Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Uppdaterat: Cykelbanan längs Nybroviken är avstängd

Publicerad den 9 juni, 201510 januari, 2022

Cykelbanan längs Nybroviken är avstängd. Inte officiellt, inte medvetet och inte på något sätt meddelat, men så är det i varje fall. Så här såg det ut i morse:

Foto: Tomas Eriksson
Foto: Tomas Eriksson

Vad det verkar handlar det om flaggstänger som på något sätt ska användas för att fira prinsbröllopet. Och de är alltså placerade precis i den usla cykelbana som går längs Nybroviken. Och därmed stängs den i praktiken av. Åtminstone för den laglydige cyklisten. Det är ju såklart inga problem – cyklister kan ju anpassa sig och tar sig fram lite magiskt sådär.
Vi skrev om varför det är en farlig strategi att hantera cyklister så redan i bloggens barndom, 2010:

Förväntas man kreativt ta sig runt trafikhinder, parkerade bilar, avstigande busstrafikanter och fotgängare ibland, så fortsätter man köra så även annars.

Det här är alltså sträckan vi skrev om häromdagen (läs: Stallgatan byggs om. Men var ska cyklisterna ta vägen?). Den är för smal, placerad osynligt, med farliga lyktstolpar för nära – och används inte sällan på just det här viset, som ett bra ställe att placera stolpar.

10376817_996162803736126_341052968100445268_n
Här ska man alltså upp och köra in i flaggstängerna. Foto: Jon Jogensjö

Förmodligen för att den är så osynlig att inte ens kommunen vet om att den finns.
Men det här kan ju alltså vara direkt farligt. Cyklister som kommer från Stallgatan, den ”hårdtrafikerade enkelriktade genomfartsleden för motorfordonstrafiken, men även en viktig del av cykelpendlingsnätet” som kommunen kallar den, lämpas helt enkelt av rätt mot flaggstängerna. Det finns ingen skyltning som ens antyder att cykelbanan är avstängd.
Och jag noterar att det är andra gången det här prinsbröllopet, som ännu inte skett alltså, skapar farliga situationer för cyklister (läs också Cykelvidrig lösning fixad på rekordtid). Och förövrigt ungefär lika genomtänkt som vid förra kungliga bröllopet 2010 (Läs också: Trafikplanering 2).
Det är fem år sedan 2010 och ändå har så lite förändrats.
Läs också: Skräcksvängen har slagit till igen – cyklisten nära att smälla in i buss
UPPDATERAT:
https://twitter.com/StockholmsStad/status/608266530611195905
Tipstack till Tomas Eriksson

6 svar på ”Uppdaterat: Cykelbanan längs Nybroviken är avstängd”

  1. Parkley skriver:
    9 juni, 2015 kl. 1:34 e m

    Cykelbanan är alltså den till vänster om de få, små, upphöjda svarta stenarna, eller?

    Laddar in …
    1. Dmitri Fedortchenko skriver:
      9 juni, 2015 kl. 3:34 e m

      korrekt 😉

      Laddar in …
      1. Rolf Broberg skriver:
        9 juni, 2015 kl. 4:33 e m

        Hur är det till vardags – utan bröllop och annat? Vet Stockholms fotgängare att det är en cykelbana? Om jag som göteborgare skulle komma på besök, så skulle jag inte ha en aning utan kunna gå rätt ut i cykeldelen. Och det trots allt som jag själv har skrivit om vikten att hålla isär dessa trafikslag. Jag skulle helt enkelt skapa en massa olägenheter för er cyklister bara för att jag inte begriper Stockholms speciella utformningsdialekt.

        Laddar in …
        1. Dmitri Fedortchenko skriver:
          9 juni, 2015 kl. 4:41 e m

          Det är inte så många som går i ”cykelbanan” eftersom den ligger på fel sida om stolparna och är inte så praktisk att gå i, det leder inte någonstans. Vad gäller cyklister – har man inte en fixie med 40cm styre så tror jag att folk väljer att cykla på ”gångbanan”, eftersom avståndet till stolparna är rätt litet.

          Laddar in …
          1. Anders Andersson skriver:
            9 juni, 2015 kl. 7:45 e m

            Det är faktiskt en hel del som både går och står i cykelbanan – flanerare, fotografer, folk som ska korsa vägen över till Raoul Wallenbergs park, nyförälskade, barn etc. Ungefär mittpå är också angränsande bilväg upphöjd så det inte finns
            någon kantsten – där korsar massor av gångtrafikanter bilvägen – och
            står då emellanåt också still på cykelbanan.
            För att alls förstå att det är en cykelbana måste man råka se en av de 2 små bronscyklarna som finns i marken i vardera änden. Men biten vid södra cykeln går man sällan på och i den norra änden har man antingen uppmärksamheten mot biltrafiken/rödlyset eller mot biljettkiosken till båtarna.
            Så nej – varken stockholmarna i gemen eller turisterna (90 % av gångtrafikanterna) fattar att det är 100 m cykelbana just där och ”cykelbanan” som sådan är smal med stolpar på ena sidan och bilar på andra så det är få som cyklar just där. Området funkar i praktiken som 100 m shared space – mest mellan cyklister och gångtrafikanter men även mellan gångtrafikanter och bilister.

            Laddar in …
          2. Stina skriver:
            12 juni, 2015 kl. 1:30 e m

            ”Shared space” även med transporterna av gods till båtarna, de knölar till utrymmet på morgonkvisten framförallt.
            I går var flaggstängerna flyttade till trottoaren, vilket var snabbt gjort(!) men om inte ens de som jobbar i/åt staden fattar att det är en cykelbana hur är det tänkt att vi andra dödliga ska fatta det? Varje gång jag passerar Nybroplan med cykel inser jag att jag typ hållit andan hela tiden och att det funkade utan fysiska skador denna gången också…

            Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d