Perfekt placerade stolpar och en omledning

| 30 kommentarer

Först hade jag tänkt göra varsitt inlägg, men jag är så less på att bloggen fylls med felplacerade stolpar att jag samlar ihop dem i ett inlägg. Så dagens inlägg får temat “Två stolpar och en omledning”.

Minns ni stolpen på pendelstråket Kanalvägen? Den här:

Kanalvägen pendlingsstråk 011

Den som projektledaren till slut sa:

”Cykelvägen längs Kanalvägen är inte klar än. Färdigställd blir den en markant förbättring mot tidigare lösning. Vi har dock själva noterat att stolparnas placering blev tokig. Vi ska givetvis skyndsamt hitta en annan lösning”

(Läs också: Den bästa lösningen blev tokig)

Nu är den andra lösningen klar. Hur blev den undrar du? Var hamnade stolparna till slut?Och vi inser att vi missförstod projektet. Ni förstår, vi trodde att alla var överens om att problemet var att det stod en stolpe mitt i högra körfältet. Men det var det inte. Stolpen står rätt.

Problemet var att det låg en cykelbana där stolpen skulle stå.

Så den nya lösningen blev inte att ta bort stolpen, utan att… ta bort cykelbanan. Så här ser det ut nu (stolpen är dock inte på plats än, men det kommer. Just nu reflex-“sergeant” istället):

Kanalvägen 1024

Ser ni skillnaden? Inte? Tittar ni noga så är det nya stenar där stolpen ska stå. Så då står den inte längre i cykelbanan, utan på stenar! I övrigt är ser det exakt likadant ut. Samma stolphål, samma trottoarkant som går mitt i. Samma stolpe.

Så definierar man snabbt bort ett problem. I teorin. Och apropå teori, här är ritningen:

1378841_10152511011053861_3811635072847036161_n (1)

Cykelbanan är alltså “A2”. Och Trafikkontoret har varit snälla och lånat ut reflexer. Härliga tider.

Screen Shot 11-27-14 at 04.40 PM

Hahahahahahahha *host* (Från Cykelplanen)

Det här betyder visserligen att den bryter mot Cykelplanen, som vi kanske nu slutligen kan förklara som helt död och begraven, eftersom ett dubbelriktat pendlingsstråk ska vara minst 3,25 meter brett och nu kanske blir en meter. Och kännetecknas av “god framkomlighet”. Men samtidigt bryter man inte lika mycket mot kommunens egen cykelhandbok från 2009 som säger:

Screen Shot 11-27-14 at 04.44 PM

Även om den också säger att det bör ökas till 1,7 meter när det som här är ett korsande övergångsställe och om väntplats för fotgängare att: ” I första hand åstadkommes väntutrymmet genom ett ”öra” i körbanan”. Och med “körbanan” här avses inte cykelbanan. Fast handböcker är ju bara teori.

Faktum är att Kanalvägen redan har rejält tilltagna öron ett tiotal meter innan första stolpen. Syftet där är, förmodar vi, att minska genomfartstrafiken så att bussarna slipper sitta i bilkö.

Öra i vägen

Men om vi slutar låtsas om att några stenar plötsligt förvandlar cykelbanan till något annat och gör allt okej, så är enda skillnaden mot hur det såg ut från början i praktiken att de satt reflexer på stolpen. For real.

Det här är alltså en plats där det lätt hade gått att fixa ett riktigt pendlingsstråk. Det handlar inte om att vägen planerades innan cykelplanen kom, eller att det är för trångt, eller någon av de många andra ursäkterna som brukar användas.

Och cyklisternas framkomlighet fortsätter att vara lika prioriterat som Ukrainas välmående är för Putin.

Vilket påminner mig – om man bara kör i vägbanan bland bilarna istället så försvinner alla de här problemen och framkomligheten blir plötsligt enorm. Kanske någon tänker, vad vet jag.

Läs också: Varför blir det alltid fel?

Dags för nästa stolpe.

Vi skrev för ett tag sedan om den nylagda cykelbanan på Södermälarstrand. Nu har vi fått svar från kommunen.

Men först en uppfräschning av minnet. Så här ser det ut:

Södermälarstrand röd

Foto: Svante Linusson/Facebook

Som på Kanalvägen alltså, fast med både Herr Gårmanskylt, trafikljus, liten asfaltsvall och staket i cykelbanan. Så här skriver kommunen när vi frågar hur det är tänkt:

Tack för din synpunkt.

