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2023 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}