Fredagspost: Rattlås på cyklar!

| 6 kommentarer

En kompis till mig köpte familjecyklar från Kina och kolla på det här! Rattlås!

Chinabike

Foto: Sheng Li

 

Det är blixtrande enkelt:Man låser helt enkelt styret med nyckeln så går hojen inte att svänga. Det gör det rätt meningslöst för en tjuv att sno den eftersom det alltså blir knepigt att fortsätta färden. Komplettera med att låsa fast cykeln i ramen som vanligt så har man ett rätt effektivt skydd.

Varför har inte alla cyklar det här?

Läs också: I år kommer mer än 66000 cyklar stjälas. Lås fast din.

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

6 Comments on "Fredagspost: Rattlås på cyklar!"

Notify of
avatar
Jocke von Scheele
Guest

Det där skulle vara jättebra för oss med cykelkorg! Ett problem med cykelkorg är att tyngden av den får framhjulet att vika sig åt sidan, när man lutar cykeln mot stödet (eller en stolpe). Vilket gör att hela ekipaget blir instabilt – cykeln välter gärna, eftersom framhjulet är tvärställt. Vilket innebär att man alltid måste parkera mot en vägg eller annat stöd för att hindra framhjulet att vika sig åt sidan.
Man får hoppas att detta blir standard framöver, precis som på motorcyklar.

Waldemar
Guest

Det är för att cykeltillvärkarna envisas med att montera cykelkorgen till styret och hjulet istället för ramen. Dessutom är det jobbigt att styra när man har fullt i korgen.

Jocke von Scheele
Guest

Jo, det är sant. Samtidigt finns det ju nästan inget att fästa korgen i, om man ska sätta den i ramen, såvida man inte svetsar på lite extragrejer, och då börjar det ju bli paketcykel och tungviktare av hela ekipaget.

Hans
Guest

Klassiska Raleigh Roadsters var kända för att ha ett lås i framgaffeln.

http://bikecult.com/works/archive/03bicycles/raleighDL1lock.jpg

Jocke von Scheele
Guest

Lustig frambroms…

Anders Andersson
Guest

Det är en frambroms som verkar på insidan av fälgen, istället för på fälgsidorna. Det var det vanliga förr. Handtaget (som består av en lång tunn metallpinne parallell med styret i hela dess längd) lyfter alltså en stång som lyfter bromsklossen uppåt, istället för lateralt inåt . Stången bakåt är för bakbromsen

wpDiscuz