Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Och ett dygn senare var det fixat…

Publicerad den 5 mars, 20158 januari, 2022

Awright, i början av veckan gnällde vi riktade vi stringent kritik mot två vägarbeten i stan. Den ena klantig, den andra livsfarlig. Men rätt ska vara rätt, det är så lätt att bara blogga när något är dåligt och sedan glömma bort att lyfta när det fixas. Så därför:
Skylten utbytt på mindre än ett dygn, snabbt svarat och jobbat av Projekt Slussen. Före och efter:
Före efter Götgatanskylt
Samtidigt var rampen nere på Skeppsbron fixad efter att vårt inlägg blev viralt igår.
Som ni ser på bilden nedan, är den nu rejält utplattad och jag hade inga problem att lugnt rulla över. Det enda jag kanske eventuellt skulle invända är att det nog inte hade varit dåligt med några vita varningsstreck runt – liknande dem som brukar målas på fartbulor för motortrafik.
Före efter ramp Skeppsbron
Så, all cred för snabbt fixande till Projekt Slussen och Trafikkontoret.
Och jag rullade hem – och höll på att få en elkabel i huvudet. För samtidigt på annan plats i stan så hade en entreprenör valt att hänga en elledning över den hinderbana från helvetet som är Stockholms cykelinfrastruktur. Så här såg det ut:

Här ska sägas att jag, som är knappt 1,80 lång, cyklar framåtlutad över styret. Och det är jag glad för, det kändes som om det var centimeter från att ha fått den där ledningen i huvudet. Hade jag suttit upprätt, eller varit lite längre, eller både och, hade jag fått en rejäl träff i huvudet.
Senare på kvällen såg det ännu värre ut, när Frej Connolly passerade, hängde den ännu lägre:

1470074_10153214016814714_5341852953759782008_n
Foto: Frej Connolly

Men det är väl som GP:s ledarskribent Malin Lernfelt skrev bara att ” precis som andra trafikanter (…) bli bättre på att anpassa sig efter underlaget”. Det ingår ju i grundkursen som cyklist att förstå att precis vad som helst kan hända på cykelvägen. Det är ju bara att leda.
 

15 svar på ”Och ett dygn senare var det fixat…”

  1. Robert Andersson skriver:
    20 mars, 2015 kl. 11:51 e m

    Undrar vad som väntar den 7 april 2015.
    https://rdt.transportstyrelsen.se/rdt/AF06_View.aspx?UseStfs=1&ForeskriftId=48498984-1075-433c-879f-9eabd1e6af94&of=1&ForeskriftIds=a6450401-349b-44d2-925d-995f8aae71b9%2c253e9d62-7cfa-4df8-9517-3f975657ddb5%2c42e1b87b-031f-485e-8ebc-0d59ae93da8a%2cf41ef6bd-d0ab-4b1d-a492-28a1c0d4bd3b%2ce8c4aa07-9633-429f-9ac0-4c75d6f4722e%2cde4dbeff-23cf-4bb6-b7d3-476b071250e4%2c941e4690-70b9-413d-9477-733364b03995%2ce11b49bf-f412-464c-a4d2-c9e92d3c1045%2cfa508e08-bc01-4cac-b6ef-d3d0808d2cc7%2c5c3e8bb4-cb51-4093-8f0b-f2781c6fa2c7%2cfaaf2b34-9c98-45c6-a601-b51bcf377df3%2ca8d75950-4fbd-4df3-b794-33dae8752a2f%2c25552a25-5120-47f9-9b35-89874614aaf3%2c861818ca-fd68-4453-90fc-f00d1a32ab1a%2cb3a196e1-1d3f-40ca-bed5-95667d286ee4%2c3af913c1-9ff1-441c-ab3d-37c9e4a438ca%2ca6dff1a5-aaee-4824-aef4-ef4d22496b8b%2c049e5e63-4242-4d41-b965-eb59fd399584%2c3cbce632-469a-4f7e-8cf8-1ad47d853100%2c48498984-1075-433c-879f-9eabd1e6af94%2c6c2feb29-a0cd-4c4e-9cc0-8f1d00eaefc6%2ce994ace1-9530-4527-990f-404c4126bed6%2c70b292d6-80b5-495d-a788-86700ec7ed77%2c946fcf23-e108-47c9-b566-dadd27e2f087%2c08afea20-a38b-4a78-9f53-eb424a1c2d72&map=1

    Laddar in …
  2. Ola skriver:
    11 mars, 2015 kl. 11:16 e m

    Chicanen när man kommer från andra hållet blir ju bara mer och mer spännande! I morse fick man bromsa rätt rejält för att inte köra in i en betongbarriär.

