Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Så slipper du det extremlånga rödljuset på Götgatans pendlingsstråk

Publicerad den 10 december, 201624 januari, 2022

Tidigare i veckan skrev vi om hur kommunen nu låter cyklister vänta i en och en halv minut vid trafikljuset på det stora norr-södergående pendlingsstråket Götgatan i Stockholm. Skälet var först att busstrafiken skulle prioriteras, helt enligt kommunens framomlighetspolicy, men sedan att cyklister kommer i klunga och därför är det helt okej att de får vänta jättelänge. Så förstod vi det i alla fall.

Tio sekunder grönt och nittio rött räcker för cyklister


Det är alltid tråkigt att bara gnälla, så som de luttrade cyklister vi är letade vi efter en alternativ väg. Och det finns. Så här:
För begriplighetsskull är den väg vi brukar cykla till vänster, och den nya sträckning vi tog till höger.

Som ni ser går det rejält fortare om man istället tar sig ut i blandtrafik på högra sidan av Medborgarplatsen. Det kan vara lite otäckt för ovana cyklister att ge ut i biltrafiken som precis kommer ur tunneln ofta i rätt hög fart. Och om alla cyklister börjar ta den här vägen istället lär det kunna bli småläskigt även för biltrafiken.
Men den som är bekväm med att cykla i blandtrafik belönas med grönt varje gång. Åtminstone varje gång vi testat sträckan. Som ni ser på videon får man till och med grönt när det är rött. När vägen som den prioriterade kollektivtrafiken tar blir röd, alltså vägen rakt fram, så blir det istället fortsatt grönt för den lågprioriterade biltrafiken som ska svänga höger upp på Götgatan. Yay! So long, ni cyklister på pendlingsstråket som får vänta på oss! För vad vi förstår är det konsekvensen av att ha en dedikerad gröntperiod för högersvängande trafik här. Den är ”fientlig” mot cykeltrafiken från Götgatan.
Rött är den väg vi cyklar nu, grönt är det officiella pendlingsstråket enligt Stockholms cykelplan:

Så, skippa pendlingsstråket den här biten, kör ut i blandtrafik så får du grönt varje gång.

6 svar på ”Så slipper du det extremlånga rödljuset på Götgatans pendlingsstråk”

  1. Fredrik skriver:
    12 december, 2016 kl. 7:56 f m

    Däremot så cyklar ni väl mot enkelriktat den sista biten på medborgarplatsen, till vänster om staketet? Jag har för mig att det är så i alla fall.

    Laddar in …
    1. Jasper skriver:
      12 december, 2016 kl. 12:20 e m

      Man kan ju cykla på torget istället, iofs så är den väl inte markerad som enkelriktad när man kör ut på Folkungagatan

      Laddar in …
    2. Christian skriver:
      12 december, 2016 kl. 6:00 e m

      Nej, däremot är det infart förbjuden från Götgatan. För att den ska vara enkelriktad krävs skylt E16 och någon sådan har inte jag sett.

      Laddar in …
  2. Richard skriver:
    11 december, 2016 kl. 10:29 f m

    Jag har cyklat denna genväg i flera år (varje gång jag har lämnat tillbaka böcker på biblioteket) och tro mig – bilarna kommer saktare från tunneln än säg Götgatan norrut > högersväng Folkungagatan.

    Bilister från tunneln vet 1) att det inte är någon idé att åka fort då det är rödljus 49 ggr av 50 (jag har provräknat när jag kört bil själv) och att det är bilar som redan står i kö (49 av 50) som gör att du får vänta ett rödljus till om du ska rakt fram (5 av 10).

    Tro mig, bilister har bromsberedskap och denna genväg är säkrare än vad man kan tro.

    Jag hoppas fler tar denna genväg så vi cyklister får en bättre lösning söderut.

    Laddar in …
  3. E skriver:
    11 december, 2016 kl. 10:05 f m

    Inte att rekommendera för veliga och långsamma cyklister. Bilarna kan komma med fart trots dålig sikt ut ur tunneln. De kommer från fredad zon och tittar rimligen fortfarande bara på bilen framför dem. Det är ett mindre problem under rusning då det lätt blir köbildning. Men övriga tider kan man få passa sig.

    Laddar in …
  4. Peter Kronbo skriver:
    10 december, 2016 kl. 8:06 e m

    Den stora fördelen med denna väg över Repslagargatan och Medis är att man slipper att trängas med alla fotgängare på eftermiddagen ¨på Götgatspuckeln. Alltid grönt vid Götgatan stämmer inte, men väl ca 50 % av tiden Jag har cyklat denna väg söderut i flera år. /peter

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d