Är det livsfarligt att cykla med lurar?

| 54 kommentarer

Jag cyklar oerhört sällan med lurar i öronen, men det händer (och har letat efter lurar som inte dämpar, tex Aftershokz Bluez2).

Nu har IF kommit med ännu en cyklistundersökning – den här gången har de räknat cyklister som cyklar med lurar. Som alltså lyssnar på radio eller musik när de cyklar. Rubrikerna blir därefter:

Screen Shot 08-07-15 at 12.02 PMskriver till exempel Borås Tidning. Nu visar inte undersökningen att risken för olyckor ska uppstå i trafik ökar med lurar, men det är väl inte en helt orimlig gissning att det kan bidra.

Borås Tidning skriver:

I Sverige är det lagligt att cykla med hörlurar, men i till exempel Tyskland är det förbjudet eftersom lagen säger att fordonsförares syn och hörsel inte får inskränkas.

Det är självklart bäst att alltid ha så många sinnen, så många verktyg, som möjligt till hands när man rör sig i en så potentiellt farlig miljö som trafiken. Har man fullgod hörsel, fullgod syn, så är det bättre att cykla, eller köra bil, utan att lägga till saker som gör att de blir sämre.

Det sagt handlar trafiken också om prioriteringar. Vi gör hela tiden avvägningar mellan olika saker och fordon i sig är en avvägning mellan säkerhet och bekvämlighet.

Skulle till exempel säkerhet alltid vara högst prioriterat skulle bilar bli av med sin kaross, eftersom den minskar både synfält radikalt och dämpar ljud. Då skulle man i sin tur få problem med fartvind som också stör hörseln, vilket skulle innebära att hastigheten skulle behöva begränsas så mycket att föraren fortfarande klarade av att uppfatta alla ljud omkring sig maximalt. Man skulle också få problem med motorljudet, eftersom det också riskerar att överrösta omgivningen. Dessutom med säkerhet – eftersom karossen fungerar som en “bur” som skyddar människorna i den. Vilket i sin tur skulle ställa  högre krav på låg fart och så vidare och så vidare.

Jag tror inte bilen som fenomen skulle överleva en sådan hård prioritering.

Nu gör vi ju inte det – vi gör en avvägning mellan säkerhet och bekvämlighet. Att köra bil ger tillräckligt många vinster i många fall, för att motivera den minskade säkerheten det innebär att stänga inne folk i en ljuddämpande bur.

Istället lägger vi till andra saker: krockkuddar och bilbälten till exempel. Krockämpande zoner i karossen. Dock inte bilhjälm, även om jag förstått att det funnits långt gångna försök med det som gett positiva resultat. Igen, prioriteringar mellan säkerhet och bekvämlighet. Vi jobbar med Nollvisionen och försöker bygga infrastruktur som hjälper till att kompensera för förarnas brister.

På samma sätt fungerar det med lurar och cyklister. Jag tror de flesta cyklister innerst inne vet att det riskerar att  minska deras omvärldsuppfattning att cykla med ljud på i lurar. Men risken uppfattas som rimlig i förhållande till bekvämligheten. Så funkar bilister, så funkar cyklister – eftersom så funkar människan.

Det man kan fundera på när man cyklar med lurar är vad man kan göra för att minska försämringen. De få gånger jag cyklar med lurar så cyklar jag betydligt långsammare, använder synen mer och kör försiktigare. Priset jag betalar är att det tar lite längre tid att komma fram. Vinsten är att jag kan lyssna på radio på väg till jobbet.

Sällan cyklar jag med lurar när jag kör min vanliga cykel, istället väljer jag att göra det på min betydligt långsammare och stabilare Nihola.

Och det är inte heller alltid så att hörseln är viktigast, eller ens jätteviktig, när det gäller cykling. I många stadsmiljöer, till exempel på Stadsgårdsleden, är det omgivande trafikbruset så starkt till exempel, att bara det slår ut hörseln i princip helt, skulle jag hävda, som hjälpmedel.