Cykelbanan längs Söder Mälarstrand har av Trafikverket återställts till hur den var innan man började arbeta med Citybanan. Ritningarna för detta granskades och godkändes långt innan stadens cykelplan fanns. Därför har cykelbanan alltså återställts till ursprungligt skick.

Det är ont om plats här men vi ska titta på om det möjligt att göra något som förbättrar situationen.

Cykelplanen, som ingen brytt sig om att följa sedan den kom för snart tre år sedan, fanns alltså inte, så då går det såklart inte att begripa att det är dåligt att ställa grejor i vägbanan. Men cykelhandboken fanns redan 2009. Vi repeterar alltså:

Screen Shot 11-27-14 at 04.44 PM

Då är vi framme vid sista punkten i den här posten, omledningen. Så här såg det ut vid Slussen igår. Jag kom cyklande vid två-tiden så det var ljust.

Hela cykelbanan var alltså avstängd för trafik. Men det gick inte att förstå när man kom för backen – det upptäckte jag först när det tog tvärstopp.

Som vi lärde oss i måndags säger Nollvisionen att på platser där oskyddade trafikanter ska samsas med motortrafiken bör hastigheten inte vara högre än 30-40 km/h. Här är det femtio och dessutom tung trafik i form av lastbilar och bussar. När jag passerade var det som sagt ljust, men någon timme senare är det beckmörkt.

Jag lovar att det kommer locka nya cyklister att tvingas navigera sig ut i vintermörket ut i en trafikerad smal passage omgiven av betongsuggor på ena sidan och ett högt räcke på andra och ingenstans att komma av vägen om något händer.

Och ingen bilist eller lastbilschaufför kommer här få chansen att få vatten på sin kvarn och tänka “CYKLISTER! De kommer från ingenstans, är i vägen och håller sig inte till sina cykelbanor utan kör som marodörer!”

Eller hur.

Faktum är att jag på allvar blev osäker på om det var tänkt att man skulle kunna cykla där, trots “varning för cyklister”-skylten. Men jag såg ingen omledning överhuvudtaget.

Men hey, det går ju att kliva av och gå. Samspela cyklistjävel.

Och med anledning av allt det här så återvänder vi till Nollvisionen:

Screen Shot 11-20-14 at 04.08 PM

Förutom för cyklister. Kanske dags att byta till bil.

EDIT2: Svar från kommunen:

Tack för din synpunkt!
vi kommer att ta med Entreprenören att det saknas skyltning med hänvisning för Cykel.

Med vänlig hälsning
Lena

EDIT: Fick frågan om hur man anmäler sådant här. Följ instruktionerna här:

Hjälp oss felanmäla.

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

30 Kommentarer på "Perfekt placerade stolpar och en omledning"

Låt mig veta när
avatar
trackback

[…] Eller för all del på Kanalvägen, där man numera också måste ta hänsyn till att det står stolpar mitt i körbanan. […]

Waldemar
Gäst

Ha, ha, det här på Kanalvägen är exakt sådan situation som kunde uppstå under kommunismen i Östeuropa.

Projektledaren: Varsågod! Vi har slösat era pengar en gång till!

Dmitri Fedortchenko
Gäst

“Tack för din synpunkt.” Fick jag angående skeppsbrons senaste idioti. De försöker inte ens längre.

Björn
Gäst

Om förklaringen till att man inte ens ställer vägarbetesskyltar i den allmäna vägbanan är att de blir nedkörda hela tiden, kan vi inte bara såga ner skylthelvetet till de slutar sätta upp den?

Jag kan köpa ett storpack bågfilsblad. Och balaklavor.

Stina Söderqvist
Gäst

Vad bra att ni skriver och uppmärksammar. Jag cyklar Kanalvägen både till och från jobbet. Allra svårast på väg hem (söderut) när man kommer på fel sida. Så synd att det blivit så dåligt när det är nybyggt.

Lillemor
Gäst

Som vanligt med era inlägg på bloggen, bra skrivet! Ska man skratta eller gråta? Jag vet inte…. Den annalkande vinterhalkan i kombination med alla galna cykelvägsomledningar(som t ex vid Slussen och Skeppsbron) precis lagom till årets mörkaste årstid gör att jag förmodligen inom kort kommer att ställa cykeln för säsongen(är nog inte ensam om den tanken) och istället bidra till ökad trängsel på tunnelbanan. Eller ja, jag kanske ska börja köra bil till jobbet? Då slipper jag ju i alla fall vara rädd varje gång jag ska passera någon av de där platserna. Plus att jag kan vara säker på, att som bilist är jag en prioriterad trafikant. Fortsätt med er debatt, nån gång måste de fattar besluten vakna! Vi behöver ett Stockholm som cykelstad i världsklass.

