Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Nu får man välja var man vill cykla

Publicerad den 21 juni, 201827 december, 2021

Det tog ett par år, från förslag till genomförande, men första augusti ändras trafikförordningen så att det blir tillåtet att välja bort cykelvägen om man vill. Men inte helt villkorslöst.

Och det här är ett beslut som både är välkommet, men samtidigt en seger för cyklister som vi nog helst hade varit utan.

Men först, exakt vad är det som ändras?

Idag står det så här i Trafikförordningen, 3kap 6§:

” Cyklar och tvåhjuliga mopeder klass II ska vid färd på väg föras på cykelbana om sådan finns.”

Det har funnits undantag, bland annat ett i praktiken svårtolkat stycke att cyklister får välja körbanan ”när det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge”, men i princip har cyklister hänvisats till cykelvägen.

Första augusti ändras alltså den och kommer istället lyda:

”Cyklande och förare av tvåhjuliga mopeder klass II får dock om särskild försiktighet iakttas använda körbanan i stället för cykelbanan”.

Undantagen är att man måste ha fyllt 15 år och hastighetsbegränsningen måste vara satt till 50km/h eller mindre.

Nu till vår kluvenhet inför det här. Och först ska vi kanske påminna om att Cyklistbloggen inte är landsvägscyklister, utan vanliga harvande cyklister i förort och city.

Vi har skrivit spaltmeter här på bloggen om hur uselt infrastrukturen för cyklister är utformad. Senast igår skrev vi om hur en precis nymålad cykelväg tvingar cyklister att korsa bilarnas körbana inte mindre än nio gånger, för att åka rakt fram. Samtidigt som körbanan går… rakt.

Vi har skrivit om cykelfält som ligger mitt i dörrzonen, vi har skrivit om cykelvägar med träd i sig, huspelare, stolpar, busshållplatser, om cykelvägar som plötsligt tar slut, leds ut i mötande bilväg. Cykelvägar är helt enkelt generellt sett inte utformade för att vara bra för cyklister.

(DN.se)

Så sent som i december förra året samlade vi ett gäng skäl till att cyklister där det går väljer att ta körbanan istället, ”Men varför cyklar ni inte på cykelvägen cyklister?

Mot bakgrund av det blir den här reaktionen på lagändringen lite spännande:

Screen-Shot-18-06-20-at-09.41-PM

Jag lovar att det inte finns en enda cyklist som inte skulle byta omedelbart om erbjudandet kom. ”Vi tar era cykelvägar, så tar ni våra körbanor”, hell yes.

Lagändringen gör alltså att cyklister lagligt kan välja den väg som är bäst och säkrast utformad, därför är det här en bra förändring.

Men den är dålig eftersom vi såklart hellre hade sett att man byggde vägar för cyklister som är bra, trygga, framkomliga och säkra. De flesta cyklister vill ha egna vägar och som av en slump har vi skrivit om det också tidigare: ”Cyklister behöver rätt till egen väg”

Vi hade hellre sett att man införde samma typ av tvingande regler och standarder för cykelvägar som man har för vanliga vägar. Med minimimått för bredd, för avstånd till stolpar i sidled, för avgränsning till andra trafikslag. Mycket är redan klart, men i form av rekommendationer. Som gång på gång åsidosätts.

Vi inser också att den här lagändringen riskerar att späda på ilskan, irritationen och det rena hatet mot cyklister. Varför ska miljoner skattepengar gå till cykelvägar om cyklisterna ändå inte vill ha dem?

Men som en nödlösning är det bra att cyklister inte tvingas cykla där det är farligt, oframkomligt eller där cykelbanan plötsligt tar slut.

Och vi passar på att avsluta med Casey Neistats klassiker från 2011 och konstaterar att det här inte är ett problem bara i Sverige.

Läs hela promemorian här (pdf).

Etiketter: Trafikförordningen

Senast kommenterat

  • Joel on Tack och på återseendeTack för en riktigt bra blogg. Jag har följt er sedan starten och kommer att sakna Cyklistbloggen. Hoppas att ni
  • Felix on Tack och på återseendeTack för allt ert fina engagemang, och för att ni orkade så länge som ni gjorde, och för att ni
  • Gustaf on Så var det tänkt…Tips om en helt annan sak ni kanske skulle kunna dela, intervju med cyclingmikey, med ett ägaransvar skulle mer sånt
  • Felix on Så var det tänkt…Igen? Business as usual! Tack för att ni orkar!
  • Felix on Ytterligare en stolpe…business as usual

Senaste inläggen

  • Ny omväg vid Skurbron
  • Extra breda vita linjer säkrare än smala när Trafikverket bygger om gammal Europaväg.
  • Att cykla lagligt är inte så viktigt.
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2022 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Always active
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Manage options Manage services Manage vendors Read more about these purposes
View preferences
{title} {title} {title}