Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Aftonbladet: Myror smartare än cyklister

Publicerad den 27 mars, 20179 januari, 2022

Aftonbladet ledare: ”Myror är smartare än cyklister”

Myror? Jo:

”I ett laboratorium på universitetet i Toulouse i Frankrike har myrforskaren Audrey Dussutour studerat varför myror aldrig krockar med varandra eller hamnar i trafikstockningar.”

För det stora problemet i cykeltrafiken är alla trafikstockningar och cykelkrockar som inträffar.
Hej Aftonbladet: Tror det är ett annat trafikantslag som avses. Men låt inte det stå i vägen för lite ryggradsmässigt cyklistgnäll.
(Länkar inte pga då tror ledarskribenter att de gjort något rätt. Läs istället: Cyklisternas egen Godwins lag och Slappa journalister sprider cykelmyter (Expressen) )
 

5 svar på ”Aftonbladet: Myror smartare än cyklister”

  1. knight22 skriver:
    30 mars, 2017 kl. 12:53 e m

    Har inte ägt bil på många år och istället cyklat. Har aldrig bevittnat en krock mellan två cyklister.

    Laddar in …
  2. Ms_Xx skriver:
    29 mars, 2017 kl. 1:58 e m

    Är det inte lite fantastiskt att en artikel om bilköer och myror kan leda till att ledarskribenter skriver artiklar om hur cyklister är dummare än myror, när trafikinfartkerna pg.a. bilköer är så illa att man bygger ny infrastruktur för bilarna för ett stort antal miljarder/år?
    Blindheten inför verkligheten är helt fantastisk.

    Laddar in …
  3. Robert Andersson skriver:
    28 mars, 2017 kl. 10:38 e m

    Jag ser sällan krockar eller trafikstoppningar bland cyklister. Visst det blir köbildning vid vissa korsningar, framförallt om det är trafikljus, men det är inte alltid.

    Laddar in …
  4. Anders Andersson skriver:
    27 mars, 2017 kl. 8:18 e m

    Kanske Franska cyklister krockar och hamnar i trafikstockningar? (Men de vardagscyklar ju aldrig – bara sportcyklar…)

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      28 mars, 2017 kl. 11:30 f m

      Hänvisningen till myror är från Vetenskapens värld i februari. Handlade framförallt om myrors flyt och en trafikkorsning i Dresden, där man gjort så att trafikljusen styrdes lokalt utifrån biltrafikströmmarna.

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d