Cirkulationsplats Nederländerna VS Bromma

| 17 kommentarer

Så här ser det ut i Bromma:

Screen Shot 02-02-16 at 08.42 PM

Nybyggd cirkulationsplats. Hur man ska köra bil är glasklart. Hur man ska cykla? Tja, här är två varianter:

Screen Shot 02-02-16 at 08.42 PM

Grön cyklist ska alltså till vänster och måste först cykla förbi cirkulationsplatsen, rätt långt, sedan svänga nittio grader över en cykelpassage, sedan en nittiograders sväng till och cykla tillbaks igen, sedan ut på ytterligare en cykelpassage och köra vidare ut till höger.

Röd cyklist ska bara rakt fram och måste först göra en 45-graders sväng över cykelpassage, därefter direkt en nittiograderssväng ner och runt och sedan vidare rakt.

Av någon anledning gjordes ingen cykelpassage över ena korsningen, så blå cyklist som ska svänga vänster förväntas kanske leda. Eller så har de anlagt den sedan fotot togs sommaren 2014. Men rejäl extrasträcka här också:

Vänstersväng

Vilket inalles dels ger rejäla omvägar, en usel framkomlighet och dels massor av chanser att bli en såndär cyklist som ”kom från ingenstans”.

Eller så cyklar man i vägbanan och hamnar rätt i förhållande till alla andra.

Samtidigt ett annat exempel, men från Nederländerna (och så trött jag är på att skriva den meningen. Kan inte alla svenska trafikplanerare bara kalkera deras olika lösningar):

1. Enschede, rotonde knalhutteweg

Foto från Fiets Beraad

3. Enschede, rotonde knalhutteweg

Foto från Fiets Beraad

Det här är bara ett exempel, det går såklart att göra cirkulationsplatser med mindre separation från cykelbanan för att vinna yta och bättre framkomlighet för biltrafiken (Spångavägen är vad jag förstår en rätt trafikerad sträcka). Titta till exempel på alla dem som finns i Zwolle med Google Maps.

Det går att göra säkra, framkomliga lösningar. Om man vill och orkar och inte kommer på att man skulle ha med en cykelväg också när allt redan är klart.

Tipstack Krister Isaksson.

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

17 Comments on "Cirkulationsplats Nederländerna VS Bromma"

avatar
  Subscribe  
Notify of
Jonas
Guest
Member

Jag passerar denna rondell varje dag på väg till jobbet. Den ligger på ett avsnitt av Spångavägen där cykelframkomligheten och säkerheten är ganska bra. Visst hade man kunnat ordna en egen ring, och det hade varit bättre. Jag tänkte bara tipsa om rondellbygge som är mycket sämre: Barkarby Handelsplats. Här får cyklister ta sig till nästa korsning, som också är en rondell och åka ett varv i den och sedan åka tillbaka till den första korsningen om man vill ta sig från ost till väst och vice versa. Här är cykelvänligheten minimal, och det i helt nyarbetad infrastruktur.

Anders Andersson
Guest
Member

Hmm – rondeller är väl till både för att sakta ned biltrafiken och för att slussa igenom relativt mycket trafik på kort tid. Eftersom bilister ska lämna företräde för cyklar när de ska ut ur rondellen – både i Sverige och i den holländska rondellen på bilden, förefaller det vara ganska stor risk att en sån rondellmodell skulle bli helt blockerad vid högtrafik, så det verkar tveksamt att detta skulle vara en bra lösning på platser med relativ mycket trafik.

Vad jag kan mäta i hitta.se är det en omväg på 38 m för den gröne vänstersvängande cyklisten i din bild, jämfört med att köra i rondellen, och 55 m för den blå – no big deal! Jämför med omvägarna bilister alltid måste ta – och den de egentligen ska ta runt Gamla Stan just nu.

Det finns större cykelproblem att ta tag i.

Ickeakrobat
Guest
Member

Omvägen stör mig inte alls (har tagit omvägar på nån kilometer för att invika krångel på vägen till jobbet), tvära 90-graders svängar stör mig å andra isdanen hel del: inte kul alls om man har cykel typ lång lastcykel, tandem, eller ngt annat som inte är lika svängvilligt som en BMX, eller om man möter någon (speciellt en lax). Extra kul eftersom just där brukar man vara extra dåliga på att få bort sand, snö och is.

Anders Andersson
Guest
Member

Man ska nog räkna med att just denna rondellen är till för att såväl bilar som cyklar ska bromsa ned rejält. Jämför bilden med hur det såg ut innan. Det är nog tänkt att det INTE ska vara flyt här, utan tvärtom ett ställe där man bromsar in och ser sig för. Varför vet jag inte – hög olycksrisk kanske? pensionärer på äldreboendet som riskerar att komma ut i gatan?

Sen kunde man säkert hittat på mindre irriterande sätt att få cyklister att sakta ned och se upp. Jag cyklar pragmatiskt i rondellen och är nöjd med det – regelefterlevnad in absurdum bara för regelefterlevnadens skull, får andra syssla med

Erik Johansson
Guest
Member

Fast alla dessa borde ju ställas mot en infrastruktur som är helt planerat för den gåendes framkomlighet, och kanske också för cyklars. Även den Nederländska rondellen lämnar mycket att önska.

Jag har alltid stört mig på att man som gående ska ta en stor omväg runt rondeller, medans bilar får en den genaste vägen. Anledningen till att bilen bör ta en omväg runt Gamla Stan är ju att det helt enkelt inte finns plats. De flesta rondeller prioriterar bilars framkomlighet framför de som bor runt rondellen.

Du glömmer 90 graders svängar och konfliktpunkter i dina mätningar, dessutom bör du nog ha den optimala vägens längd om det var designat för gående och cyklar.

Ingrid
Guest
Member

I Linköping har vi ett par stora rondeller där cyklisterna och de gående går rakt igenom rondellen, här har vi det stora praktexemplet. Tyvärr är det inte genomfört fullt ut som synes. I somliga riktningar blir det rejäla omvägar iaf, och kombineras det med dålig skyltning så kan cykelorientering bli lite spännande när man har bråttom.
https://www.google.se/maps/place/Vallarondellen,+Link%C3%B6ping/@58.406285,15.5819584,17z/data=!4m2!3m1!1s0x46596f69c9d9a721:0x8ed1ea7ea92c1bcf

Fredrik Larsson
Guest
Member

Det jag främst stör mig på när det gäller Vallarondellen är det där med korsningar/branta kurvor precis innan vissa av tunnlarna.

dinop
Guest
Member

Resultatet blir att cyklister struntar i markeringarna och kör i vägbanan, det hade jag gjort.

Ett misslyckat bygge helt enkelt.