Ska man hävda att det är ett allvarligt problem att cyklister cyklar med lurar – inte bara en potentiell försämring – så måste man forska på det här. Hur stor försämring? När? Alltid?

Men sådant är dyrt och svårt. Det är betydligt enklare, och billigare, att göra kvantitativa räknings-studier över hur många som gör något – och sedan bara påstå något. Plus, att det såklart är billigare att bara be cyklisterna låta bli.

Vi har inte kunnat hitta någon vettig undersökning, den enda som vi sett – och som brukar cirkulera när det här ämnet tas upp – är en rätt enkel undersökning som gjordes av den australiensiska tidningen Ride on magazine.

Contrary to the mainstream media myth that cyclists (and pedestrians) who listen to music on the go are “iPod wearing zombies”, Ride On finds that “ear-bud earphones set at a reasonable volume still allow riders to clearly here the warning sounds of other riders.”

De testade också bilförare:

Ride On measured what cyclists could hear and what motorists could hear, and discovered that motorists can hear very little outside of their cars. Ride On found this “startling.”

“Our driver was unable to hear our tester, stationed 10 metres away, calling out “Passing”, or the bike bell. Without the car stereo on it was just possible to hear the call and bell; it registered at a similar level to having the in-ear headphones in.”

Det här var som sagt en begränsad studie gjord för en tidning. Den bygger också på att cyklisterna har “rimlig ljudnivå” när de lyssnar. Det vore intressant att se om IF är så ambitiösa att de följer upp sin enkla räknestudie för att kunna faktiskt dra några slutsatser.

Vad tycker du? Lurar eller inte lurar på cykel?

Läs också: Gefle Dagblad: Cykla med hörlurar kan vara farligt.

 

 

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

54 Comments on "Är det livsfarligt att cykla med lurar?"

Notify of
avatar
trackback

[…] Läs mer: Är det livsfarligt att cykla med lurar? […]

Micke
Guest

Det är ju inte helt sällan man plingar på någon, som naturligtvis inte reagerar alls, bara för att upptäcka att muppen har lurar/headset på sig. Själv använder jag hörseln för att “följa” andra fordon i min närhet.

Vilse i västerord
Guest

Att kunna höra bilar som är på väg att dyka upp som gubben ur lådan från bakom höga häckar och staket i villakvarteren är rätt praktiskt (och har räddat mig från en del tvärnitar). Där är å andra sidan trafikmiljön betydligt tystare än i innerstaden (om än inte lika tyst som i min ex-frus hemtrakter: där kunds man höra en bil minst en halvmil bort).

eriksandblom
Guest

Sydsvenskan hade en mer nyanserad artikel om saken:

“Forskare: Luren i örat inte så farligt”
http://www.sydsvenskan.se/skane/forskare-luren-i-orat-inte-sa-farligt/

Rolf Broberg
Guest
Det är sällan jag cyklar på platser där det allmänna trafikbullret gör mina hörselintryck oanvändbara. Det skulle vara om jag ligger precis utmed E20 vid Pellerins eller över Älvsborgsbron. Att trycka in lurar bara där blir alldeles för hattigt. Jag tycker att hörseln ger mig bra feedback. Små, nästan omärkliga ljud talar om för mig att nu har jag en cyklist bakom mig. Ja, vi har många cykelbanor i Göteborg. Jag tycker också att ett pling på avstånd eller lite växelklick gör de flesta gående medvetna om min cykel. Men det finns undantag. Det händer att jag plingar, bromsar och med tydlig röst säger “ursäkta, kan jag få komma förbi?”. Till slut knackar jag på deras axel. Då hoppar de till. Det är ganska komiskt, men det händer sällan. Oftare händer att jag hör en gående säga förlåt och då kan svara med en lugnande gest. Har man inga lurar ser man nog också ut att vara mera öppen för kommunikation med sina medtrafikanter. Oavsett mätresultat tror jag att det kan göra medtrafikanterna vänligare inställda. Jag cyklar väl oftast i mellan 25 och 30 km/tim. Vindbrus blir bara problem för mig när jag har motvind. Jag ser mig ofta om… Read more »
felix reychman
Guest

Jag cyklar ofta med lurar på hög volym, men långt ifrån alltid, och själv märker jag i princip ingen skillnad alls. Som du skriver ovan, är ju ändå trafikbruset så högt, och vindljudet från hjälmen, att hörsel är ett högst perifert sinne för cyklisten.

