Tio sekunder grönt och nittio rött räcker för cyklister (2)

| 4 kommentarer

I december skrev vi om hur pendlingsstråket längs Götgatan södergående, där bilarna numera inte kan köra, fått en rödljusperiod på 1.30 minuter rött och 10 sekunder grönt för cyklisterna.

Tio sekunder grönt och nittio rött räcker för cyklister

Ingen annan trafik i fyrvägskorsningen har lika kort grönt och lika långt rött. Då förklarade Stockholms Stad det med att tio sekunder räcker för att cyklisterna ska hinna passera:

Hej Christian!

Norrut kommer cyklisterna mer utspritt än söderut och då behöver de ha längre tid på sig för att hinna igenom korsningen.
Söderut samlas alla cyklister upp vid signalen och bedömningen är att alla cyklister hinner igenom på betydligt kortare tid. De andra strömmarna bedöms behöva mer tid och då har vi gjort den här avvägningen.

Vi hade såklart haft större förståelse för tio sekunder grönt om perioden till nästa grönt var, säg, en halvminut, snarare än 1,30. Det är sådär kul att stå och glo på ett rödljus, det vet ju alla som rör sig med fordon i trafiken.

Nu har dock sommarcyklisterna kommit. Och så här bra funkar tio sekunder nu:

Nu blir det istället så att man får stå i två rödperioder. Eftersom folk nu inte längre hinner förbi på tio sekunder. Efter mig fylldes det på så i den efterföljande perioden på tio sekunder grönt hände samma sak, de sista cyklisterna blev kvar. Och så lär det fortsätta på Arenaleden, det huvudsakliga pendlingsstråket söderut för Stockholms cyklister. Om man inte gör om rödljusperioden alltså.

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

4 Kommentarer på "Tio sekunder grönt och nittio rött räcker för cyklister (2)"

Låt mig veta när
avatar
Jocke
Gäst

Samma sak vid rödljuset vid Dramaten. Finns ingen chans att hinna över vid grönt om man ligger sist i kön

Arne B
Gäst

Det går att få trafikanter från alla håll i denna korsning att samlas. Ge alla en lång rödljusintervall så blir det samlat och fint.

Hur har “bedömningen” gjorts? På känn eller genom trafikräkning/studier?

Joakim von Scheele
Gäst

Jag förstår inte deras argument. Varför kommer cyklisterna norrut “mer utspritt” än de söderut? Ja, efter att den södergående trafiken stått och väntat 1:30 på grönt så är den såklart ihopsamlad, men annars?

Eller är detta i själva verket ett sätt för Trafikkontoret att indirekt uppmana till rödljuscykling? Det skulle onekligen effektivisera flödet i korsningen.

Anton Westerlund
Gäst

Jag tittade på filmen, tittade bort, tittade. Missade grön-perioden. katastrof =(

wpDiscuz