    Laddar in …
  3. Björn skriver:
    6 mars, 2015 kl. 1:49 f m

    Jag vet inte om jag tänker kalla det åtgärdat. Det är fortfarande rätt kännbara kanter på den där rampen, även om det inte tar tvärstopp om man kör in i den längre. Och det är bara komforten.
    Det kommer ske olyckor där i sommarträngseln när folk kör på guppet oförberedda och vinglar in i ledet brevid. Den enda riktiga lösningen hade så klart varit att sänka trottoaren till körbanans nivå. Inte bygga en jävla ramp över hela cykelfältet.
    Hur ofta ser vi liknande hinder i biltrafiken utan både skylt och markeringar?

    Laddar in …
    1. Anders Andersson skriver:
      6 mars, 2015 kl. 7:10 e m

      Sluta gnäll! Bli byggjobbare själv istället om du tror att du kan göra det bättre.
      Detta lär inte vara kvar till sommaren – de bygger om varje vecka där.
      Innan man började bygga var det mycket riktigt nedsänkt, men nu gräver de upp gatan en gång i veckan och då måste de göra en massa tilfälliga lösningar. Detta ser ut som en typisk korttidslösning där de tänkte på gångtrafikanterna (som är många gånger fler än cyklisterna), men missade att de kunde göra rampen smart även för cyklister utan att den blev sämre för fotgängarna.
      Nu har en entreprenör lärt sig det – 99 999 kvar…

      Laddar in …
      1. Björn skriver:
        7 mars, 2015 kl. 3:00 f m

        Vad har du för underlag för de påståendena?
        Hur vet du att det är många gånger fler fotgängare som korsar en gata där det bara finns två småkrogar och en parkeringsöken på andra sidan, än det finns cyklister på ett av stadens största pendlingsstråk?
        Det låter ytterst osannolikt.
        Hur vet du att de inte kommer finnas kvar när sommarcyklisterna kommer fram, vilket ju är om bara några veckor nu? Vi är redan inne i mars…
        Hur kommer det sig förresten att du hänger så mycket i kommentarsfältet på en cyklistblogg, när samtliga av dina inlägg är…. av en viss karaktär?

        Laddar in …
      2. Richard skriver:
        7 mars, 2015 kl. 10:15 f m

        Det spelar ingen roll om detta är en tillfällig lösning i endast en vecka – detta är en trafikfara. Man löser inte ett mindre problem (rullstolsbundna ska kunna ta sig över gatan) genom att skapa ett större problem (cyklister kan dö).
        Det finns civilkurage. Det är när man vågar stå upp och säga ifrån när något är fel. Det finns ämbetskurage. Det är när en ämbetsman i offentlig förvaltning vågar stå emot lag eller sina överordnade och tar mer hänsyn till medborgaren. Inom sjukvården är detta reglerat med Lex Maria. I internationella sammanhang kallas de visselblåsare och Snowden är den nu kändaste personen.
        Men byggjobbare eller hantverkare har tyvärr inget kurage. De bara utför order (beställningen) fast de rimligtvis på plats borde se problem som beställaren inte förutsåg. Självklart borde beställaren veta bättre men de som ska utföra beställningen har ett större ansvar när de ser konsekvenserna om de utför beställningen utan att tänka efter.
        Det farligaste som finns är människor som inte tänker efter, som bara lyder order och därigenom inbillar sig att de slipper allt moraliskt ansvar.

        Laddar in …
        1. Anders Andersson skriver:
          7 mars, 2015 kl. 12:01 e m

          En lettisk anläggningsarbetare som fått ett tillfälligt påhugg har tyvärr inte råd att hålla sig med den typen av civilkurage, det är en lyx för fast anställda svenska manschettarbetare…
          Dessutom har han kanske aldrig suttit på en cykel och missar lätt det som är uppenbart för dig och mig som cyklar dagligen.
          Jämför dessutom med hur det ser ut i stora delar av Rumänien, Lettland, Litauen, Bulgarien – bilister, cyklister och fotgängare utsätts dagligen för stora potthål, tvärvassa kanter, tvära omledningar utan skyltning och allsköns elände – inte bara vid vägbyggen, utan som en del av vardagen. En gästarbetare kan nog lätt tycka att vi är lite väl mesiga och bortskämda i Sverige…

          Laddar in …
          1. Erik Johansson skriver:
            7 mars, 2015 kl. 1:52 e m

            Detta är ett utmärkt ställe att göra en hastighetssäkrad överfart, fråga dig varför det inte beställdes, det har knappast med Rumänien att göra. Sluta involvera meningslösa diskussioner.
            Om beställarna inte gör sitt jobb för att gynna ”gående, cyklister och kollektivtrafik” under Slussen projektet så kommer vi inte komma någonstans i staden.