Precis som när jag kör bil förlitar jag mig i princip uteslutande på syn. Ambulanser och biltutor når igenom och vad övrigt jag skulle behöva höra har jag ännu, på 25 år, inte lyckats ta reda på.

Och samtidigt vet man ju sällan vad man perceptuellt missar…

Däremot håller jag ALDRIG på med telefon när jag cyklar, och jag pratar helst inte i den heller. Då stannar jag i allmänhet.

Micke
Guest

Man kan t ex höra ifall något dunsar in i bilen (oavsett vems felet är) eller fel som uppkommer på bilen. Det kanske är såna som du som kör runt (bil) med punktering vilket man ju ser förvånansvärt ofta?

felix reychman
Guest

va?!
Svarade du på rätt inlägg?

Micke
Guest

Jag tror det. Du märker ingen skillnad med och utan lurar är det jag uppfattar som kontentan av din kommentar vilket för mig är helt obegripligt.

felix reychman
Guest

Läs igen och sluta trolla. Det här var för dumt.

Micke
Guest

Vad är dumt? Du skriver “Jag cyklar ofta med lurar på hög volym, men långt ifrån alltid, och själv märker jag i princip ingen skillnad alls. Som du skriver ovan, är ju ändå trafikbruset så högt, och vindljudet från hjälmen, att hörsel är ett högst perifert sinne för cyklisten.

Precis som när jag kör bil förlitar jag mig i princip uteslutande på syn. Ambulanser och biltutor når igenom och vad övrigt jag skulle behöva höra har jag ännu, på 25 år, inte lyckats ta reda på.”

Det kan jag bara tolka på ett sätt.

Sterner
Guest

Cyklar ofta med inear-lurar och upplever att jag är mer uppmärksam och ser mig omkring betydligt mer än utan lurar.
Att cykla utan lurar ger mig en falsk trygghet, att jag hör farorna och då inte ser mig för lika mycket.
Om folk bara kunde vänja sig med att cykla till höger och gå till vänster skulle samarbetet mellan cyklister och fotgängare öka.

Atzel
Guest

SmodCast

Erryday

Daniel K
Guest

Kör ofta med lurar. Jag upplever inte att det försämrar mina möjligheter att göra bedömningar i trafiksituationer. Det är snarare tvärtom, det konstanta bullret från övrig trafik stör och stressar. Med en pod eller musik i öronen så minskar stressen. Därmed inte sagt att så är fallet för alla.

Jag tycker det är mycket oroväckande att den här typen av teorier matas ut som “sanningar”. Det bäddar för ännu en sak vi som cyklar måste göra annars får vi skylla oss själva.

Trafiksäkerhetsarbetet måste ha sin utgång i vad som orsakar olyckor, innan vi vet det kan vi varken säga bu eller bä. Hur många olyckor har orsakats av bristande uppmärksamhet av cyklist p.g.a. hörlurar? Bör människor med nedsatt hörsel inte cykla?

Jocke von Scheele
Guest

Det stora problemet jag ser är fotgängare med lurar. Kombinationen “inte uppfatta sig själv som trafikant” och lurar är en dålig kombo. Cyklister med lurar är medvetna om att de är trafikanter och måste ha uppsikt, därför är lurar inget jätteproblem där, medan de som verkligen behöver höra ringklockor och annat bör undvika att lyssna på musik.
För övrigt välskrivet om principen att mäta det som är enkelt och slänga ur sig saker som om det vore fakta. Något försäkringsbolag är väldigt duktiga på, särskilt som de inte försäkrar cyklister.

