Världens längsta cykeltunnel på G?

| 4 kommentarer

Mitti-tidningarna hävdar att Trafikverket genom konsultfirman Tyréns utreder ifall det går att göra om Citybanans arbetstunnel till cykelväg. Detta skulle ske någon gång efter Citybanans öppnande 2017.

Så kan det bli efter 2017. Foto CC BY-NC-ND 2.0 San Francisco Bicycle Coalition/Flickr

Så kan det bli efter 2017. Foto CC BY-NC-ND 2.0 San Francisco Bicycle Coalition/Flickr

Tunneln har för tillfället endast tre uppfarter, vid Söder Mälarstrand, Tors­gatan och Tomteboda i Solna. Skulle den göras om till tunnel kommer nog att krävas några till. Då tunneln enligt tidningen ligger på mellan 10 och 45 meters djup kommer det att krävas lite ramper och sidotunnlar, eller ännu mer fantasifulla lösningar som cykelhissar.

Vi gillar att man återanvänder infrastruktur och tunneln skulle kunna bli intressant, särskilt vintertid. Dock – och det är viktigt – skulle den vara ett komplement till all den infrastrukturutbyggnad för cykel som ändå måste göras ovan jord.

Läs hela artikeln här: Cykeltunnel blir längst i världen

Och just nu skulle man inte ens kunna tvinga ned mig i tunnel mot betalning. Det är fantastiskt vackert ute och doftar gott av häggen. Cykelpendling FTW!

UPPDATERAT: Även Dagens Nyheter skriver om tunneln: Cykelpendlarnas underjordiska paradis? Citybanan kan bli cykelbana

UPPDATERAT 2: SVT har gjort ett kort inslag om tunneln också.

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

Leave a Reply

4 Comments on "Världens längsta cykeltunnel på G?"

Notify of
avatar
Linus Hjorth
Guest

Varför inte leda ned enkelriktad biltrafik istället, så kan man sno bredd av vägarna ovan jord för cyklister?

micke
Guest

Fick ungefär samma reaktion, vintertid ja.
Kom också och tänka på
bikesnobs resonemang att de försöker göra oss till bilar snarare än
spela till de specifika styrkorna med cyklingen.

Simon
Guest

Precis. Visst är det strålande att man tar tillfället i alt att använda infrastruktur de dagar den annars står oanvänd. Men få för guds skull inte för er att det är en bra idé att i första hand leda cyklister under jord.
En av de stora fördelana med att cykla är den kontakt man får med ovgivningen, både människor, natur och arkitektur och hur öppet och människovänligt det är. Allt det tas bort om man börjar gräva ner cyklister i tunnlar.
Med det sagt, fortfarande bra tänk med den aktuella tunneln.

micke
Guest

Fick ungefär samma reaktion, vintertid ja.
Kom också och tänka på bikesnobs resonemang att de försöker göra oss till bilar snarare än spela till de specifika styrkorna med cyklingen.

wpDiscuz