Så mycket cykelbana att man inte får cykla på hela

| 24 kommentarer

I början av året gjorde polisen en specialinsats mot bilister på vägen mellan Stockholm och Södertälje. Grejen var att vägen där är så bred att många envisades med att köra i alla körfält. Och det får man inte.

Screen Shot 11-07-15 at 12.51 PM
Fundera på det här. 

Screen Shot 11-07-15 at 12.41 PM

Och jag ska erkänna att jag som bilist inte hade plåtkoll på den här regeln. Jag har nog utgått någonstans från att vänsterfilen är för omkörning och andra filer är för att köra i. Och att man ska ligga i den fil som är bäst beroende på resmålet.

Men man ska alltså köra i högerfältet och bara använda de andra körfälten för att köra om. Men är det kö så får man alltså använda alla filer. Vilket normalt bör betyda att hela vägen bara får användas i rusningstrafik. Det gäller ju att pendlingstrafiken kommer fram.

Och jag tänker att jag som bilist befinner mig i ett parallelluniversum. Tänk att kunna hojja längs Skeppsbron och ha en så bred väg att polisen tvingas åka ut och kontrollera så att inte hela ytan används annat än under rusningstrafiken.

Ett visst slöseri kan jag känna. Jag nöjer mig med tillräckligt bred för att kunna köra om.

Läs mer: Köra i mittfilen kan ge böter

Nu jagar polisen mittfilsförare

Jakten i mittfilen lyckad kampanj

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

24 Comments on "Så mycket cykelbana att man inte får cykla på hela"

Notify of
avatar
Jocke
Guest

Om man kört Södertälje-Stockholm så är det faktiskt ganska störande med alla som håller sig i mittfilen, hade alla hållt till höger skulle trafiken flyta mycket bättre.

Richard
Guest

Hur kan trafiken flyta bättre om ALLA åker i högerfilen? Låter som onödig köbildning. Eller menar du att ALLA ska hålla till höger så du kan köra i 150 i vänsterfilen?

Jocke von Scheele
Guest

Den där regeln om att man ska hålla så långt till höger som trafiken tillåter och gå ut till vänster när man vill köra om skulle gärna få influera cykeltrafiken också. Bortsett från att i princip alla cykelbanor är för smala för att det ska gå att köra om på ett bra sätt när man behöver, så är cyklister tyvärr inte så duktiga på att hålla ut till höger. Man måste plinga i mer än 50% av fallen när man vill köra om någon.

Anders Andersson
Guest

Cyklister har väl aldrig kö? Vid enstaka flaskhalsar kan det bli lite trångt mellan 8 och 9, och jag kan inte alltid cykla i den fart jag vill – men har någon, någonsin, varit med om en cykelkö typ Essingeleden, så att man bara kan cykla fram några meter i taget och sen måste stå stilla 2 minuter????

Och vår modesta trängsel varar bara en ynka timme per dygn, resten av tiden är det fritt blås och så gott som helt tomt på cyklister. Bilisterna har däremot haft vett nog att sprida ut sitt körande i tiden och utnyttja vägutrymmet bättre. Lär av bilisterna – sprid ut cyklandet i tiden!

Christian Gillinger
Guest

Poängen var väl inte riktigt att försöka motivera att vi ska ha tre fält i vardera riktning i cykeltrafiken. Poängen var väl lite att visa att i fordonstrafiken så bygger man så mycket extra kapacitet för rusningstrafiken att polisen måste hålla efter så att den inte används i lågtrafik.

Jag har rätt låga krav känner jag, och tänker bara att det vore härligt att ha tillräckligt breda cykelbanor, tex så att man får tillräckliga avstånd till stolpar, skyltar, parkerade bilar och annat som brukar placeras i närheten av cykelbana. Eller varför inte tillräckligt brett så att det alltid känns tryggt att mötas utan att riskera haka i mötande trafik. Eller för all del, och jag inser jag jag tar i från tårna nu, möjligheten att någon gång cykla bredvid annan cyklist. Åtminstone här och var.

Anders Andersson
Guest

Instämmer i dina modesta krav, men artikeln pekar lite åt ett annat, mer raljerande håll.

Jag fattar det som att polisen försöker få till ett optimalt utnyttjande av bilinfrastrukturen just för att undvika köer, vilket bilisterna inte riktigt klarar själva eftersom det finns något slags allmänhetens dilemma. (alternativt att polisen försöker efterleva fyrkantiga, obsoleta regler. Tolkningen är fri…)

Men både i rusnings- och lågtrafik har ju bilisterna betydligt sämre framkomlighet än cyklister – sina tre filer till trots, så cyklisternas kapacitetsefterfrågan är långt bättre tillgodosedd än bilisternas. Sen ska man kanske inte dimensionera enbart efter efterfrågan, det finns många skäl att stävja bilåkande, och säkerhet och underhåll av cykelinfra är eftersatt – men ur just kapacitetssynpunkt är cyklisterna betydligt bättre tillgodosedda än bilisterna.

