Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Köer i Solna när Mall Of Scandinavia gör succé

Publicerad den 30 november, 201519 januari, 2022
– Även med en väl utformad infrastruktur och 3700 parkeringsplatser, finns det ett begränsat antal bilburna gäster som vi kan ta emot och vi har därför stärkt upp med extra personal för att dirigera trafiken och underlätta för besökare att komma fram, samtidigt som vi har gjort vårt bästa för att informera om alternativa färdmedel, säger Lena Rune.
Japp, Mall Of Scandinavia är en succé för ägarna, kan man läsa i Expressen i helgen. Men boende runt om är sådär nöjda. Fortfarande problem med köer, trots att köpcentret alltså tydligen informerat om alternativa färdmedel.
 
Ett av de ”alternativa” sätten är såklart cykel. Men hur gör man? Vi testade att kolla på deras sajt. Där hittade vi en knapp med en cykel på. Men den pushade för Tvärbanan och…. bilgaraget :

Screen Shot 11-29-15 at 10.38 PM
 
Det finns tydligen tjugotvå cykelparkeringar, utanför ingångarna – frågan är hur man tar sig dit. De rapporter vi hört från cyklister är att det inte är lätt. 
 
Foto: Anette Edman
Foto: Anette Edman
Och räcker tjugotvå cykelställ till? 
Vi hade gärna cyklat dit, fågelvägen ligger Mall of Scandinavia bara några kilometer från stora delar av Stockholm. Det borde ligga perfekt för nästan precis alla Stockholms cyklister. Om det går att komma fram.
 
Screen Shot 11-29-15 at 10.53 PM
Foto: Google Maps med tillstånd.
Någon som testat att cykla dit? Hur är cykelvägarna? Är det lätt att hitta? Känns vägen säker? Och hur går det att parkera?

Traffic Jam of Scandinavia pic.twitter.com/0sptluk2fM

— Daniel Firth (@JoliUrbaniste) 12 november 2015

 

7 svar på ”Köer i Solna när Mall Of Scandinavia gör succé”

  1. Erik Johansson skriver:
    30 november, 2015 kl. 12:14 e m

    Ny tävling ”Stockholms cykelvänligaste köpcenter”, så kanske rubriken kan sättas ”X är bäst igen, konkurrenterna har inte än 22 cykelparkeringar”, eller ”X gallerian har 4 st lådcykelparkeringar under tak, fler än alla andra i norrort.”.
    Något för cykelfrämjandet?

    Laddar in …
  2. E skriver:
    30 november, 2015 kl. 11:48 f m

    Jag var där med cykel kvällen dagen efter premiären för att spendera 1400 kr. Tyckte inte det var så svårt att ta sig dit från city om man kollar kartan först och har viss erfarenhet från sträckan. Tog Torsgatan-Solnavägen-Ödslig cykelväg-Under frösundaleden-Förvaltarvägen-Dalvägen. Det enda som inte funkade hundra var en hög trottoarkant på Dalvägen. Enligt Google Maps såg det inte ut så tidigare. Då var gc och körbana samma nivå och platsen dessutom full med övergångställen. Det är tydligen mycket viktigt att bilarna inte hindras i sin framfart till MoS. Väl där rullade jag rakt in i garaget och parkerade vid nån pelare med metallskena som jag kunde låsa fast cykeln i. Frågade även någon vakt om det fanns cykelparkering – no clue. Mailade efteråt MoS, som nämnde nåt om Stjärntorget och i anslutning till tåget. Men inget i garaget. Personligen tänker jag bojkotta eller parkera som tidigare i garaget för att få den totala MoS upplevelsen – förutom avsaknaden av cykelparkering är det ett najs garage – ljust, spaciöst och lätt att åka in och ur. Det fanns gott om plats i garaget dagen efter premiär för cykelparkering. Det är alltså bara när grannen har evenemang som det fylls på riktigt.

    Laddar in …
  3. Peter Holmberg skriver:
    30 november, 2015 kl. 11:37 f m

    Jag har testat cykelvägarna både innan och efter och skickade även ett tipsmail till er om det för någon månad sen. Spoiler alert, inte så genomtänkt

    Laddar in …
  4. Ms_Xx skriver:
    30 november, 2015 kl. 10:58 f m

    Det verkar finnas massor av finfina räcken att låsa fast cyklar i, i alla fall ;-)!

    Laddar in …
  5. Mr Lova Lova skriver:
    30 november, 2015 kl. 9:12 f m

    Vid norra entrén mot friends arena så finns det typ 8 ringar att låsa fast cykeln i. Dessa är under tak men det stora problemet är att hitta till dom.
    Och denna helg hade hela området kring friends arena förvandlats till bilparkering för att få rum med alla hästmänniskor.
    Unexpected shopping with obefintlig expected cykellösning 🙂

    Laddar in …
  6. Mikael skriver:
    30 november, 2015 kl. 8:52 f m

    Well, det står ju klart och tydligt att det finns 3700 p-platser, så det är väl bara att trampa in och parkera. Inte alla dagar man får ställa cyklen inomhus. 😀

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      30 november, 2015 kl. 9:27 f m

      Jag gör ju det på mitt lokala ICA, reglerna säger inget om att det måste vara bilar som står där och jag tar biljett som alla andra (och eftersom jag handlar för mer än 100 :- så blir det gratis). Men det knepiga med bilparkering brukar vara att man inte kan låsa fast cykeln i något. Och det är ju inte så bra om man vill ha hojjen kvar.

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d