Tillgång och efterfrågan

| 4 kommentarer

Jocke von Scheele tog en bild på väg till jobbet i morse:

Foto: Jocke von Scheele

Alla vägar är alltså öppna för trafik. Det är svårt med tillgång och efterfrågan.

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

4 Kommentarer på "Tillgång och efterfrågan"

Låt mig veta när
avatar
Anders Andersson
Gäst

Bara se! Bilisterna har förstås laglydigt stannat för rött utanför bild medan cyklisterna som vanligt bara blåser på mot alla rödljus och högaktningsfullt struntar i allt vad laglydnad heter. Och säkert dök de upp från ingenstans också. Typiskt cyklister!

***
Resten av dagen (23/24 av dygnet) ser det förstås ut precis tvärtom: fullt med bilar på Munkbroleden och inte en cyklist i sikte på många mils avstånd. Så vad ska vi föreslå? Konvertibla körfält som blir cykelbanor i morgonrusningen? Blandtrafik?

***
Solskenshistoria: kranbil på Hägerstensvägen idag med stödbenen på halva cykelbanan – ordentligt utmärkt med röd-vita band, skyltar och blinkande ljus. “Man gör så gott man kan” sa chauffören.

Erik Johansson
Gäst

Det är absolut fler cyklister än bilar där vid Munkbron under nästan hela dygnet. Iaf fram till 2120 när jag passerade där sista gången. Höst och vår är annorlunda. Men det är inte poängen, och det vet du.

Anders Andersson
Gäst

Så har det inte sett ut någon gång av alla de gånger jag passerar där – då ser jag ett par, tre cyklister, några fler fotgängare och fullt med bilar. Men kommunen torde väl ha statistik som kan bringa klarhet i frågan.

Faktum kvarstår att Munkbroleden är en av de få passagerna för motortrafik mellan norr och söder och behöver ha kapacitet, i synnerhet nu när Skeppsbron är avstängd för biltrafik. Om vi tvingar biltrafiken att åka över Västerbron eller Södertunneln, så skapar det istället en massa onödig biltrafik på tvären – det vinner ingen på.

Och som du vet så görs endast 6 % av personresorna i innerstaden med bil, så det handlar inte om lata bilister vs oss alerta cyklister, utan om enskilda personers privata arbetspendling med cykel vs yrkestrafikens behov av att få staden att fungera för oss alla.

Det bästa vore kanske att öppna för blandtrafik, eller att förbjuda biltrafik under morgonrusningen – den tiden vill i alla fall inte yrkestrafiken vara ute på vägarna.

felix reychman
Gäst

Tänker också på det där varje morgon…

wpDiscuz