Cykellampa: Är man stark måste man vara snäll

| 12 kommentarer

Härom dagen dök en annons från prylfirman Kjell & Co upp i mitt Facebookflöde. De gör reklam för sin “månadens vara”, en “superkraftig lampa på 1700 lumen” som kan fästas på cykeln eller användas som pannlampa. De meddelar också att man kan välja mellan fast eller blinkande ljus.

kjell_lampa

Det är nog inget fel på kraften i den här lampan, den lär lysa upp fint. Vi vill bara tipsa om några saker innan du sätter den på hojen och drar iväg.

  1. Blinkande ljus fram – låt bli. Det är inte bara förbjudet, du kommer irritera ihjäl alla du möter, bil som fotgängare eller cyklist.
  2. Kommer du använda den i stan – sätt den inte på huvudet. Den lyser dit du tittar och följer huvudets rörelser. Att möta ett så kallat fyrtorn är ingen trevlig upplevelse. Du som fyrtorn ser säkert jättebra, men alla du möter kommer inte se ett skit när de blivit bländade av dig.
  3. Den här lampan bländar antagligen ordentligt. Så ifall du vill ha den på cykeln är vår rekommendation att spara den till dina skogsrundor där den kommer att vara kanonbra.

Så, för att sammanfatta. Kjell & Co:s lampa är kanon så länge du håller dig i skogen.
Vi har lärt oss att “power is nothing without control” och det gäller verkligen lampor.

Carl Lewis för Pirelli, bild Ewan Paterson, ewanpaterson.net

Carl Lewis för Pirelli, bild Ewan Paterson, ewanpaterson.net

Ska du köpa en stark cykellampa (vilket det verkligen kan vara värt att göra, med tanke på vad som kan döljas i cykelfält och -banor), så satsa på en StVZO-klassad lampa. De kan vara brutalstarka, men utan att blända. Vi har testat några olika, läs gärna: Recension: Philips Saferide 80 och Owleye Highlux 30 – lampor som inte bländar och även: Sluta blända, köp starkare lampa.

Det verkar tyvärr som att Philipslampan slutat tillverkas, men vi jobbar på att testa några potentiella ersättare till den. Stay tuned!

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

Leave a Reply

12 Kommentarer på "Cykellampa: Är man stark måste man vara snäll"

Låt mig veta när
avatar
Goran Gozo
Gäst

Om någon letar recensioner och jämförelser finns det många här -> https://www.bikelightdatabase.com

Jonas
Gäst

Någon som vet om See.Sense lampa upplevs som bländande?
Stark är den, iallafall om man väljer den starkaste:
http://shop.seesense.cc/collections/all/products/see-sense-2-0-front-and-rear-set

Ms_Xx
Gäst

Jag funderar ständigt på att köpa en sån strålkastarcykellampa riktad rakt i nyllet på de jag möter, att ha enkom för möten med bländande medcyklister. Om man kan varningsblinka med helljusen i bil borde man kunna göra det på cykel också. Mvh Blivande Rättshaverist

Zoulfly
Gäst

Haha, ja, jag har tänkt tanken många gånger. Jag har bara inte hittat något vettigt sätt att lösa det på ännu.

Richard
Gäst

Jag har också funderat på detta. Helst fyra starka lampor över hela styret + ett signalljud så cyklisten tror de möter en långtradare!

Nu är inte jag jurist men om det är förbjudet att ha blinkande vita cykellampor i trafiken – hur kommer det sig att det är tillåtet att sälja sådana?

Stilletter är ju förbjuda och (tror jag) förbjudna att sälja att Sverige.

Didgeridoohan
Gäst

Det klassiska svaret på varför det får säljas blinkande cykellysen är väl som följer: Sverige är för liten marknad för att ha speciella lampor anpassade enbart för oss. Eftersom det är tillåtet med blinkande lampor på andra platser runt om klotet finns funktionen.

Låter logiskt, tycker jag…

Björn Stenberg
Gäst

Jag noterade den där reklamen också och morrade lite inombords.

Jag tipsar gärna återigen om lamporna från Busch + Müller, specifikt modellen Ixon IQ Premium. Det är en fantastisk lampa med nästintill perfekt avskärmad ljusbild. Tack vare att ALLT ljus är reflekterat, inget kommer direkt från LEDarna, styrs ljuset precis dit man vill: Ner på vägen, inte upp i ansiktet. Den har två olika styrkelägen och inget blinkläge. De har även motsvarande lampor för dynamo och elcykel.

Jag skrev ihop en recension av lampan i december 2014: https://plus.google.com/+Bj%C3%B6rnStenberg/posts/g2n3y5q3oR3
comment image

Björn
Gäst

+1 på B&M IQ! Jag har dynamomodellen med USB-laddare. Kanonstark, bländfri, laddar telefon/GPS under långfärder och jättefin, jämn ljusbild precis där man vill ha den.

Och inga av Philipslampans brister. (Fästet, kass batteristyrning, fästet, långsam laddning, fästet…) Jag har dock en sådan också.

Emil Vikström
Gäst

Philips skickar kostnadsfritt ut ett nytt fäste till dem som har generation 2 av Saferide 80. Eller nygammalt, kanske man ska säga, eftersom det är generation 1-fästet de skickar ut (fast fäste utan utan konstig kula). Vet inte om de fortfarande gör det nu när lamporna slutat tillverkas men på slutet hade de till och med gått tillbaka till det bättre fästet direkt i kartongen. Du kan ju pröva om de fortfarande har numret aktivt: 00 800 7445 4775

Björn
Gäst

Jag har båda typerna, men även generation 1 är rätt kasst faktiskt.
Plasten i “gaffeln” bågnar när man drar åt skruven, kraften är otillräcklig för att hålla den tunga lampan stilla på ojämna vägar, gummiinläggen för 26mm-styren är otympliga och fumliga, skruven sitter framåt och är i vägen för bromsvajern där den lämnar styrlindan… Med mera, tyvärr.

Det är en lampa som vunnit mycket på extern acc och nyt fäste. Cateyes H34-fäste, fast uppskalat, hade varit en bra utgångspunkt.

Emil Vikström
Gäst

Det har du nog rätt i, även om jag inte har problemet med bromsvajern. Jag har faktiskt beställt prylar för att bygga externt batteripaket för att få längre livslängd. Vill inte hålla på att ladda varje dag och jag har en timme enkel väg… Då blir även belastningen på fästet lägre.

Jeroen Wolfers
Gäst

Tack för recensionen! Tror att det är just en sådan jag ska få testa!

wpDiscuz