Luttrad
Guest

Ett problem är väl de cyklister som cyklar med lurar och som *inte* ser sig om. Dessa råkar jag ut för titt som tätt. Hör man inte ens en ringklocka, inte ser sig om och svänger vänster (eller motsvarande) kan det bli, eh, otrevligt.

Jocke von Scheele
Guest

Självklart är det ett problem om en cyklist inte ser sig för, oavsett lurar. Men jag tror inte man botar det problemet med hörlursförbud. Om det funkade skulle jag vilja införa hörlursförbud på bilister. 🙂

Luttrad
Guest

Skillnaden är att man (givet en trafikmiljö mindre bullrig än E4:an i rusningstid) kan tänkas utgå från att en ringsignal har en effekt på framförvarande cyklist (eller fotgängare), vilket den inte har om personen har täta lurar (eller, mindre sannolikt, är hörselskadad). Detta är antagligen mer än lovligt naivt (och gör ringklockan till ett på det hela taget onödigt tillbehör).

felix reychman
Guest

Min erfarenhet är just att ringklocka är meningslöst.

Jocke von Scheele
Guest

Kort fråga: Bör vi förbjuda hörselskadade att cykla?

Rolf Broberg
Guest

Nej. Hörselskadade har en avsaknad av ljudintryck och får ett starkt behov av att kompensera för det, något som de med tiden också blir duktiga på.

Hörlurar tillför tvärtom ljud. Då känner hjärnan instinktivt att hörseln fungerar och att man inte behöver kompensera med andra åtgärder. Att dessa ljudintryck inte är verkliga vet medvetandet, men inte alla våra blixtsnabba omedvetna varseblivningsprocesser.

Blunda och gå, så känner du hur hjärnan reagerar när den inte får signaler från ett sinne. Jag har varit i ett totaldämpat rum i ett akustiklabb. Det är olustigt och något helt annat än att röra sig i favoritmusikens underbara värld.

Frank K
Guest

Det är ju ändå så att det mesta man möter överraskar en utan att det hörs innan. Så så länge jag inte cyklar runt med en Oculus Rift över ögonen så har du inte mycket att säga till om.

Jag vet att jag inte klarade av att cykla med Ring P1 i öronen, det säger ingenting om hur alla andra situationer ser ut för mig och andra.

Luttrad
Guest

Motfråga, är det bra att frivilligt avskärma sig från den juridiskt påbjudna signalmetoden? Är det en (a) nackdel, (b) fördel, (c) annat att inte kunna höra ringsignaler? (Och med en del hörlurar kombinerat med en ngt högre volym hör man garanterat inte ett genomsnittligt pling.) Och f ö, vem har föreslagit hörlursförbud? Inte jag … Min personliga erfarenhet är att det inte sällan är en fördel att kunna höra vad som händer runt omkring en, men YMMV.

Richard
Guest

Brukar du tuta när du kör bil och vill köra om? Möjligttvis om du kör bil i Delhi, annars inte.

Kan du inte cykla förbi utan att plinga ska du inte cykla förbi just där.

Är det så viktigt att cykla fort hela tiden – cykla bland bilarna.

Jag plingar aldrig till andra cyklister men däremot gångtrafikanter som går i cykelbanan.

Luttrad
Guest

Eftersom du måste ställa frågan lär du inte begripa svaret.

Smal gc-väg några kilometer i princip rätt fram, alternativet E4, E18, eller annan väg där man inte får cykla (och endast någon med akuta självmordstendenser skulle försöka cykla), du kan hålla 30+ utan att anstränga dig, framför dig några i bredd tvärs över hela den dubbelriktade gc-vägen som håller 10–20 km/h, i övrigt i princip tomt. Onaturligt att vilja ta sig förbi? När man t.ex. är på väg till/från jobbet (eller motsvarande)?

Tur nog har de flesta inte din inställning utan släpper enkelt och smärtfritt fram snabbare cyklister utan att tycka att det är en större uppoffring.

