Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Sveavägen-Kungsgatans svängboxar revisited

Publicerad den 29 januari, 201817 januari, 2022

Minns ni för snart ett år sedan – då Stockholms Stad testade nya väntytor för cyklister som skulle svänga i den hårt trafikerade korsningen Kungsgtatan-Sveavägen? Så här såg det ut:

Jag passerade där i fredags och boxarna är kvar. Men då stod det extra trafikljus på betongblock i varje korsning – så att man som cyklist kunde se när det blev grönt. De är borta nu. Och jag insåg där jag stod mitt i vägen för trafiken på Sveavägen och väntade på grönt att det inte fanns någonstans jag kunde se det. Eller? Bakom ryggen två filer bilar som väntade på grönt.  Så här såg det ut:

Så, nu undrar jag lite – ni som cyklar här, hur gör ni? Hur ser ni att det blivit grönt och ni får köra? Gör ni som jag, och tittar nervöst över ryggen och utgår från att när bilarna gasar iväg så får ni också köra? Eller missar jag något?

5 svar på ”Sveavägen-Kungsgatans svängboxar revisited”

  1. EEE skriver:
    31 januari, 2018 kl. 11:56 f m

    En så stor korsning borde rimligen ha ljus på motstående sidan korsningen för bilar som kört lite för långt fram. Och med cykelsvängboxarna borde den definitivt ha det.
    Fö. Tidigare fick västergående cyklister grönt 3-4 sekunder innan bakomvarande trafik. Det verkar inte var så längre heller.
    För mig verkar det som att någon ny på jobbet trott den korrigerat felaktigheter, när den egentligen inte varit tillräckligt insatt i vad avsikten var med diskrepanserna.

    Laddar in …
  2. Nils Malm skriver:
    29 januari, 2018 kl. 2:27 e m

    Eftersom jag inte uppfattar trafikförordningen 3 kap. 28§ som tvingande (där står ”får”, inte ”skall”) agerar jag helt enkelt bil som en bil: ställer mig framför bilarna i vänsterfilen (cykelbox) innan svängen påbörjas, och väntar tills det blir en lucka i mötande trafik. Svängboxen uppfattar jag som helt idiotisk – varför ska jag cykla en omväg och vänta extra?

    Laddar in …
  3. Jesper skriver:
    29 januari, 2018 kl. 1:59 e m

    Jag tittar bakåt och försöker se vad om något händer i trafikljuset. När bilarna börjar rulla mot mig börjar jag trampa på. Har funderat mycket på hur de tänkte när de plockade bort trafikljusen, de var nödvändiga för att göra svängboxen så bra som de varit.

    Laddar in …
  4. Anders Norén skriver:
    29 januari, 2018 kl. 1:22 e m

    Det är väl ”stora svängen”, dvs. trafikförordningen 3 kap. 28 § som är tillämplig här? Du som cyklist ska ”fortsätta genom korsningen till dess motsatta sida och svänga först när det kan ske utan fara med hänsyn till den övriga trafiken”, dvs. man behöver inte vänta på grönt en gång till.
    I Danmark, där stora svängen alltid är påbjuden, verkar det dock vara standard med en sekundärsignal (dvs. ett trafikljus som sitter på andra sidan av korsningen) vilket gör att man som vänstersvängande cyklist som väntar mellan etapp 1 och 2 i passagen kan se när trafiken bakom en får grönt. (Primärsignal är signalen i korsningens tillfart, den man förväntas stanna vid om stopplinje saknas.)
    En intressant skillnad är att det i Danmark inte är tillåtet att sätta upp cykelsignaler på det sätt som man ser i filmen ovan utan dessa får bara sättas upp om det också finns cykelbana eller cykelfält.
    En annan intressant sak man ser i filmen ovan är att korsningen fortfarande är reglerad med förbjuden vänstersväng för samtliga fordon trots att den åtgärd man provar är för att underlätta vänstersvängen för cyklister!

    Laddar in …
  5. A.L. skriver:
    29 januari, 2018 kl. 12:12 e m

    Om jag ska rakt fram eller svänga höger ställer jag mig snällt bland bilarna så ser jag trafikljusen.
    Ska jag svänga vänster kör jag faktiskt det jobbiga men definitivt säkrare sättet att hålla mig till fotgängarna och passera en gata i taget.

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d