Uppdaterat: Cykelbanan längs Nybroviken är avstängd

| 6 kommentarer

Cykelbanan längs Nybroviken är avstängd. Inte officiellt, inte medvetet och inte på något sätt meddelat, men så är det i varje fall. Så här såg det ut i morse:

Foto: Tomas Eriksson

Foto: Tomas Eriksson

Vad det verkar handlar det om flaggstänger som på något sätt ska användas för att fira prinsbröllopet. Och de är alltså placerade precis i den usla cykelbana som går längs Nybroviken. Och därmed stängs den i praktiken av. Åtminstone för den laglydige cyklisten. Det är ju såklart inga problem – cyklister kan ju anpassa sig och tar sig fram lite magiskt sådär.

Vi skrev om varför det är en farlig strategi att hantera cyklister så redan i bloggens barndom, 2010:

Förväntas man kreativt ta sig runt trafikhinder, parkerade bilar, avstigande busstrafikanter och fotgängare ibland, så fortsätter man köra så även annars.

Det här är alltså sträckan vi skrev om häromdagen (läs: Stallgatan byggs om. Men var ska cyklisterna ta vägen?). Den är för smal, placerad osynligt, med farliga lyktstolpar för nära – och används inte sällan på just det här viset, som ett bra ställe att placera stolpar.

10376817_996162803736126_341052968100445268_n

Här ska man alltså upp och köra in i flaggstängerna. Foto: Jon Jogensjö

Förmodligen för att den är så osynlig att inte ens kommunen vet om att den finns.

Men det här kan ju alltså vara direkt farligt. Cyklister som kommer från Stallgatan, den “hårdtrafikerade enkelriktade genomfartsleden för motorfordonstrafiken, men även en viktig del av cykelpendlingsnätet” som kommunen kallar den, lämpas helt enkelt av rätt mot flaggstängerna. Det finns ingen skyltning som ens antyder att cykelbanan är avstängd.

Och jag noterar att det är andra gången det här prinsbröllopet, som ännu inte skett alltså, skapar farliga situationer för cyklister (läs också Cykelvidrig lösning fixad på rekordtid). Och förövrigt ungefär lika genomtänkt som vid förra kungliga bröllopet 2010 (Läs också: Trafikplanering 2).

Det är fem år sedan 2010 och ändå har så lite förändrats.

Läs också: Skräcksvängen har slagit till igen – cyklisten nära att smälla in i buss

UPPDATERAT:

Tipstack till Tomas Eriksson

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

6 Comments on "Uppdaterat: Cykelbanan längs Nybroviken är avstängd"

Notify of
avatar
Parkley
Guest

Cykelbanan är alltså den till vänster om de få, små, upphöjda svarta stenarna, eller?

Dmitri Fedortchenko
Guest

korrekt 😉

Rolf Broberg
Guest

Hur är det till vardags – utan bröllop och annat? Vet Stockholms fotgängare att det är en cykelbana? Om jag som göteborgare skulle komma på besök, så skulle jag inte ha en aning utan kunna gå rätt ut i cykeldelen. Och det trots allt som jag själv har skrivit om vikten att hålla isär dessa trafikslag. Jag skulle helt enkelt skapa en massa olägenheter för er cyklister bara för att jag inte begriper Stockholms speciella utformningsdialekt.

Dmitri Fedortchenko
Guest

Det är inte så många som går i “cykelbanan” eftersom den ligger på fel sida om stolparna och är inte så praktisk att gå i, det leder inte någonstans. Vad gäller cyklister – har man inte en fixie med 40cm styre så tror jag att folk väljer att cykla på “gångbanan”, eftersom avståndet till stolparna är rätt litet.

Anders Andersson
Guest

Det är faktiskt en hel del som både går och står i cykelbanan – flanerare, fotografer, folk som ska korsa vägen över till Raoul Wallenbergs park, nyförälskade, barn etc. Ungefär mittpå är också angränsande bilväg upphöjd så det inte finns
någon kantsten – där korsar massor av gångtrafikanter bilvägen – och
står då emellanåt också still på cykelbanan.

För att alls förstå att det är en cykelbana måste man råka se en av de 2 små bronscyklarna som finns i marken i vardera änden. Men biten vid södra cykeln går man sällan på och i den norra änden har man antingen uppmärksamheten mot biltrafiken/rödlyset eller mot biljettkiosken till båtarna.

Så nej – varken stockholmarna i gemen eller turisterna (90 % av gångtrafikanterna) fattar att det är 100 m cykelbana just där och “cykelbanan” som sådan är smal med stolpar på ena sidan och bilar på andra så det är få som cyklar just där. Området funkar i praktiken som 100 m shared space – mest mellan cyklister och gångtrafikanter men även mellan gångtrafikanter och bilister.

Stina
Guest

“Shared space” även med transporterna av gods till båtarna, de knölar till utrymmet på morgonkvisten framförallt.
I går var flaggstängerna flyttade till trottoaren, vilket var snabbt gjort(!) men om inte ens de som jobbar i/åt staden fattar att det är en cykelbana hur är det tänkt att vi andra dödliga ska fatta det? Varje gång jag passerar Nybroplan med cykel inser jag att jag typ hållit andan hela tiden och att det funkade utan fysiska skador denna gången också…

wpDiscuz