            Laddar in …
          2. Anders Andersson skriver:
            7 mars, 2015 kl. 2:40 e m

            Förklaringsmodeller är inte meningslösa, utan syftar till att du ska använda både din empati och din hjärna och förstå att andra kanske tänker annorlunda och har andra prioriteringar än du. Det skadar inte.
            Vi som cyklar där dagligen vet att man gräver och drar om trafiken så gott som varje vecka. Det finns knappast tid eller rum för komplicerade lösningar som inte går att sätta dit och ta bort på en timme eller två. Det viktiga är knappast att det hålls full standard och möjlighet att cykla i 40 under byggtiden, utan att det blir bra när det blir klart.
            Räkna med att hela Slussenområdet kommer att vara kaotiskt och fullt med liknande ad Hoc-lösningar de närmsta åren – tro inte att du ska få samma standard som på en välplanerad färdig väg – det är bara naivt. Praktisera en vecka på ett sådant bygge så upptäcker du hur mycket ad Hoc som krävs.
            Kanske du istället ska anpassa dig till att det faktiskt är en byggarbetsplats och sänka din hastighet till 10-15 km/h.

            Laddar in …
          3. Erik Johansson skriver:
            8 mars, 2015 kl. 12:42 f m

            Du undviker ämnet, tänk på vad som kunde göras bättre istället för att hitta på hypotetiska Rumäner som en ursäkt. I det här fallet var det just de cyklar med låghastighet som fick problem, inte de som kör om.

            Laddar in …
          4. Richard skriver:
            7 mars, 2015 kl. 8:55 e m

            Jojo, ska vi alltid dra in internationella jämförelser så har vi i Sverige inga-problem-alls eftersom vi inte har nergrävda landminor. Tror nog inte vi kan skylla allt byggelände på utländsk arbetskraft.
            Det kom två hantverkare till min arbetsplats förra veckan och satt upp lampor ovanför vår whiteboard som skymde skenet från vårt Smartboardkanon, Jag upptäckte detta när jag kom från ett möte och hann stoppa dem innan de förstörde fler klassrum (jag är lärare).
            De erkände att de insåg att lamporna skulle skymma men sa att det inte var ”deras problem eftersom de hade fått en beställning att sätta upp lamporna”. De var infödda ”svenskar” som inte tog ansvar att tänka efter.
            Och guess what? De skulle sätta upp lamporna på våningen under! Dubbelfel som Bengt Grive skulle ha sagt.
            Stolparna på cykelbanan ut till Frescati? Stolparna vid Hägerstensvägen? Är det inte lite väl lett och skylla på letter?

            Laddar in …
  4. Franz skriver:
    5 mars, 2015 kl. 5:09 e m

    Det där är ju för fan farligt på riktigt! Det borde kanske polisanmälas.

    Laddar in …
    1. Christian Gillinger skriver:
      5 mars, 2015 kl. 6:55 e m

      Tror det polisanmäldes av en av alla som uppmärksammade det. Dock inte av mig.

      Laddar in …
      1. Franz skriver:
        5 mars, 2015 kl. 7:29 e m

        Hoppas ingen skadar sig. Jag mår nästan lite illa av att se sånt där då jag kommer att tänka på den här tråden; http://happymtb.org/forum/read.php/1/2554096/2554204
        Kortversion för er som inte vill klicka: Kvinna cyklar omkull, blir allvarligt skadad i bakhuvudet och avlider senare av skadorna.
        ”… jag vet inte ens hur
        man värmer mat i micron längre, och lyckas jag göra det så vet jag inte hur man öppnar luckan när det plingar.”

        Laddar in …
  5. PerTEriksson skriver:
    5 mars, 2015 kl. 3:13 e m

    Den där kabeln kan man väl bara slita av? Sitter det inte en kontakt nere till höger?

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d