I Gävle är en obruten cykelbana ett fartgupp

| 17 kommentarer

Gävle har tidigare utmärkt sig för att vara den kommun som snabbast och mest byggt de nya cykelöverfarter som infördes i september 2014. I korthet innebär en cykelöverfart att cykelbanan görs ”obruten”, det vill säga den går inte ut i någon bilväg. Istället korsar den övriga trafiken själva cykelvägen.

Tony Nordin fotade när de var nya:

Gävle huvudled 3

Foto: Tony Nordin

Som ni ser slipper man som cyklist köra ner för trottoarkant eller ramp ner i en vägbana – utan kan cykla på som om vägen var…. obruten. Jättebekvämt och bra framkomlighet. I kungliga huvudstaden saknas det här helt, i korsningar med andra vägar får cyklister inte sällan ta sig ner för hög trottoarkant. Och såklart upp för dem i samma utsträckning. Det är jobbigt, obekvämt och inte särskilt framkomligt. 

Men det här med att cykelvägarna är obrutna gillar inte Roland Nilsson, (M) i Gävle, som nu lovar ett stopp för ”Nya farthinder”.

– Asfalten ska användas för att bygga igen hål, inte gupp, sa han under fullmäktiges möte på måndagen.

Det sällar sig till den breda flora av argument mot att låta cyklister få komma fram, där vi tidigare skrivit om hur det är miljöfarligt med cykelöverfarter, farligt för cyklisterna, och inte minst livsfarligt för barnen. Skälen att bygga bekvämt för biltrafiken är många.

Foto: Tony Nordin

Spikrak väg. Foto: Tony Nordin

Och åter visar det sig att allt blir så olika beroende på vilket perspektiv man har. För oss som cyklar är det här alltså en rak väg. Samma lyx som ”vanlig” trafik åtnjutit hur länge som helst. Korsande vägbanan är dessutom inte särskilt djupt nedsänkt i förhållande till cykelvägen. Överfarten är mjuk, men det är klart – man måste dra ner på farten. Tanken är att korsningen ska ske i max trettiokilometer i timmen.

Cyklisten ser en ovanligt rak och bekväm väg, samhällsbyggnadsnämndens nya ordförande Roland Nilsson (M) ser ett hinder på sin.

Allt beror om man ser ut genom en vindruta eller över ett styre. Och man får förmoda att andelen av de förra kommer öka nu.

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

17 Comments on "I Gävle är en obruten cykelbana ett fartgupp"

avatar
  Subscribe  
Notify of
Göran E-son
Guest
Member

Det som visas på bilden är inte en obruten cykelbana, utan en cykelöverfart. Där korsar cyklisterna en bilväg.

Det lilla guppet för bilarna gör väl inget, men för säkerhetens skull ska de naturligtvis utformas även så att cyklisterna måste sänka hastigheten. Genom att bygga dem så att cyklisterna tror att det bara är att ”blåsa på” så gör man alla en otjänst. Att man hade företräde är antagligen en klen tröst när man ligger där med brutet ben eller något ännu värre.

Anders Andersson
Guest
Member

Om bilisterna drar ned farten till 30 km/h, så kommer du att upptäcka att även cyklisterna håller 30 km/h. Oftast lägre än så. I själva verket är det få cyklister som snittar över 30 km/h. (Eller ville du i själva verket säga att cyklisterna ska hålla lägre fart än bilarna???)

Mars Mountain
Guest
Member

Där jag bor bygger man inte cykelöverfarter med hänsyn till bussförarnas arbetsförhållanden. Även här ses cykelöverfarter som fartgupp. ”Busschaufförernas fackförbud har kallat in Arbetsmiljöverket för att fartguppen kan ge busschaufförerna bestående fysiska skador.” är svaret jag fått.

E
Guest
Member

Sist jag testade på att sitta i förarsättet till en SL-buss hade den stolen mer avancerad dämpning än något annat jag suttit på. Jag skulle inte tillskriva eventuella ryggproblem (som jag antar det handlar om) i första hand till fartgupp utan snarare att de spenderar så många timmar stillasittandes. Mao, deras ryggar är i dålig kondition oavsett guppen. Antingen det eller så saknar många bussar dessa stolar. För övrigt, som nämnts, innebär dessa överfarter lägre och mindre aggressiv stigning än ett ordinärt gupp (som ingen trafikant egentligen tycker är bekvämt).

knight22
Member
Member

Detta är moderaternas normala inställning i trafikfrågor och det som är mest häpnadsväckande är hur många som läser denna blogg som inte förstår att det inte är ett enstaka fall. Exempelvis har vi ju moderaten John Roslund i Malmö som ville förbjuda vintercykling.

ellmkay
Guest
Member

Haha, vilken stolle. Det är ju precis vad den har använts till, att asfaltera bort hål för cyklisterna 🙂

Jo4an
Guest
Member

Om man inte klarar av att se fördelarna med cykel vs bil, då har man inget på stadsbyggnadsförvaltningen att göra! 🙁

Birgit
Guest
Member

Han är inte på förvaltningen utan i nämnden, alltså helt politiskt tillsatt och då finns inga sådana krav. Men att kunna se helheter och problematisera för att komma fram till vad som är ”bäst” borde ju värdesättas av partiet i valet av vem som tilldelas posten…

Fredrik Larsson
Guest
Member

Fast generellt gäller det väl att moderater är negativa till cykling?

Birgit
Guest
Member

Snarare generellt emot det de ser som försämringar för biltrafiken. ”Kan vi inte prioritera cykling och samtidigt prioritera bilen?”