FLASH: Bilar förbjudna att parkera i garage

| 14 kommentarer

Månadens, om inte senaste årets, märkligaste rubrik står idag DN för:

Garage förbjuderMan riktigt känner hur redigeraren som satt med texten kliade sig i huvudet inför nyheten att det ska byggas ett garage i Stockholm. MEN MAN FÅR INTE STÄLLA BILAR DÄR! Kan ni FÖRSTÅ! DET ÄR FÖRBJUDET! MITT I STOCKHOLM!

Det handlar alltså om att Stockholm får sitt andra cykelgarage efter Älvjögaraget, det här placerat vid Södra Station på Södermalm. Med plats för 700 platser ska det dessutom vara övervakat och:

– Vi utgår från att det ska vara gratis att ställa cykeln där, men det ska nog finnas möjligheter att köpa andra tjänster, skåp för kläder och hjälm, egna platser och liknande, säger (trafikborgarrådet) Daniel Helldén.

Fler saker som förbjuder bilar: Hopptornen nere vid Tanto, Kaknästornets restaurang, Gustav Dahléns fyr, mitt skrivbord.

Läs mer hos DN.se (i en i övrigt intressant text).

 

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

14 Comments on "FLASH: Bilar förbjudna att parkera i garage"

Notify of
avatar
trackback

[…] här är lite som när DN skrev att det skulle göras garage där BILAR INTE FICK PARKERA (det var vanliga […]

Mårten
Guest

PTal på 0 kan ju låta bra med cykelglasögonen på, men är det inte en chimär. Man kan inte hindra folk att skaffa bil genom att inte bygga garage. Resultatet blir att bilarna måste stå på gatan där det redan är trångt, och där man skulle kunna lagt en cykelbana i stället.

Helena
Guest

Men är inte det där samma villfarelse som Sjöstaden, som ju skulle vara “bilfri”, med bilpooler för att tillgodose de tillfälliga behoven av bil. Resultatet är dubbelparkering och köer ut från området. Vi får väl se om det blir bättre i Djurgårdsstaden, där samma idylliska föresatser råder.

Richard
Guest

Det är mycket som blev fel i planeringen av sjöstaden, bland annat hade de inte räknat med att barnfamiljer skulle flytta in där utan mer nybklivna pensionärer som skulle sälja villan och flytta närmare stan.

Nu kommer jag att låta som en nyfrälst men om man har en bil så använder man den. Det gjorde jag när jag ägde en. När jag nu är med i en bilpool så tänker jag efter om jag verkligen måste ha en bil eller om jag inte kan använda cykeln eller åka kommunalt istället.

Byggs det mer parkeringsplatser blir det mer bilar. Byggs det fler cykelgarage kommer cyklingen att öka. Jag föredrar det senare alternativet.

Christian Gillinger
Guest

Dubbelparkeringen har med lathet att göra, inte med brist på parkeringsplats. Jag bor där. Det är nästan aldrig fullt på tvärgatorna och det finns flera stora parkeringsgarage i området. Problemet är att om man använder dem hamnar man flera tiotalsmeter från målpunkten, som inte sällan är någon av take-awayställena eller systemet. Och då funkar ju cykelfältet alldeles utmärkt att stanna i.

Waldemar
Guest

En tanke är att om det inte hade funnits långtidsparkeringplatser utanför take-awayställena och Systemet utan “upp till 15 min”-parkeringar eller liknande hade det varit mindre problem (eller inte alls) med bilar parkerade på cykelfältet… Nu står bilar på cykelfältet till och med i rondellen utanför Coop…

Richard
Guest

Man behöver inte ha cykelglasögon för att uppskatta nybyggen med p-tal 0. Det finns många platser där det går att förtäta staden med nya spännande bostäder om man slipper bygga bilgarage. Bostadsbristen är fortfarande ett problem i Stockholm, bilparkeringsproblem är mer ett hittepåproblem. Alla måste bo någonstans men alla måste inte ha bil. Är det så viktigt att ha bil får man bo i hus utanför tullarna.

Rasmus Kaj
Guest

Det är ingen som förbjuder någon att bygga parkeringar, men eftersom vi haft en P-norm på minst en parkeringsplats för varje lägenhet ett bra tag har vi onödigt många parkeringar i stan nu.

Att sluta tvinga de som inte har bil att betala parkering åt de som har bil hindrar ingen att skaffa bil, men kanske lite färre känner sig tvingade att skaffa bil?

Martin H
Guest

Titta på placering av bänken i bilden..

Richard
Guest

Jag tycker nog det är värre med de båda cyklisterna som effektivt blockerar hela GC när de tycks diskutera åt vilket håll de ska cykla.

In och utgång tycks ske i samma smala öppning och varför tjejen med nerhasade byxor ska få ett så stort fokus i bilden är en gåta.

Christian Gillinger
Guest

Asch, de har bara velat avbilda en realistisk Stockholmsmiljö. Ser helt legit ut.

felix reychman
Guest

… och cykelbanor.
Det är inte allmänt känt, men det är faktiskt så.

Fredrik Jönsson
Guest

Ja, jag tänkte också att det var en väldigt konstig vinkel.

Erik Johansson
Guest

Och de har valt att illustrera hur det ser ut vid fem-sex tiden på morgonen, om man har huggit ner alla träd i parken.

Lite tidigt för en glass kanske..

wpDiscuz