Christian Gillinger
Guest

Yes. bra av bilisterna. Då tänker jag att man kan ta bort det där onödiga extrafältet och spara en massa pengar på att inte behöva underhålla lika stor vägyta i framtiden?

Richard
Guest

Jag hoppas att de tar bort den här motorvägsregeln. Jag anser att alla vi som håller fartgränsen får köra i mitten. De som har bråttom kör i vänsterfilen och de som är osäkra, tungt lastade, har släp eller lastbilar kör i högerfilen.

Med tanke på att högerfilen har tyngre fordon + släp tror jag att mitten- och högerfilen slits rätt jämnt. Högre hastighet, accelerationer och inbromsningar i vänsterfilen gör nog att den filen också slits i någorlunda samma takt.

Polisen borde istället bötfälla när folk ligger för nära eller inte använder blinkers + ALLA fortkörare.

Måns Åman
Guest

Det är inte helt ovanligt att mittenfilen går långsammare än högerfil eller att man kan köra om i högerfil eftersom mittenfilåkare blockerar så även vänsterfilen fylls på!

Jag undrar verkligen vad det är som är så bra med att köra i mittenfilen? Jag menar är man en så dålig bilförare att man har svårt med filbyte eller är man bara så upptagen med annat (barn, väninna eller mobiletelefon) så att byta fil undviks?

Följ lagen och håll till höger!

Richard
Guest

Det är bekvämt att köra i mittfilen. Jag slipper ha koll vid avfarter (när bilar kör om mig för att sedan svänga av framför mig med en irriterande inbromsning utan blinkers) och jag slipper hålla koll i backspegeln efter BMW-bilar som kör som galningar.

Är det 110 och jag kör 119 så behöver jag inte bry mig om bilar som kör ännu fortare i mittfilen som kommer ikapp mig. Mina erfarenheter är att vi mittfilsbilister är stabila och trygga bilförare. Alla har samma tempo, vi har ordetliga luckor och vi har inte tokbråttom. De som sabbar är alla jävla vänsterfilsförare som åker fortare än 119 och som täpper till luckan på tre sekunder som jag har framför mig.

Jag har aldrig fått fortkörningsböter för 119 och ingen polis har stoppat mig än för att jag kör i mitten. Får jag böter kommer jag ändå att fortsätta köra i den bekväma mittfilen.

Vill du leka rallyförare, byta fil, köra om, lägga dig framför så du vann 15 meter? Go ahead! Men jag skulle inte kalla en spdan körstil för en bra bilförare.

Måns Åman
Guest

Hur seriös är man när man först säger: “bekvämt”, “slipper ha koll”, “så behöver jag inte bry mig” och sedan proklamera hur andra “sabbar” för att i nästa stund hävda sin förträfflighet i trafiken!

Bortsett från att du har fel att du inte behöver bry dig om någon som kör fortare än hastighetsbegränsningen – för det måste du enligt trafikföreskrifterna. Varje trafikant (bilist, cyklist etc) har skyldighet att inte hindra trafiken, för hur illa du än tycker att låter, så är det inte du som bestämmer vad som är rätt eller fel, det gör rättsväsendet!

Dessutom finns det en massa trafikanter som inte kan regelverket(!) som när de försöker leka polis och hävdar sin rätt skapar en oerhörd oreda.

Rickard, jag tänker lämna din kommentar om min bilkörning därhän, för någon kunskap om den har du uppenbarligen ingen!

I en storstad finns inte utrymme för egoism. Så om du vill som jag att trafiken ska flyta bättre, slippa dyr utbyggnad av vägnätet och minska belastningen på miljön, så håll till höger!

Christian Gillinger
Guest

Jag tror det beror på flera saker: Ibland att högerfilen plötsligt blir en avfart, ibland att slippa fundera över påfartstrafik. Ibland av ren slöhet efter omkörning.

Måns Åman
Guest

Jag kanske insinuerade att det skulle ha med okunskap att göra – det är nog som du säger av slöhet…

Vi har ju en sån överkapacitet i Stockholmstrafiken att vi lugnt kan strunta i att använda 33 % av vägen och istället puttra i mitten filen.

Oj då! Nu är jag inte bara insinuant utan också sarkastisk!

Förlåt men jag förstår inte argumenten som så många bilförare uppenbarligen måste ha för att rättfärdiga sin slöhet!

Hasse
Guest

Det där med att högerfilen plötsligt blir en avfart så att man blir tvungen att byta fil för att stanna kvar på motorvägen, förekommer det överhuvudtaget någon annanstans än i Sverige? I Danmark och de länder i Västeuropa där jag har kört bil byter man fil för att ta en avfart, inte tvärtom.

