Farstastråket – chansen att göra rätt från början

| 4 kommentarer


En stolpe mitt i cykelvägen? Tyvärr är det mer regel än undantag att splitternya cykelvägar har onödiga brister. Det kan bero på okunskap eller rent slarv. Hur som helst är det otroligt deppigt. Men nu kanske vi har möjligheten att få staden att göra rätt från början!

Snart ska ett cykelstråk i min närhet rustas upp. Det handlar om Farstastråket, en sträcka på en knapp kilometer längs med väg 73 i Farsta, strax söder om Stockholm. Det är ett prioriterat cykelstråk enligt Cykelplanen. Det är en kombinerad gång/cykelväg (g/c-väg). Det ska börja byggas i höst, men alltså har man inte satt spaden i jorden än. Det ger oss en möjlighet att kanske få komma med lite konstruktiv kritik innan man börjar.

Vi har som lekmän tittat på tjänsteutlåtanden och planritningar för att tolka hur det ska bli och ifall det eventuellt finns några uppenbara missar. Det är verkligen inte helt lätt när man är ovan, men vi har varit och kollat på platsen och samtidigt på planritningen. Dessutom frågat planerare i bekantskapskretsen om lite teckenförklaring. Finns det några konstigheter vid en första anblick? Well, vi kan börja med omslaget på bilagan till tjänsteutlåtandet – här blir det liksom fel innan man ens öppnat bilagan. Mer om detta nedan.

Häng gärna med själv, och hittar du märkligheter – kommentera! Ladda ned tjänsteutlåtandet och planritningen här https://insynsverige.se/documentHandler.ashx?did=1885127. Här är även en film där jag cyklar stråket som jag pratar om. Stillbilderna i posten är tagna ur filmen, klicka på dem för att få upp dem större.

Jag tänkte börja söderifrån, här går alltså g/c-vägen bredvid väg 73/Nynäsvägen skyddad från bullret av en kraftig vall. Enligt vad vi kan läsa ska g/c-vägen breddas till fem meters bredd varav tre meter dubbelriktad cykelbana och två meter gångbana. Enligt plan, alltså.

Första avsteget från planen kommer efter några hundra meter, då en bostadsrättsförening inte vill släppa till marken till staden för breddningen av g/c-vägen. De vill helt enkelt inte sälja någon mark eftersom cykelvägen enligt dem skulle komma för nära. Visst, det kan man kanske förstå. På andra sidan cykelvägen finns en barriär mot bullret från väg 73. Har man kollat om den kan flyttas? Och vad skulle detta kosta? En sak är ganska säker: Skulle det handla om väg 73 som behövde utrymme så skulle barriären flyttas. Men för en cykelväg?

Längre fram märker vi att kurvan kommer att bli svagt feldoserad. Det innebär att vatten kan komma att bli stående och på vintrarna frysa till is. Det här känns mest som att man varit lat – det kan väl inte handla om några enorma mängder grus för att göra doseringen rätt? Återigen – skulle det handlat om motorvägen bredvid så hade det här aldrig varit någon diskussion.

Nästa punkt är riktigt rejält korkad. Man har köpt loss mark från det kommunala bostadsbolaget för att bredda vägen, men bostadsbolaget har några skjul för servicefordon som ligger på andra sidan cykelvägen. I ritningen går cykelvägen verkligen dikt an dessa hus, vilket ju är helt onödigt (Hur skulle man gjort med motorvägen bredvid … osv.). Ännu knäppare blir det när man öppnar första skjulets metallport, då den sticker ut i cykelvägen en knapp meter. Du löper alltså risken att bli dörrad av ett hus.

Skjulen från andra hållet. Cykelvägen är alltså ritad att gå precis dikt an dessa hus. Föreställ er plåtportarna öppnade.

Men inte nog med det – tio meter längre bort finns ännu ett skjul, med ännu en metallport. Du kan alltså bli dubbeldörrad av två hus enligt planen. Det finns inte en chans i helskotta att någon skulle planera att en huvudväg för bilar skulle gå dikt an två hus, men tydligen spelar det ingen roll för cyklister? Jag tror inte de som jobbar kring skjulen heller tycker det är särskilt kul att arbeta med en cykelväg några centimeter från porten. Uselt planerat – styr upp!