Arne B
Gäst

Ibland funderar jag på att föreslå en dag för alla cykelpendlare att ta bilen i stället. Bara för att se vilket kaos det skulle bli. En slags omvänd Critical Mass action. När ska det gå upp för beslutsfattare och planerare att om cykeln prioriteras på riktigt, får vi en på alla sätt bättre och säkrare stad.

Nick_Names
Gäst

När jag cyklade i Köpenhamn konstaterade jag att
cykelbanorna i princip alltid planerades som en bilfil. Dvs övergångstället var
för både cykelbana och bilväg, stolpar och trafikljus placerades utanför cykelbanan och de gående fick vänta utanför cykelbanan på grönt. En bra separation mellan gående och cyklister.
Det var dessutom en höjdskillnad mellan bilväg och cykelbana
och även mellan cykelbana och trottoar för att tydliggöra skillnaden.

Arne B
Gäst

Tänk hur mycket plats alla som cyklar sparar till bilister genom att välja ett litet, smidigt fordon. Är detta tacken? Planeringen utgår helt och hållet från bilarnas behov av utrymme. Cyklister får det som eventuellt blir över.

Södra länken: check!
Norra länken: check!

Citytunneln: check!
Förbifart Stockholm: check!
Stolpe i cykelbana: fail!

Prioritera cyklister? Jag trodde att Cykelplanen och Cykelhandboken skulle leda till åtgärder och inte bara användas som politiskt slagträ. Nu vet jag.

knight22
Gäst

Den som skjuter ansvarig tjänsteman borde få en medalj av kungen

Emil Vikström
Gäst

Nej.

zanoii
Gäst

På kanalvägen, några meter bortanför busshållplatsen på bild, leds cyklister rakt ut i mötande bilkörfält. Det känns inte heller vettigt på något sätt. Ska försöka komma ihåg att fota platsen i eftermiddag.

På andra sidan Värmdöleden finns också en intressant cykelbana som plötsligt och utan förvarning byter plats med gångbanan. Vet inte om det har tagits upp här på bloggen.

Christian Gillinger
Gäst

Den där övergången kommer med i ett inlägg om problemen med dubbelriktade cykelbanor. Förmodligen inom någon eller några veckor.

Jeppe D Larsen
Gäst

Sjukt frustrerande att se hur skattepengar slängs i sjön på idiotisk och farlig infrastruktur. Läge att kontakta den rabiata slöseriombudspersonen? Det hände ju en olycka där förra veckan som vad jag förstår beror på att infrastrukturen fallerade (dubbelriktad smal cbana). Dessutom är många Sjöstadsbor upprörda över alla “livsfarliga cyklister” så det känns verkligen som ett viktigt ställe att bygga bort konfliktdesignad infra för att minska aggresivteten trafikanter emellan..

Fredrik Jönsson
Gäst

Ledsen, men den som döljer sig bakom slöseriombudsmannen idag är en person som tidigare har uttalat sig väldigt negativt om cyklister i krönikor och twitterinlägg, så jag tror inte att det finns något att hämta där.

Christian Gillinger
Gäst

En annan intressant grej på det temat är att man la fin gatsten på hela vägen bort till Sickla udde i en tidigare etapp. När nu den här etappen (Kanalvägen upp till Danvikstull) blev klar så la man helt sonika över asfalt över den. Så gatstenen syntes bara några få år. Vet inte om de bröt upp den igen eller om den ligger kvar där under, men det lär ha kostat en del pengar. Ska ta fram bilder.

Ingrid
Gäst

Är inte det här något för Slöseriombudsmannen? http://www.sloseriombudsmannen.se/

Henrik
Gäst

Det här var nog ett av de inläggen på cyklistbloggen som har provocerat mig mest.
Att göra fel första gången (om man räknas som nybörjare varenda gång man gör ett cykelinfrastrukturprojekt) är inkompetent.

Men det här, när man vet precis vad problemet är, och bara spottar cyklisterna rätt i ansiktet… Jag är mållös.

