Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Bredda Arenaleden!

Publicerad den 7 juni, 201510 januari, 2022

Det finns säkert något smartskaft som tänkt på det här tidigare, men eftersom man inte får svar om man inte frågar, så frågar jag:
Varför måste det finnas en avfart till Nynäsvägen från Skansbron?
Det handlar alltså om den smalaste ”midjan” på det som kallas ”Arenaleden” – den stora led som cyklister använder i nord-sydlig riktning över Skanstullsbron. Sedan något år är delar av den jättebred, en riktig cykelbana för en cykelstad i världsklass:

Screen Shot 06-06-15 at 04.25 PM
Vansinnigt bred blir…

Men på södra sidan är den plötsligt löjligt smal, något vi skrev om igår:

2015-06-04 17.34.00
…löjligt smal

Jag tog ifrån mina allra mest ironiska tår och föreslog att man kunde sno halva motortrafikvägen – med effekten att även de skulle få en stolpe mitt i körbanan:

Ny skylt2
Mellan grönt=cykelbana. Mellan rött=motorfordonsväg

Men sedan tittade jag närmare. Sträckan är en avfart för de som av någon anledning väljer att ta Skanstullsbron över från Södermalm och sedan ska vidare till Nynäsvägen. Så här ser det ut om man kommer med bil:

Som bilist kan man alltså välja högra avfarten. Som ni ser måste cyklister och fotgängare köra och gå slalom runt två bropelare (gångbanan går alltså rätt in i bropelaren närmast på bilden), och sedan kommer skylten vi skrev om igår.

Detta är alltså Arenaleden, ingen liten biväg utan huvudled för cyklister i norr-södergående riktning.
Nu, om man som bilist istället väljer att ta Johannehsovsbron över från Södermalm, alltså bron som är ”tak” på bilden ovan så har man även där en alldeles utmärkt avfart till Nynäsvägen. Det är bara att följa den svarta bilen på bilden:

(som bilist kan man till och med välja högra avfarten och köra genom rondellen som kommer en bit fram och därefter fortsätta rakt fram. Om man skulle vilja).
Det finns alltså tre-fyra vägar som alla ungefär lika bekvämt leder motorfordonsförare från Södermalm till Söderort. Cyklisterna å andra sidan har i södergående riktning i praktiken en, Arenaleden.
Min fråga blir då, behövs avfarten från Skanstullsbron till Nynäsvägen? Om man stänger den för motorfordonstrafik och breddar cykel- och gångbanan så skulle Arenaleden plötsligt slippa två bropelare, en stolpe och att gå från säkert tre meters bredd för enkelriktad trafik, till på en plats en knapp meter för dubbelriktad cykeltrafik plus gångbana i bägge riktningar. Det skulle helt enkelt  bättre förtjäna suffixet ”led”.
Har jag missat något väsentligt med den här avfarten? Är den så viktig för motortrafiken?
Här är platsen för den som vill titta med Google Streetview.

12 svar på ”Bredda Arenaleden!”

  1. Johan skriver:
    13 juni, 2015 kl. 11:48 e m

    Blir en rejäl omväg för ambulanser som ska till/från SÖS och frekventerar Skanstullsbron dygnet runt, utöver stombusslinjen som redan nämnts. Gissar att det är av samma anledning som bilister inte längre (sedan x antal år tillbaka) får göra vänstersväng in på Ringvägen från Skanstullsbron utan måste åka Götgatan upp en bit och svänga höger tre gånger – för att lämna vänstersvängen från bron öppen för kollektivtrafik/ambulans även i rusningstrafik.
    Oavsett, det borde gå att bredda midjan lite utan att ta bort avfarten. En lösning är ju som sagt att helt enkelt dubbelrikta cykelbanan på den sidan av bron och plocka bort skylten. Jag cyklar där dagligen och har inte tyckt att mötande cyklister varit ett problem sedan breddningen. Visserligen är det inte kul med möte bredvid Åhléns, där det är rätt smalt.

    Laddar in …
  2. Anders Andersson skriver:
    7 juni, 2015 kl. 9:36 e m

    Men – hur kommer man ens fram till skylten söderifrån? Man leds ju alltid antingen öster om Nynäsvägen eller upp på Gullmarsplan och sen ned till cykelbanan under leden.