Just, ja, det var väl du som inte tycker att man ska underlätta andras framfart, visa hänsyn och inte vara i vägen utan istället tycker att det är en god idé att stå tvärs över rulltrappan till/från t-baneperrongen i rusningstid. De som har bråttom behöver chilla av och ta det lugnt och ta en Toy.

Jag kör inte bil.

Rolf Broberg
Guest

Idag på väg till jobbet hade jag en tyst och snabb cyklist bakom mig. Det var bara för att jag hörde ett enda knäpp som jag blev varse att jag inte var ensam. Jag kastade en snabb blick som bekräftade att hen var där. Därefter hördes inget, men allt jag gjorde påverkades av vetskapen. När jag körde om någon kollade jag extra noga att hen inte var på väg att köra om mig samtidigt, när det var ett brunnslock i cykelbanan undvek jag att väja vänster om det osv.

Är man en idealisk cyklist har man samma koll ändå. Jag försöker ha det, men det där enda knäppen skulle definitivt ha väckt mig om jag hade varit förlorad i andra tankar. Det är man ibland, somliga oftare än andra. Men knäppet gjorde det omöjligt att *inte* hela tiden tänka på att jag hade en cykel bakom mig att ta hänsyn till.

Luttrad
Guest

På en väg med vanligen mycket lite trafik, en kort bit innan jag skulle svänga vänster, råkade jag ut för att jag tydligt hörde en bil bakom mig som jag inte kunde upptäcka i någondera backspegel (att titta över axeln är inte helt enkelt när man ligger på en lågräser).

Ingen är en idealisk cyklist hela tiden, och alla sätt att (omedvetet/undermedvetet) hålla koll på omgivningen borde rimligen vara av godo.

Jocke von Scheele
Guest

Det är lite inkonsekvent att å ena tycka att man inte bör använda lurar för att man hör sämre, och samtidigt cykla på en lågräser där det tydligen är svårt med sikten bakåt. I mitt tycke är det mycket viktigare att kunna se sina medtrafikanter än att kunna höra dem.

Luttrad
Guest

På en lågräser är det svårare att se bakåt genom att vrida på huvudet och se sig över axeln än på en upprätt, å andra sidan med två backspeglar har jag på det hela taget bättre uppsikt bakåt på den än på mina “vanliga cyklar” och jag tappar inte all uppsikt framåt när jag tittar i bakspeglarna (dessutom ingen risk för frooming, fenomenet som drabbar en hel del upprätta cyklister, man hänger med huvudet och stirrar ner på framdäcket …). Så, inkonsekvent? Inte det minsta.

Dessutom, om man cyklar på en cykel där man sitter lägre och/eller längre från cykelns främsta punkt, må det vara en lågräser, en handvevad trike (mötte ett par dylika här om dagen och min lokale cykelhandlare – innan han slog igen – höll mycket på med handcyklar), eller något annat och därmed riskerar att få sikten skymd kan det ju vara praktiskt att inte dessutom kompromettera hörseln.

JAG föredrar att kunna höra vad som försiggår runt mig; om du anser att du klarar dig utan att göra det, good for you.

YMMV as always.

Hasse
Guest

“Frooming” drabbar inte alls en hel del upprätta cyklister. Var har du fått det ifrån? Det är är ett fenomen som förekommer bland just framåtböjda cyklister. (Det finns några intressanta youtubeklipp om det.)

Luttrad
Guest

Upprätt som i motsats i liggcykel (upright – or upwrong – vs recumbent). Och en lågräser är en rätt extrem liggcykel. Ursäkta liggistjargongen. Googla “recumbent low racer”: på en sådan är man allt annat än framåtböjd.

