Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Så ska en omläggning se ut!

Publicerad den 11 oktober, 201413 januari, 2022


Christian har visat på några mindre lyckade exempel på trafikomledningar för cyklister vid vägarbeten. Tyvärr. Själv blev jag dock positivt överraskad när jag ramlade på en föredömlig trafikomläggning på Lingvägen i Tallkrogen.
Det utfördes tydligen en växtbäddsrenovering (!) och entreprenören har dels sänkt hastigheten till 30, skyltat tydligt för cyklister och gjort om gångbanan till en gång/cykelbana med en skylt.
Now, was that so hard?
Hur svårt hade det vara att skylta upp så här på Skeppsbron? Eller över huvud taget? Det måste ha tagit ≈ 10 minuter att ställa upp skyltarna. Det gäller bara att någon tänker till.

Trafikarbete, sänkning av hastigheten till 30. Inga skyltar i cykelbanan.
Trafikarbete, sänkning av hastigheten till 30. Inga skyltar i cykelbanan.
Omledning för cykel, tydlig, tillfällig G/C-bana.
100 meter senare: Omledning för cykel, tydlig, tillfällig G/C-bana.

Föredömligt jobbat av entreprenören, Green. Kudos!

12 svar på ”Så ska en omläggning se ut!”

  1. JennieVictoria skriver:
    14 oktober, 2014 kl. 7:31 f m

    RT @Cyklistbloggen: Så ska en omläggning se ut!
    http://t.co/5rtODuiVli #cykla

    Laddar in …
  2. larsstromgren skriver:
    14 oktober, 2014 kl. 6:48 f m

    RT @Cyklistbloggen: Så ska en omläggning se ut!
    http://t.co/5rtODuiVli #cykla

    Laddar in …
  3. Erik Johansson skriver:
    12 oktober, 2014 kl. 10:40 e m

    Jag har faktiskt klagat på detta ställen! Fast det är jätte bra gjort och de som håller på med arbetet är inte alltför ofta i cykelbanan.Vad jag menar är att det skulle vara trevligt att ha en förvarning, innan omledningen sker precis som på bilvägar. dvs ”Cykelbanan är avstängd, sväng höger om 100m” efter 100m skulle man komma till ”Cykel –>”

    Laddar in …
    1. Jeroen Wolfers skriver:
      12 oktober, 2014 kl. 11:16 e m

      Ja, jo. För all del. Det finns fortfarande utrymme för förbättringar 🙂

      Laddar in …
      1. Erik Johansson skriver:
        13 oktober, 2014 kl. 8:31 f m

        Problem uppstår framförallt på natten och regniga morgnar, då det är lätt att missa en liten skylt.

        Laddar in …
  4. Magnus Holmgren skriver:
    12 oktober, 2014 kl. 7:14 e m

    Fel skylt – gångbanan som tillfälligt gjorts till GC-väg är uppenbarligen inte uppdelad – men annars bra.

    Laddar in …
  5. Cyklisten skriver:
    12 oktober, 2014 kl. 11:41 f m

    Bra, men jag reagerar på att cyklisterna ska köra längst från vägen, brukar alltid vara bil, cykel, gående. Ja ja en petitess men ändå. 😉

    Laddar in …
  6. Johan skriver:
    12 oktober, 2014 kl. 7:03 f m

    När jag cyklade förbi där under vägarbetet blev jag minst sagt förvånad. Med mina cyklistglasögon letade jag naturligtvis efter hur entrepenören hade satt cyklisterna på undantag, som jag gör i alla lägen, med automatik. Till min stora förvåning gick det inte att hitta ett enda fel och dessutom var alt löst med mycket enkla medel. Det är märkligt hur lätt det uppenbarligen kan vara. En eloge til entreprenören!

    Laddar in …
  7. ulrika skriver:
    12 oktober, 2014 kl. 12:59 f m

    Åh! Vad bra att även visa upp bra exempel. Om trafikverket mfl funkar som de flesta barn så få är det positiv uppmärksamhet som ger bäst resultat 😉
    de flesta

    Laddar in …
    1. Jeroen Wolfers skriver:
      12 oktober, 2014 kl. 11:17 e m

      Haha, precis! Vi får hoppas på att barntaktiken faller i god jord hos Trafikkontoret också 🙂

      Laddar in …
  8. violanders skriver:
    11 oktober, 2014 kl. 12:28 e m

    RT @Cyklistbloggen: Så ska en omläggning se ut!
    http://t.co/5rtODuiVli #cykla

    Laddar in …
  9. cykelbloggar skriver:
    11 oktober, 2014 kl. 12:10 e m

    Cyklistbloggen: Så ska en omläggning se ut! http://t.co/TmP2luIcbq @Cyklistbloggen

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d