Som lök på laxen så har man precis läst om utredaren på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap som skriver att:

“Vi behöver bara ställa oss och titta på cykeltrafiken till och från jobben. Det går fruktansvärt fort, det cyklas på trottoarer och på övergångsställen, det cyklas mot rött ljus och mot färdriktningen […] Det råder anarki i cykeltrafiken.”

“Sänkt hastighet, nykterhet, synlighet i mörker och ökat fokus på den
omgivande trafiksituationen är också exempel på önskvärda beteenden.”

“Det skadepreventiva arbetet bör i ökad utsträckning rikta in sig på
äldre personer och på barn, framför allt på pojkar. Samhället bör
överväga om hastigheten på särskilt trafikerade sträckor ska regleras.”

Det är nog bara att ta helg på direkten!

Resignerad pessimist
Gäst

Om man tycker så illa om cyklister, varför bygger man cykelbanor?

Ett par citat fr http://www.aviewfromthecyclepath.com (23 November 2014):

“To encourage people to cycle, cycling must be fast.”

“[A] young student in Groningen who was applying her make-up while cycling at a consistent 27 km/h on a normal upright Dutch bike.”

Ngt för MSB att tänka på? (Även bloggen i allmänhet: mycket vettigt sagt.)

Fredrik Jönsson
Gäst

Seriöst, jag orkar fan inte längre. Det är så långt bortom idioti att det blir obegripligt. Så ofattbart inkompetent, respektlöst och korkat.

Krister Isaksson
Gäst

Det är så enormt cyniskt, de har sågat upp lite asfalten o lagt dit några betongplattor o målat lite linjer. Sen ska det vara klart, en kostnad på kanske 20 000:-. Om de följt handboken och sidoförskjutit hela cykelbanan behövs en liten stödmur mot slänten, kostnad 150 000:-. Så det hela handlar om stålar, gör så lite som möjligt även om vi nu skitit i det blå skåpet…

Dmitri Fedortchenko
Gäst

Varför inte sätta ut örat i körbanan? Vägen är ju bred och lågtraffikerad.. jag fattar inte.
Undrar om man ens orkar maila å klaga igen…

Helena
Gäst

Det är klart du ska maila och klaga! Ett öra borde inte vara något som helst problem. Hammarby Sjöstad är ju en bilfri stadsdel. Det vet väl alla? Några få lånar en bil i bilpoolen när de vid enstaka tillfällen behöver transportera något.De andra cyklar, går eller åker kommunalt. Likadant gäller ju för den planerade Djurgårdsstaden. Visionärt!

Nej, man vet inte om man ska skratta eller gråta åt eländet.

Kristofer
Gäst

Vore väldigt intressant att läsa hur de inblandade för projektet ser på det här inlägget. Är de ovetande om problemet eller bara ointresserade?

Jocke von Scheele
Gäst

Det FINNS alltså en norm för hur nära cykelbanan man får ställa stolpar och andra hinder?! Jag trodde ärligt talat att stadsplanerarna överhuvud taget inte reflekterat över sådant. Innebär det här att man kan felanmäla alla ställen där detta inte följs? Inte för att en sån felanmälan har större chans än en snöboll i helvetet att ha någon inverkan, men i alla fall.

Anders Norén
Gäst

Det finns normer och de har sett likadana ut i minst 20 år, troligen längre. Man kan diskutera om måtten i VGU (som statens och kommunernas normdokument för vägbyggnad heter idag) är tillräckliga eller snålt tilltagna, men det stora problemet är inte måtten i sig utan att man helt enkelt brukar skita i dem.

Krister Isaksson
Gäst

De reflekterar inte över det, det är enbart ett fåtal trafik- och cykelplanerare som gör och försöker följa. Övriga ser vi ju gång på gång skiter fullständigt i det och tillåts av sina ledningar att skita i det…

Krister Isaksson
Gäst

Haha, precis som på Hornsbergs strand. Se här: http://www.bicycling.se/blogs/kristerisaksson/moderat-cykelpolitik-del-3.htm
I inlägget kan ni också se hur stadens cykelhandbok talar om hur dessa punkter ska utformas, vilket man som så ofta fullständigt skiter i. Det blir ju så mycket bättre att hitta på själv…
Och det har TK beslutat att Hornsbergs strand ska byggas om för att det blev så dåligt! Kanske blir det samma följetong här också! Så mycket för att vara en lärande organisation…

felix reychman
Gäst

aj, min hjärna…
Tänk att man kan presentera så många dumheter i en så kort text.

wpDiscuz