Jocke von Scheele
Guest

Det var ju bra att du råkade höra det där knäppet, även om det förhoppningsvis inte skett en katastrof annars – det är ju bakomvarandes ansvar att inte köra in i dig.
Självklart höjs trafiksäkerheten något om du inte får lyssna på något annat än trafiken. Men för att den inskränkningen ska vara motiverad krävs att det blir en ganska stor skillnad, eller att det är farligt att låta bli. Och det är inte farligt att ha dålig hörsel, oavsett vad det beror på, och cykla samtidigt.
Skulle vi följa ditt resonemang borde vi kanske införa obligatoriska “knäpp-dosor” på alla cyklar, som gav ifrån sig knäpp att varna framförvarande med. 😉

Anders Andersson
Guest

Det räcker så gott med de vanliga ljud som även den mest välsmorda cykel ger ifrån sig. Så länge det inte blåser halv storm eller en MC accar förbi, så hör jag en växling på 30-40 m håll och på halva det avståndet börjar jag höra kedjeknarr, och ofta även däcksljud och andhämtning. Vindbruset i de hastigheter jag cyklar (25-35 km/h) är försumbart.

Hur någon kan vilja avstå från informationen från öronen förstår jag inte, men så länge ni klarar att uppmärksamma era medtrafikanter och visa dem samma hänsyn så må det väl vara hänt. Måhända finns det tillräckliga marginaler även om man utesluter hörseln…

Men det finns en filosofisk sida också: närvaro, det som numera ska kallas mindfulness. Att vara helt och fullt närvarande i det man gör. Och som en personlig reflexion: om jag tyckte det vore så trist att cykla att jag måste ha ett soundtrack för att stå ut, så skulle jag nog fundera ett par gånger på vad jag håller på med…

Rolf Broberg
Guest

Du säger att “det är ju bakomvarandes ansvar att inte köra in i dig”. Ja, så länge du håller dig i din fil och inte bromsar plötsligt är det så. Därför känner jag inget behov att vända mig om för att kontrollera att bakomvarande inte kör in i baken på mig så länge jag rullar på min fil.

Men när du ska ändra din placering, t.ex. för att undvika något på banan, köra om eller svänga, är det du som ansvarar. Titta i backspegeln – blinka – sväng eller byt fil får man lära sig i trafikskolan. Redan i hedenhös tog vi bort att man ska tuta vid omkörning eftersom den man kör om inte ska göra sidförflyttningar utan att först kolla att det är fritt. Och som cyklist ska du inte behöva plinga på varenda en du kör om. Vi måste alla kolla bakåt innan vi gör något oväntat .

Jocke von Scheele
Guest

Det är bakomvarandes ansvar att inte köra in i dig om du måste bromsa plötsligt, jo. När du byter fil så får du inte svänga ut framför den som ligger i ett spår bredvid dig. Men att du ska se dig om när du gör sidoförflyttningar har väl inget att göra med hörlurar? Det är ju knappast så att den som inte har lurar kan strunta i att se sig för.

Rolf Broberg
Guest
Syn och hörsel kompletterar varandra på ett sinnrikt(!) sätt. Synens styrka är dess detaljrikedom i ett litet område rakt fram och dess förmåga att uppfatta rörelser i hela synfältet. Nackdelen är att den helt utelämnar den bakre halvan av världen. Det är svårt att vrida huvudet så mycket så att du täcker in hela den. Då tappar du kollen framåt, vilket är illa när du har fart framåt. Det är i sådana lägen man går rakt på en stolpe. Hörseln talar om för dig om det händer något utanför ditt synfält som du kanske borde ha koll på. Det är väldigt bra när det kommer trafikanter som är snabbare än du. Då är det dags att uppdatera illusionen att du är ensam på banan som du kanske var nyss. Vi tror gärna att vår syn är detaljrik i hela synfältet. Men håll upp handen på armlängds avstånd – vi ser bara skarpt i ett område stort som vår tumnagel. Resten är inbillning, dvs vår hjärnas gissning av hur det ser ut. Det är därför vi inte kan se vår egen blinda fläck trots att vi vet att den finns ganska centralt i synfältet. Så fort vi tror oss behöva veta… Read more »
Anders Andersson
Guest

Bra sammanfattat och viktiga fakta som ska tillföras diskussionen. En annan sida av vårt medvetande är dock att vi inte gärna tar in fakta som strider mot vår övertygelse…

Man kan gå på rockkonsert och blunda, man kan äta lyxmiddag med en klädnypa på näsan, man kan äta kola med papperet på – men man bör vara medveten om att man missar en del genom sitt val…

Ms_Xx
Guest

Håller med, tänk om alla vred på huvudet lite oftare (jag gör det oftast men glömmer ibland), mkt bra recept mot olyckor!

