En stolpe placerad enligt konstens alla regler

| 11 kommentarer

Den här stolpen är helt ny. Cykelvägen blev precis klar, den öppnade härom veckan.


Såg ni den?

Så här ser den ut i stillbild:


Formellt sett är det 50 km/h här, fram till 30-skylten. Den är knapp urskiljbar i dagsljus när jag passerade i lågtrafik. Fundera över hur lätt den är att uppfatta i nerförsbacke i ett annat trafikläge, med mötande cykeltrafik och fullt med fotgängare.

Eller en mörk regnig höstkväll med mötande biltrafiks lampor i ansiktet. Eller samtidigt som någon öppnar en bildörr i en parkerad bil och kliver ur.

Jag kollade med kommunen. De svarade:

“Har med gatuingenjören Mikael tittat på den bild som du inkommit med och han svarade att det är så det ska se ut enligt dom riktlinjer som Trafikkontoret följer.”

Dåså. Då är det ingen fara såklart.

Samtidigt läser vi VTI-rapporten “Cyklisters singelolyckor“:

I de genomförda studierna framkommer med all tydlighet vilket stort ansvar väghållaren har för cyklisternas säkerhet. Nästan hälften av alla singelolyckor med svår skada som följd, kan relateras till vägutformning eller drift och underhåll. Det behöver skapas en mer förlåtande trafikmiljö där cyklister tillåts begå misstag (i nollvisionens anda).

(Och som en liten extragrej, noterar ni kanske den rätt stora mängden grus på vägen. I nerförsbacke. Det står en del om det i VTI:s rapport också, för den som vill fördjupa sig)

Det här är bara en stolpe på en väg i Stockholm. Det finns flera. Och alla följer samma tillåtande riktlinjer. Till exempel den andra stolpe som står en bit upp i samma backe:

Glöm inte hjälmen.

 

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

11 Comments on "En stolpe placerad enligt konstens alla regler"

Notify of
avatar
Johannes Helje
Guest

kanske dags att ta fram bågfilen..

L
Guest

Går den inte att lyfta rakt upp?

Christian Gillinger
Guest

Så här står det i kommunens egen handbok, “Cykeln i staden 2009”:

comment image

Joakim von Scheele
Guest

Det är ju uppenbart att trafikingenjören inte känner till riktlinjerna för cykelbanor. Eller att trafikkontoret valt att inte följa dem.
Det skulle vara intressant att veta vilket. Inte för att Mikael kan svara på det, utan man får nog fråga någon annan. Och inte uppge varför man frågar…

BikeStockholm
Guest

“Det är så för att det ska vara så. Så det så.”

Franz
Guest

Snarare “Det är så för att det var så vi gjorde. Helt enligt de riktlinjer vi följer.” Tyvärr misstänker jag att det i detta fall fanns en hel del applicerbara riktlinjer de /inte/ följde.

Robert Andersson
Guest

Jag skulle nog tro att hastighetbegräsningen är 50 km/h på hela cykelbanan. Någon LTF om hastighetsbegränsning har jag aldrig sett. Där jag brukar cykla, så är det max 40 km/h på körbanan, och max 70 km/h på cykelbanan bredvid.

Var är ens syftet med stolpen här? Verkar ju inte vara något vägmärke. Plats att låsa fast cykeln i kanske, men antagligen störande för de som kommer cyklande om det är parkerad cykel där.

Christian Gillinger
Guest

Tror att det ska upp 30-skyltar där. Eller parkeringsavgiftsregler?

Robert Andersson
Guest

Ah, det är troligt. Ser lite för låg ut för att vara belysning.

jesperc
Guest

> “Var är ens syftet med stolpen här?”

Det är en del i den pågående hjälmkampanjen.
Tanken är att du ska se stolpen sent och tvingas bromsa/svänga på det strategiskt uthällda rullgruset.
När du sedan vaknar på SÖS kommer du, om du haft hjälm, själv missionera om hur den räddade dig och hur bra det är.
Om du inte haft det så kan du istället lyftas fram som ett varnande exempel om hur farligt det är att cykla utan hjälm

//j

A.L. Winlund
Guest

Du har nog mer rätt än vad du tror.
För det var vad jag fick höra efter att ha fått en lindrigare hjärnskakning när jag en regnig, dimmig, svart vintermorgon körde in i en av alla stolpar som smyckar cykelbanan på Ulvsundavägen:
“Vilken tur att du hade hjälm!”

wpDiscuz