Skyltar gäller bara bilar. Eller hur var det nu?

| 7 kommentarer

Förra veckan dök de upp nya skyltar på Arsenalsgatan, en av Stockholms kanske meckigaste trafikplatser med fotgängare, tunnelbaneuppgång, otydliga cykelbanor och faktiskt också skyltat olika beroende på vilken riktning man kommer i.

Så här såg de ut:

13198621_1115751821809311_3256430702186134744_o

Den nya skylten påbjuder högersväng. Vilket betyder att fordon bara får svänga höger. Grejen är att det här är en plats där majoriteten av cyklisterna antingen ska svänga vänster – mot Gamla Stan – eller cykla rakt fram genom Kungsträdgården.

För cyklister som inte ska till höger så skulle alternativet vara att ta omvägen runt Hamngatan. Och ingen begrep riktigt varför.

Nu har vi fått svar från kommunen:

Del av Arsenalsgatan är tillfälligt gågata (= fordon får inte färdas snabbare än gånghastighet) på grund av ett vägarbete på anslutande Grevgränd. Motorfordon till och från Grevgränd måste därför åka via Arsenalsgatan. När dessa fordon skall ut från Grevgränd via Arsenalsgatan så får de inte svänga vänster på Kungsträdgårdsgatan p.g.a. kollektivkörfältet. Skylten med påbjuden högersväng är endast ett förtydligande till denna tillfälliga motorfordonstrafik – men den skall kompletteras med tilläggstavla “Gäller ej cykel” snarast.

Eller om man vill vara elak “Vi tänkte inte på att trafikskyltar gäller cyklister också”. Inte första gången, förmodligen inte sista. Och kanske ett löjligt påpekande, vem bryr sig om en skylt som förmodligen är fel ändå liksom?

Men frågan är om det verkligen är en inställning man vill ha bland förarna i fordonstrafiken…

 

Författare: Cyklistbloggen

Vi som bloggar här är Christian Gillinger och Jeroen Wolfers. Vi är två Stockholmscyklister som huvudsakligen använder cykeln för att komma till och från våra respektive jobb. Vi cyklar istället för att köra bil eller åka kommunalt och vi vill att cykling ska kännas lika säkert och få samma villkor som alla andra trafikslag. Vi hoppas att vi drar vårt strå till stacken för att se till att göra Stockholm till en vettig cykelstad. Kommentera gärna!

Leave a Reply

7 Kommentarer på "Skyltar gäller bara bilar. Eller hur var det nu?"

Låt mig veta när
avatar
Anders Andersson
Gäst

Ännu intressantare är kanske vad som gäller i korsningen Fleminggatan-S:t Eriksgatan där det numera är förbjudet att svänga vänster – för bilar. Vad gäller för cykel? Får man göra “Stora svängen”? Vilken fil ska man då ligga i?

Anders Andersson
Gäst

När tjänstemännen har 40 års planerande för bara biltrafik i ryggmärgen så vänder man inte deras syn över en natt, de är vanedjur som alla andra människor.

Det är bara att kämpa på – anmäl, påpeka, var jobbig. Det är enda sättet segrar vinns. Man får inget gratis, det kostar alltid på (fast mindre nu än förr, och mindre i Sverige än i andra länder). Se på arbetarrörelsens historia, kampen för kvinnlig rösträtt, urbefolkningarnas rätt, tryckfrihet, yttrandefrihet etc etc.

Ms_Xx
Gäst

Och så raljeras det i media om att cyklister inte följer trafikskyltar (senast på TV i morse).
Men det ÄR inte helt enkelt att veta när skyltarna är tänkta att gälla även cyklister, och när man faktiskt hamnar uppe på en motorväg om man följer dem. Typ.
Suck.

jonjogensjo
Gäst

Signalen från Stockholms stad är fortsatt: Cykla hur ni vill, ni behöver inte följa skyltar och anvisningar. Vi skyltar ändå inte anpassat för cykeltrafik.

Jonas
Gäst

Ett effektivt sätt att upprätthålla eller skapa en negativ syn på cyklister så att inte fler börjar kräva att det satsas på cykelinfra.
Eller är jag för cynisk nu?

wpDiscuz