Efter skjulen fortsätter breddningen av cykelvägen och man har tagit mark från den befintliga parkeringsplatsen. Gott så, men något säkerhetsavstånd till muren till höger finns inte. Skulle man … väg 73 … ja, ni vet.



Vi fortsätter. Söndagsvägen görs om så den avslutas i en vändplan istället för att biltrafik ska kunna köra ut på väg 73 eller upp på Örbyleden. Det låter gott så. Istället för att dra lärdom av de långa, svepande påfarterna upp på stora motorvägar så väljer man dock att låta cyklister som ska köra av eller på cykelvägen från Söndagsvägen att göra tvära, knixiga 90-graderssvängar via en gångbana. Det är bara så … onödigt. Gör en trevlig påfart till cykelvägen åt både söder och norr istället, nu när ni ändå ska bygga nytt. Det är vårt tips.



Vi avslutar stråket med att åka in i tunneln under Örbyleden. Här ska ljusas upp och rätas ut, men det blir nog ändå bli lite av en skymd kurva ned i tunneln. Det i sig är inga problem, men här återkommer vi till omslaget på rapporten. För att liva upp i tunneln så ska man sätta konst på väggarna. Det låter toppen!

Men titta på omslaget nu, och minns den lite skymda kurvan jag nämnde nyss. Lägg till att det är nedförsbacke ned i tunneln från bägge håll så att cyklisterna kommer med god fart och titta sedan på bilden igen. Mannen som beundrar den nyuppsatta konsten står mitt i cykelbanan. Mitt. I. Cykelbanan.

Denna fadäs är ett ett sådant gruskorn som tippar hela lasset. Plötsligt misstänker jag att hela planen är ett hafsverk. Har planeraren ens varit på platsen? Kan man visa mer ointresse än att sätta en livsfarlig felaktighet PÅ OMSLAGET av rapporten? Planen är gjord av konsulten Sweco, som jag VET har duktiga cykelkonsulter. Har man ens bemödat sig med att fråga dessa om planen?

Vi gillar konst, men sätt den för jösse namn bara på fotgängarsidan. Precis som man gjort en kilometer bort, vid Stora Gungans väg.

Tunnel med konst på forgängarsidan under väg 73 (Stora Gungans väg)

Nu är inte spaden satt i jorden än, så det finns tid att spara stora pengar och göra om och rätt på papperet, innan man börjat gräva, schakta, asfaltera och sätta upp konsten i viadukten. Hittar ni fler knasigheter på ritningarna – kommentera gärna! Kanske, kanske kan vi få staden att göra rätt innan de börjar.

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

Leave a Reply

4 Kommentarer på "Farstastråket – chansen att göra rätt från början"

Låt mig veta när
avatar
felix reychman
Gäst

Det här är min pendlingsväg, och jag ger ett ett stort rätt på ALLA punkter. Och några till.

Jeroen Wolfers
Gäst

Några till? Om du orkar utveckla så kanske det går att ändra! (hoppet är det sista som överger människan, osv) …

felix reychman
Gäst

Här kommer en till…
Växtligheten OVANFÖR muren vid skjulen underhålls också extremt dåligt, vilket indirekt skapar en säkerhetszon mot muren, genom att göra den delen av cykelbanan obrukbar. Jag har svårt att se att de här olika punkterna av underhåll av växtlighet på olika delarna skulle påverkas av ombyggnaden. Det är ännu ett starkt skäl att skapa en yta mellan mur/bullervall och cykelbana, vilket man inte gör.

I södra änden av bullenvallen finns idag ett backkrön som mycket effektivt skymmer sikten mot gånganan som går i rak vinkel mot cykelbanan precis nedanför backen. Som jag förstår det tänker man inte göra något åt det heller.

felix reychman
Gäst

Appselut. Måste bara få tid att kolla den där planen och tänka på hur det ser ut på riktigt, och vilka tokigheter de mer hittar på. Finns fler skymda backar, och den där bullervallen klipper de aldrig, så den stjäl ofta en meter av den ynkliga cykelbanan redan som det är.

Där har du EN sak till på rak arm iallafall. Ska försöka hitta resten också.

Idag är sträckan förbi skjulen förresten skyltad som GC på en hållet och bara cykelbana på andra. Klassiker för konflikter. 5 spänn på att ingen byter DE skyltarna.

wpDiscuz