Måns Åman
Guest

Hur menar du att det fungerar när tre-filig motorväg övergår till två filer?

I USA upplevde jag alla möjliga märkliga varianter till att åka motorväg som helt plötsligt tog tvärt slut och vi fick backa 100 meter till närmsta avfart åt VÄNSTER! 🙂

Hasse
Guest

“Hur menar du att det fungerar när tre-filig motorväg övergår till två filer?” Då måste man också byta fil, ja. Det är oundvikligt.

Men nu handlade det om högerfilen som plötsligt blir en avfart. Varför bygger man i Sverige avfarter där det är tänkt att alla bilar i högerfilen ska byta fil för att vara kvar på motorvägen i stället för att de få bilar som vill ta just den avfarten ska byta fil?

Måns Åman
Guest

Om du åker på en tre filig motorväg och högerfilen blir en avfart utan möjlighet att fortsätta rakt fram så får vägen två filer. Jag kan inte erinra mig att högerfilen försvinner men uppstår igen efter avfarten…

Alternativet är då att vänsterfilen upphör för att låta högerfilen fortsätta… Ungefär som det kan vara vid påfarter till motorväg från vänster…

Olle Bull
Guest

Hur kan du inte ha koll på det om du har tagit körkort? Inte konstigt att det ligger en massa dönickar i mittenfilen om alla fuskade till sig körkortet som du!

Christian Gillinger
Guest

JÖSSES! Jag hade INTE väntat mig att någon skulle ta chansen att kommentera det. Dig lurar man inte, det vill jag lova!

Robert Andersson
Guest

Polisen i Göteborg gör sid redo för sina kontroller i Vasastan i Göteborg.

Ganska vanligt, de står ju i princip alltid i samma korsningar. Korsningar som många missar högerregeln, eller en korsning där man lagt cykelbanan övergår i gångbana, ska man cykla lagligt så får man stanna vänta på fritt i cirkulationsplatsen, cykla över till rondellen, fortsätta över rondellen, sedan vänta på fritt i cirkulationsplatsen och ta sig till cykelbanan. Många väljer gångbanan istället, vilket förstås poliserna ser.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2888483-cykellysen-kontrolleras-i-stan
Man kan undra vad källan är till att det är stopplikt vid obevakade övergångställen dock.

Johan
Guest

Det förefaller mig en korkad trafikregel. Varför skulle jag inte få köra i mittfilen? Om samtliga bilar håller sig i högerfilen så blir det tätare mellan bilarna där och risken för olyckor ökar. Dessutom slits vägen ojämt och det högra körfältet måste bytas ut oftare.

Vad vinner man på att alltid hålla sig till höger? Det är väl bättre att bilarna sprider ut sig och minimerar risken för olyckor?

Sen förstår jag förstås att det inte var inläggets poäng.

Måns Åman
Guest

Fredrik har förklarat det mesta för dig – kan bara tillägga att du har rätt i en sak: Att sprida ut sig för att minimera risken för olyckor!

Det är en jättesmart idé av dig. Dock har lagstiftaren redan tänkt på det och gjort det olagligt att uppehålla sig till vänster längre tid än nödvändigt!

För det är ju så att desto bättre framkomlighet ju mer plats och färre olyckor. En annan konsekvens är du får färre irriterade bilister som (olagligen) kör upp nära framförliggande bil – igen så sprids bilarna ut! 😉

Fredrik
Guest

Poängen är att det ofta finns MER plats i höger körfält än i mitten. Och eftersom man måste köra om till vänster blir det kö och sämre framkomlighet om man inte utnyttjar alla körfält. Idag slits mittenfältet mest och orsakar trängsel.

Robert Andersson
Guest

Problemet är ju att vid de vägarna är ju att omkörning på högersida är förbjuden (däremot tillåtet att passera till höger, om hastighetsbegräsningen är max 70 km/h, och det är lämpligt mot fortsatt färd.)

Cykelbanorna har ju oftast endast ett körfält i varje riktning, och även om det skulle vara fler körfält (har sett en del innan korsningar med ett “vänsterfält”, så lär ju ingen besluta om högre hastighetsbegränsning än 70 km/h på en cykelbana.

Men problemet på cykelbanorna kan vara att det är förbjudet att cykla förbi andra cyklister/mopedförare på höger sida. En sakta cyklist i mitten eller mot vänster, kan då blockera hela cykelbanan, om bakomvarande cyklister ska köra lagligt.
500 kr kan det kosta om man cyklar om på fel sida.

Förhoppningsvis så har polisen inga omkörningskontroller på cykelbanorna.

Annars så är ju mittfilsåkande på “motorväg” delat i två brott, först att ej använt körfält längst till höger. 500 kr (alla fordon)
samt underlåtelse att hålla höger efter omkörning på vänster sida. 1 000 kr (motorfordon, förutom moped klass II)

wpDiscuz