E
Guest

Är det “rimlig ljudnivå” i trafiken när man precis hör en tuta eller en ringklocka? Vi ska alltså använda varningssignaler när vi tar oss fram i största allmänhet? Det räcker inte med blinkmongon, det ska vara tutmongon också? Det främsta problemet med zombies är att de inte är inställda på att uppfatta sin omgivning och lämnar till andra att ansvara för deras väl. Att de inte hör varningssignalerna är ett sekundärt problem. Vare sig det handlar om att städa efter sig i gemensam tvättstuga eller ta ansvar för sitt eget liv är sak samma. Alla (vuxna) borde ta hand om sin egen skit, och inte förvänta sig att andra gör det.

Björn Stenberg
Guest
Bara för att man cyklar utan hörlurar betyder det inte att man hör bra. Christian tar upp fartvinden för bilar i artikeln, men även i cykelfart orsakar vinden betydande buller och därmed nedsatt förmåga att höra omgivningen. Vid 15 km/h kan vindbruset uppgå till 70 dB pga den turbulens som uppstår i och runt ytterörat. Vid 30 km/h är bruset uppe över 85 dB. Starkast är bruset i de lägre frekvenserna, samma som däckbuller. Jag använder svenska Windfrees turbulensminskande öronkåpor över mina in ear-hörlurar när jag cyklar till jobbet. Windfrees mätningar visar att kåporna dämpar uppåt 20 dB och det märks verkligen. Bullret från vinden förvandlas till ett sus och jag kan dra ner volymen i lurarna en hel del. Jag vill hävda att i pendlingsfart hör jag omgivningen bättre med mina lurar+kåpor än med nakna öron. Det finns också en amerikansk produkt som heter Cat Ears som monteras på hjälmremmen framför örat och ska minska turbulensen och därmed ljudnivån. De har jag dock inte provat. Jag skulle inte utesluta att vissa hörlurar, kanske främst utanpåliggande varianter, även de skulle kunna ha en viss turbulens- och därmed vindbrusminskande effekt. Helt klart vore det välkommet med mer forskning på detta område.… Read more »
Magnus
Guest

Jag har ingen musik i öronen när jag cyklar, av den enkla anledningen att jag då är en oskyddad trafikant, och därför känner ett extra behov av uppmärksamhet. Om jag däremot kör bil hör jag inte ett skvatt annat än musiken som dånar från högtalarna, men då är jag å andra sidan skyddad i en plåtlåda. Om alla bilister vore perfekta, uppmärksammade och respekterade sina medtrafikanter hade jag kanske vågat cykla med musik.

Ants Neo
Guest

Cyklar nästan alltid med musik antingen i öronpluggar eller från blåtandhögtalare fram i lastcykelns låda. Speciellt när jag cyklar mina barn, så har jag aldrig hjälm på huvudet, men ofta musik på hög volym i högtalaren.

Susanne Gräslund
Guest

Jag har alltid lurar med Runkeeper på för att få lite uppmuntrande rapporter om hur fort jag kör. Ibland också låg musik på, men aldrig så att jag inte hör trafiken omkring mig.

TR
Guest

Det stämmer inte att det är förbjudet att cykla med hörlurar i Tyskland:
http://www.welt.de/finanzen/verbraucher/article143371326/Duerfen-Radfahrer-mit-Kopfhoerer-Musik-hoeren.html

Jocke
Guest

Jag har nästan alltid någon form av musik eller podcast i lurarna när jag cyklar. Upplever att jag lägger mer fokus på synen och blir mer skärpt i högre hastigheter när musiken tar bort lite av allt motorbuller runt om mig.