    Laddar in …
    1. Richard skriver:
      8 juni, 2015 kl. 8:58 f m

      Kommer man cyklande i tunneln under Nynäsvägen är det visserligen skyltat att man ska fortsätta genom h-e-l-a tunneln men de som ska till vänster på Ringvägen kanske vill ta en genväg genom att cykla på den västra sidan av bron in mot Södermalm? Då passar skyltningen på denna plats där den nu befinner sig.
      Jag vet inte hur det ser ut vid Globen (vid Söderstadion), finns det en enkelriktad skylt där? Jag cyklar ju alltid på ”rätt sida” när jag cyklar norrut så jag har ingen aning.

      Laddar in …
      1. Anders Andersson skriver:
        8 juni, 2015 kl. 10:45 f m

        En sån där sträcka man aldrig cyklar – får lov att ge mig ut på testtur nästa gång jag har kund i närheten.

        Laddar in …
      2. Fredrik Jönsson skriver:
        8 juni, 2015 kl. 2:35 e m

        Nej, det är bara Skanstullsbron som är enkelriktad, allt annat är dubbelriktat, så det går utan vidare att komma till den skylten söderifrån beroende på hur man har kommit till Nynäsvägen. Generellt talat finns det nog ett ganska starkt motstånd mot att göra en tvär 180-gradare (man kommer nätt och jämnt runt med Bullitten alls), sedan cykla tillbaka en bit, sedan under jag vet inte hur många körbanor och upp på andra sidan, så jag tycker inte att det är jättekonstigt att vissa fortsätter ner på västra sidan.
        I synnerhet om man kommer västerifrån till Nynäsvägen och sedan ska fortsätta ut mot västra delen av Södermalm kan jag förstå att det är frestande.

        Laddar in …
        1. Erik Johansson skriver:
          9 juni, 2015 kl. 4:03 e m

          Frestande och helt ofarligt. Imho så sköter sig de som kör ner på denna sida väldigt bra.

          Laddar in …
          1. Fredrik Jönsson skriver:
            10 juni, 2015 kl. 9:29 f m

            Ja, själva bron är det ju inget problem på. Kan bli lite trångt nere vid Ringvägen. Jag kör inte den här vägen till vardags själv så jag kan inte bedöma hur det ser ut i vanliga fall.

            Laddar in …
  3. Richard skriver:
    7 juni, 2015 kl. 7:02 e m

    Risken är så klart att fler bilar tar smitvägen vid Rutger Fuchsgatan och sedan åker under Nynäsvägen, gör en tvär högersväng och åker ut på Nynäsvägen innan Söderstadion. Den cykelöverfarten är inte rolig att passera med bussar som vill dundra ut (även fast de har väjningsplikt via skylt). Mer bilar vill jag inte ha där.
    Men frågan är hur mycket som rondellen skulle ”korkas igen” av detta. De gånger jag kör bil från Skanstull och tar åt höger så åker de flesta upp i rondellen. Här måste, som Krister Isaksson skriver, TK räkna. Men det är en bra idé att ta bort flaskhalsen för cyklisterna.

    Laddar in …
  4. Fredrik Jönsson skriver:
    7 juni, 2015 kl. 5:52 e m

    Finns det verkligen någon påfart på Johanneshovsbron från Skanstull?

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      7 juni, 2015 kl. 6:44 e m

      Nej, påfarten hamnar då vid Hornsgatan istället. Vill man från Skanstull till Nynäsvägen om man stänger av den här avfarten så får man antingen ta den vägen, eller ta Skansbron. Eller fortsätta rakt fram, upp i rondellen och sedan ner på andra sidan.

      Laddar in …
      1. Fredrik Jönsson skriver:
        8 juni, 2015 kl. 2:36 e m

        Hur mycket jag än håller med om att det vore trevligt om man gjorde något bättre med den här passagen kanske jag inte tycker att det är en jättebra lösning ändå tyvärr.

        Laddar in …
  5. Krister Isaksson skriver:
    7 juni, 2015 kl. 2:29 e m

    Be TK om en trafikräkning el om de har de uppgifterna på hur många som använder avfarten. Det antalet fordon ska sedan fördelas på övriga alternativ om avfarten stängs. Dvs x-antal kommer att välja Johanneshovsbron, x-antal kommer att köra upp i cirkulationsplatsen vid Gullmarsplan osv. Gör man sedan en trafikanalys på dessa siffror och med lite olika scenarier så misstänker jag att det kommer bli sk oacceptabla köer i vissa tillfarter till cirkulationsplatsen. Särskilt känsligt är köer i avfarten från Södra Länken till Gullmarsplan. En avstängning av avfarten kommer också påverka stombusslinje 4 på ett högst påtagligt sätt.

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d