Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Därför är det livsviktigt med uppmärkt dörrzon

Publicerad den 8 augusti, 201527 december, 2021

Appropå att Solna drar cykelfält precis bredvid parkeringsplatser så har vi har skrivit en del om dörrning – alltså att få en dörr uppsmälld i ansiktet när man cyklar. Många tänker att det i huvudsak handlar om en olycka där man som cyklist får ont och sårad värdighet. Men det är inte nödvändigtvis själva dörrandet som är farligt.

hur-bred-är-en-cykelbana2
Utanför dörrzonen

Titta på den här videon från The Telegraph:

A London taxi driver captures the moment he almost ran over a cyclist who was trying to avoid a car door:(Video source: @AllLondonBoy)
Posted by The Telegraph on den 5 augusti 2015

EDIT: Eventuellt fungerar inte Facebooklänken ovan. Här är det på Youtube:

Det där är något jag tänker på nästan varje dag när jag cyklar hem längs Skeppsbron – där det råder 50 km/h och cykelfältet i princip helt saknar uppmärkta avgränsade dörrzoner.

Uppmärkta dörrzoner – det är dags att införa dem nu Stockholm. Överallt.

Ringvägen 2
Cykelfält i dörrzon på Ringvägen

 
Läs också: Cyklande skånsk skådespelare dog efter krock med bildörr
Fotnot: Gällande bötesbelopp för att öppna dörren oförsiktigt är 1200:-

9 svar på ”Därför är det livsviktigt med uppmärkt dörrzon”

  1. Micke skriver:
    12 augusti, 2015 kl. 3:51 e m

    Ska det verkligen behövas en markerad zon? Som cyklist borde man veta att dörrar kan slås upp ändå och hur långt den når beror på många faktorer, bl a hur illa bilisten parkerat (läs: hur långt ut i cykelbanan), hur lång dörren är och vinkeln den öppnas med.

    Laddar in …
    1. Vilse i Västerort skriver:
      13 augusti, 2015 kl. 6:22 f m

      Markerad så till vida att man därmed inte lägger cykelbana/-fil mitt i dörrzonen – vilket oansvariga tjänstemän/entrepenörer plägar göra.
      Å andra sidan har vi de som parkerar på trottoaren (gångbanedelen) för att hämta sin pizza och därmed förvandlar den från början alltför smala cykelbanan till dörrzon (förarsidan), och cyklister får välja mellan dörrzon och kompakt rusningstrafik …

      Laddar in …
      1. Micke skriver:
        13 augusti, 2015 kl. 1:24 e m

        Då är jag med. Jag fäste för stor vikt vid första illustrationen 🙂

        Laddar in …
    2. Ms_Xx skriver:
      13 augusti, 2015 kl. 10:22 f m

      Problemet är väl 1. att ovana/ej insatta cyklister inte ens har tänkt på risken att bildörrar slängs upp i ansiktet på en när man cyklar och 2. att de som kör bil inte heller vet om/tänkt på risken med bildörrar, och därför blir irriterade/arga på idiotcyklisterna som cyklar mitt i vägen när det finns MASSOR av plats intill de parkerade bilarna…

      Laddar in …
  2. GaryTheDuck skriver:
    8 augusti, 2015 kl. 1:55 e m

    Som vanligt ett bra inlägg, men en dörrzon är inte ett slags säkerhetsavstånd som ni får det att låta som, utan är var en öppnande dörr kan träffa en. Ett cykelfält kan därför inte ”ha” en dörrzon utan ligger antingen i en eller inte.
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Door_zone

    Laddar in …
    1. GaryTheDuck skriver:
      8 augusti, 2015 kl. 1:58 e m

      Ursäkta mobillänken: https://en.wikipedia.org/wiki/Door_zone

      Laddar in …
    2. Christian Gillinger skriver:
      8 augusti, 2015 kl. 3:19 e m

      Ah, jag borde kanske ha skrivit ”uppmärkta dörrzoner”. Ändrar.
      https://bikeeastbay.org/sites/default/files/images/Cycletrack%20Door%20Zone.jpg

      Laddar in …
  3. Christian Gillinger skriver:
    8 augusti, 2015 kl. 12:34 e m

    Något även Solna kan fundera över: https://www.cyklistbloggen.se/wp-content/uploads/2015/07/Screen-Shot-07-31-15-at-01.23-PM.png

    Laddar in …
    1. Richard skriver:
      8 augusti, 2015 kl. 2:44 e m

      Allt Solna behöver göra är att måla ytterligare en cykelfältslinje till vänster om den befintliga. Det nuvarande cykelfältet blir då en dörrzon 🙂

      Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d