Oskar
Guest

Hur hör man om bilen bakom kommer passera till vänster om en eller köra in i en? Hörlurar gör nog varken till eller från.

E
Guest

Den främsta grejen är ju att man faktiskt hör bilen och andra cyklar komma och därmed får anledning att kika efter för att bekräfta bla vilken sida de kommer ifrån! Inte alltid men ibland, och det räcker. Sällan ser jag hörlursförsedda cyklister titta bakom sig. Om de var dåliga ouppmärksamma cyklister utan lurar blev de ännu sämre med. Den som hävdar nåt annat inbillar sig.

Oskar
Guest

Jag kollar bara bak när det är dags att svänga, skulle nog få nackspärr om jag ska kolla bak på varenda bil. Jag tror de flesta gör likadant, hörlurar eller ej.

Micke
Guest

Det skadar inte att ha koll bakåt, då kan man underlätta för andra att köra om samt planera sin egen cykling.

Johan Andersson
Guest

Cyklar aldrig med lurar just för att jag vill ha koll på allt. Det kanske är en överdriven säkerhetsgrej men det känns bra för mig. Väldigt många jag passerar och plingar på (både gående och cyklister) har ingen aning om att jag kommer och hoppar rätt ofta till när jag åker förbi. Vilket jag tolkar som att de inte har hört mig.

Richard
Guest
Cyklar alltid med SR Play med t.ex. Tankesmedjan, Spanarna eller God morgon världen. Eftersom jag är något hörselskadad hör jag ändå inte bilar eller rop som “se upp”. Biltutor hör jag dock. Jag håller med om att man cyklar mer avslappnat med lurar. Man har inte bråttom eftersom man inte bara är på en sträcka mellan A och B utan hör även intressanta saker. De som ler i tunnelbanan eller på cykeln lyssnar på radio! Jag tror att cyklistbloggen tidigare har sagt att bilradio borde förbjudas om cykellurar ska förbjudas. Många bilister skadar sitt högerknä vid trafikolyckor när knät åker in med kraft i billycklarna som sitter ytterst olämpligt. Saab hade ju nyckeln på annan plats just av denna anledning (ok, det fanns fler anledningar). När tar Folksam, IF, Borås tidning upp detta? Har IF några siffror på detta? 10 av 10 bilister riskerar knäskador! Hur många bilister lägger rattlåset i bagageluckan? Den kan bli en dödlig projektil! Hur många bussresenärer använder bussbältet? Är det förresten inte farligt att stå och borsta tänderna? Tänk om man halkar? Istället för att peka finger mot oss cyklister som cyklar utan hockeyutrustning och tandskydd så kunde väl IF ta fram lite vettigare statistik,… Read more »
Thomas Grundberg
Guest

En annan diskussion som jag gärna hade sett är om att cykla och knappa på mobilen samtidigt. Själv har jag svårt att förhålla mig till lurar eftersom jag nästan aldrig använder dem utomhus, men mer än en gång har jag mött cyklande som varit så upptagna av sin mobil att de vinglat över i mötande cyklars väg.

Tony Nordin
Guest

De få gånger jag cyklar med hörlurar så är det när jag är ute i skog och mark och cyklar längs små grusvägar. Tycker inte att det känns säkert att lyssna på musik i hörlurar när jag cyklar inne i stan. Om jag använde hörlurar inne i stadstrafik så skulle jag bli tvungen att sänka hastigheten och det är inte en kompromiss jag är beredd att göra.

eriksandblom
Guest

Mycket väl skrivet. Det handlar om prioriteringar, och det är en viktig insikt om vi vill ha en meningsfull diskussion om säkerhet. När det gäller cykling så saknas ofta den insikten, och jag vill påstå att diskussionen inte blir särskilt meningsfull. Detta om hörlurar är ett exempel på det.

wpDiscuz