Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

En stolpe placerad enligt konstens alla regler

Publicerad den 10 april, 201727 december, 2021

Den här stolpen är helt ny. Cykelvägen blev precis klar, den öppnade härom veckan.

Såg ni den?
Så här ser den ut i stillbild:

Formellt sett är det 50 km/h här, fram till 30-skylten. Den är knapp urskiljbar i dagsljus när jag passerade i lågtrafik. Fundera över hur lätt den är att uppfatta i nerförsbacke i ett annat trafikläge, med mötande cykeltrafik och fullt med fotgängare.
Eller en mörk regnig höstkväll med mötande biltrafiks lampor i ansiktet. Eller samtidigt som någon öppnar en bildörr i en parkerad bil och kliver ur.
Jag kollade med kommunen. De svarade:

”Har med gatuingenjören Mikael tittat på den bild som du inkommit med och han svarade att det är så det ska se ut enligt dom riktlinjer som Trafikkontoret följer.”

Dåså. Då är det ingen fara såklart.
Samtidigt läser vi VTI-rapporten ”Cyklisters singelolyckor”:

I de genomförda studierna framkommer med all tydlighet vilket stort ansvar väghållaren har för cyklisternas säkerhet. Nästan hälften av alla singelolyckor med svår skada som följd, kan relateras till vägutformning eller drift och underhåll. Det behöver skapas en mer förlåtande trafikmiljö där cyklister tillåts begå misstag (i nollvisionens anda).

(Och som en liten extragrej, noterar ni kanske den rätt stora mängden grus på vägen. I nerförsbacke. Det står en del om det i VTI:s rapport också, för den som vill fördjupa sig)
Det här är bara en stolpe på en väg i Stockholm. Det finns flera. Och alla följer samma tillåtande riktlinjer. Till exempel den andra stolpe som står en bit upp i samma backe:

Glöm inte hjälmen.
 

11 svar på ”En stolpe placerad enligt konstens alla regler”

  1. Johannes Helje skriver:
    12 april, 2017 kl. 2:59 e m

    kanske dags att ta fram bågfilen..

    Laddar in …
    1. L skriver:
      12 april, 2017 kl. 8:32 e m

      Går den inte att lyfta rakt upp?

      Laddar in …
  2. Christian Gillinger skriver:
    11 april, 2017 kl. 12:50 e m

    Så här står det i kommunens egen handbok, ”Cykeln i staden 2009”:
    https://uploads.disquscdn.com/images/29ad65ae7a9feba1edf38cf1a57225515ff81e7dfce1ddcff2907810dd102478.png

    Laddar in …
  3. Joakim von Scheele skriver:
    10 april, 2017 kl. 11:23 e m

    Det är ju uppenbart att trafikingenjören inte känner till riktlinjerna för cykelbanor. Eller att trafikkontoret valt att inte följa dem.
    Det skulle vara intressant att veta vilket. Inte för att Mikael kan svara på det, utan man får nog fråga någon annan. Och inte uppge varför man frågar…

    Laddar in …
  4. BikeStockholm skriver:
    10 april, 2017 kl. 11:01 e m

    ”Det är så för att det ska vara så. Så det så.”

    Laddar in …
    1. Franz skriver:
      11 april, 2017 kl. 10:08 f m

      Snarare ”Det är så för att det var så vi gjorde. Helt enligt de riktlinjer vi följer.” Tyvärr misstänker jag att det i detta fall fanns en hel del applicerbara riktlinjer de /inte/ följde.

      Laddar in …
  5. Robert Andersson skriver:
    10 april, 2017 kl. 9:51 e m

    Jag skulle nog tro att hastighetbegräsningen är 50 km/h på hela cykelbanan. Någon LTF om hastighetsbegränsning har jag aldrig sett. Där jag brukar cykla, så är det max 40 km/h på körbanan, och max 70 km/h på cykelbanan bredvid.
    Var är ens syftet med stolpen här? Verkar ju inte vara något vägmärke. Plats att låsa fast cykeln i kanske, men antagligen störande för de som kommer cyklande om det är parkerad cykel där.

    Laddar in …
    1. jesperc skriver:
      10 april, 2017 kl. 10:34 e m

      > ”Var är ens syftet med stolpen här?”
      Det är en del i den pågående hjälmkampanjen.
      Tanken är att du ska se stolpen sent och tvingas bromsa/svänga på det strategiskt uthällda rullgruset.
      När du sedan vaknar på SÖS kommer du, om du haft hjälm, själv missionera om hur den räddade dig och hur bra det är.
      Om du inte haft det så kan du istället lyftas fram som ett varnande exempel om hur farligt det är att cykla utan hjälm
      //j

      Laddar in …
      1. A.L. Winlund skriver:
        11 april, 2017 kl. 7:32 f m

        Du har nog mer rätt än vad du tror.
        För det var vad jag fick höra efter att ha fått en lindrigare hjärnskakning när jag en regnig, dimmig, svart vintermorgon körde in i en av alla stolpar som smyckar cykelbanan på Ulvsundavägen:
        ”Vilken tur att du hade hjälm!”

        Laddar in …
    2. Christian Gillinger skriver:
      10 april, 2017 kl. 11:32 e m

      Tror att det ska upp 30-skyltar där. Eller parkeringsavgiftsregler?

      Laddar in …
      1. Robert Andersson skriver:
        10 april, 2017 kl. 11:35 e m

        Ah, det är troligt. Ser lite för låg ut för att vara belysning.

        Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d