Stockholms län satsar på att fyrdubbla cyklandet

| 15 kommentarer

Det är Stockholms läns landsting, SLL, som kommit på att cykling är något som ska satsas på. Svenska Dagbladet skriver:

Screen Shot 02-26-16 at 01.43 PM

Japp, cyklingen ska fyrdubblas till år 2030, ett ambitiöst mål. SLL har kommit på att kommunerna i länet satsar väldigt ojämnt på cyklandet och att det gör det svårt att cykla mellan kommunerna. Det är ju inte optimalt för cykling att en välplogad cykelväg slutar i en snöhög bara för att man passerar en kommungräns. Eller att vägen helt enkelt upphör för att nästa kommun inte byggt någon alls.

SvD skriver:

Ett ökat cyklande skulle ge länet flera vinster. Större andel cyklister minskar fordonstrafikens trängsel och utsläpp och skulle även förbättra folkhälsan.

Härliga tider. Hur ska då denna kraftfulla satsning gå till? Jo, genom att inrätta ett ”cykelkansli” som ska samordna kommunernas olika cykelaktiviteter. Rekryteringen till kansliet är redan igång.

När jag hör ”Cykelkansli” så ser jag ett kontorslandskap framför mig med sex-sju personer som intensivt sitter och koordinerar cykelsatsningar, kravställer och inspekterar. Men för det krävs såklart både mandat och resurser. När det gäller mandatet, det vill säga de faktiska möjligheterna att göra annat än att bara sitta och tycka, är det oklart än. Men utifrån tidigare ”satsningar” är vi pessimistiska. Vi tror att det kommer handla om att de egentligen bara kan sitta och just tycka saker.

När det gäller ekonomin däremot är den spikad.

Och det är kaffepengar det handlar om. Trafikverket, Landstinget och länsstyrelsen pitchar in 350,000 var och sedan finns det tydligen några ytterligare kronor, vilket gör årsbudgeten till 1,2 miljoner kronor.

Vi säger så här: Om det hade räckt med 1,2 miljoner om året för att fixa vettig regional cykling så hade det redan varit ordnat. Det här är möjligen resultatet av PR-arbete någonstans med hoppet att få lite positiv press.

Men någon seriös satsning med potential att resultera i fyrdubblad cykling är det inte.

Läs: SvD.se: ”Nya planen: Så ska cyklandet i Stockholm fyrdubblas

Stockholmdirekt.se: ”Nya cykelkansliets svåra uppdrag: Fixa bra cykelbanor i hela länet – året runt

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

15 Comments on "Stockholms län satsar på att fyrdubbla cyklandet"

avatar
  Subscribe  
Notify of
Jonas
Guest
Member

Tänk om man kunde få in någon lika engagerad och kunnig som dem som driver den här bloggen!

knight22
Member
Member

Bättre man lagt pengar på vakter som lappar bilister som idag blockerar cykelbanor och cykelfält. Det vore förmodligen den åtgärd som billigast frigör mest utrymme för cyklister.

Anders Andersson
Guest
Member

Hur tänker du nu? Landstinget har inget mandat att gå in och lappa på kommunens mark.

Kommunen påstår att de inte får lappa någon som står olagligt ute i körbanan – det är polisens sak.

Och polisen klarar ju inte ens sina basuppgifter…

knight22
Member
Member

Gissningsvis hade det inte kostat staten nånting att ha några polisbilar som åkte runt och bötfällt bilister som står i cykelbanor, bötesintäkterna hade förmodligen finansierat det hela. Jag tror inte det finns någon åtgärd som så billigt verkligen hade hjälpt cyklister.

Anders Andersson
Guest
Member

Polisen får inte sin budget från bötesbeloppen utan från regeringen – annars skulle vi få ett korrupt system. Alltså prioriterar de sina insatser efter vad de anser vara den farligaste brottsligheten och inte efter vilka brott som drar in mest pengar. En bra princip.

Statskassan får in trafikböterna – men regeringen får inte och ska inte lägga sig i detaljstyrningen av polisen. I Sverige har vi inte ministerstyre. En bra princip det också.

knight22
Member
Member

det låter som om vi alla ska vara tacksamma för att vi har ett samhälle där bilister kan parkera i cykelbanan.

Anders Andersson
Guest
Member

Nej, bara att de enkla lösningarna får så dåliga konsekvenser på andra områden att de inte kan användas. Det är lätt att sitta på sin kammare och komma på briljanta lösningar på ett speciellt problem om man slipper bry sig om helheten.

Det går säkert att hitta lösningar – men det kräver eftertanke och konsekvensanalys och i slutänden kanske de iaf innebär nackdelar på andra områden. Då får man göra en politisk avvägning om vilken nackdel som är värst.

Krister Isaksson
Guest
Member

Samtidigt. Ett av regionens största problem vad gäller cykelinfra är att INGEN tagit något som helst ansvar för frågan. Nu kommer här ett trevande försök från Sll. Det vi hylla eller såga. Eller så kan vi även se att det är början på något, början på något stort…