Cykelparkering i vägen för pendlingstråk till Solna

| 33 kommentarer

Apropå gårdagens inlägg om att det inte alltid går att prioritera för cyklister eftersom man måste ge plats åt kollektivtrafiken: Här är nya Solnabron. Det är ett pendlingsstråk för cyklister som ska till och från Solna, grönmarkerat på kartan:

Solnabron

Karta: Stockholms Cykelplan 2012

Stockholms Cykelplan säger att enkelriktade cykelbanor ska vara minst 2,25 meter breda och att:

Bredder och standard möjliggör att cyklister som tar sig fram med olika hastigheter och med olika förutsättningar kan känna sig trygga och säkra. Stråken kännetecknas av breda cykelbanor eller – fält med bra framkomlighet (…)

Så här ser pendlingsstråket över Solnabron ut:

Solnabron

Foto: Sven-Åke Andersson/Cykla i Stockholm

Till höger finns Stockholms kanske bredaste trottoar. Till vänster en smal enkelriktad cykelbana där man har lagt cykelparkeringen så nära banan att cyklarna står i cykelbanan. Jag har inte varit där och mätt, så jag har ingen aning om bredden verkligen är 2,25 (vet någon av er som cyklar där? EDIT: Enligt Sven-Åke är det 1,50 brett), men räknat från bakhjulet på den där damcykeln längst fram i bild så lär det vara betydligt smalare.

Det här är alltså en sprillans ny cykelbana på ett utmärkt pendlingsstråk.

Jag vet inte, men jag har svårt att se att striden här har stått mellan kollektivtrafik och cykling. Solnabron är tvåfilig i bägge riktningar (+1 fält för högersväng just här)

Ni som cyklar där, vad tycker ni?

Tipstack till Sven-Åke

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

33 Kommentarer på "Cykelparkering i vägen för pendlingstråk till Solna"

Låt mig veta när
avatar
Waldemar
Gäst

Ha, jag har cyklat där idag och stört mig på idioter som har designat den där parkeringen och även cykelbanan. Lite längre fram måste man dessutom byta sida är det tänkt för att om 100 meter byta sida igen. Detta p.g.a. av att det bygger där. Och ännu längre fram kastar bussarna ut folk rakt på cykelbanan.
På andra sidan åt riktning mot stan har man gjort så i början att sensorer kände av när en cyklist kom och bytte om till grönt. Det var i början ja. Nu är det som vanligt att man måste trycka på en knapp… Det kunde vara sååå fint. Men de fcukade det upp, som vanligt.

trackback

[…] Vi är flera som kritiserat Stockholm och Solna för cykelbanan som går över nya Solnabron. Den är 1,5 meter bred och cykelparkeringen är lagd så att parkerade cyklar i vissa fall täcker nästan en tredjedel av cykelbanan: […]

M_F_Strom
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Cykelparkering i vägen för pendlingstråk till Solna: http://t.co/IuwvKyistG #cykla #08pol

trackback

[…] inte varför. Och jag börjar bli lite uppgiven. Tillsammans med Solnabrons smala cykelbanor som man placerat cykelparkering i och allt annat vi skrivit om så känns det […]

snackarverkstad
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Cykelparkering i vägen för pendlingstråk till Solna: http://t.co/IuwvKyistG #cykla #08pol

felix reychman
Gäst

Det där med “enkelriktad” är ju också tveksamt. Sådant existerar ju i princip inte. Är det där Lindhagensgatan? Den är ju, rent tekniskt, inte enkelriktad, och den används också dubbelriktad. Det kan tyckas olämpligt, men finns det ingen skylt är det ju dubbelriktat.
Om man nu inte bemödar sig att sätta upp de där skyltarna som säger “enkelriktat”, är det faktiskt ännu sämre. Då blir det konfliktdesign av guds nåde, för det går faktiskt inte att mötas på den här sträckan. Det är också, i princip, omöjligt att köra om, om inte båda skrapar fäljarna i kanterna.

Christian Gillinger
Gäst

Nej, juridiskt är alla cykelbanor i grunden dubbelriktade. Så länge man inte faktiskt enkelriktar dem.

Anders Norén
Gäst

Observera att det bara är en tolkning eftersom det saknas lagtext eller domstolsutslag om körriktningen. Tolkningen bygger också på att man anser att en cykelbana aldrig är en del av vägen, vilket också är en tolkning som saknar stöd i lagtext eller domstolsutslag. (Om cykelbanan är en del av vägen så gäller i första hand TrF 3 kap 7 §, “Vid färd på väg skall fordon föras i det körfält som är längst till höger i färdriktningen och som är avsett för fordonet.”)

Christian Gillinger
Gäst

Ah, det var nytt för mig. Det var Stockholms kommun som gav mig det rätt raka beskedet i bloggens barndom.

Anders Norén
Gäst

Jag antar att denna praxis hänger ihop med den generella praxis som gäller för cykeln i trafikplaneringen i Sverige, dvs. att cykeln inte är ett fordon utan ett slags fotgängare.

svenand
Gäst

@KristerIsaksson @perankersjo @wooflock @Cyklistbloggen Finns hur många exempel som helst.
http://t.co/e8HL3dK0QJ

svenand
Gäst

RT @cykelbloggar: Cyklistbloggen: Cykelparkering i vägen för pendlingstråk till Solna http://t.co/9vlsulh7y0 @Cyklistbloggen

Thomas
Gäst

Det är katastrof att cykla där, väldigt knixigt känns inte alls bra. Då jag tar den vägen så är det körbanan som gäller

Aliide
Gäst

Förresten 2,5 meter? Har bannemig inte ofta cyklat på en sådan bred enkelriktad bana, halva eftersom dubbelriktad. Eller gc med typ samma bredd, dubbelriktad med folk och hundar, barn etc.

Susanne Gräslund
Gäst

Det skulle ju i och för sig gå att parkera cyklarna så att de stack ut mindre i cykelbanan och mer åt trottoarhållet, men det är ju ändå knasigt konstruerat i och med att det går så lätt att göra fel. Cykelbanan är knappast 2,25 m bred heller. Jag har cyklat där, men gör det inte varje dag eftersom jag oftast kommer upp mot KI via Tomtebodavägen.

Emil Vikström
Gäst

Det finns två sätt att mäta bredden direkt i bilden.

Det där ser ut som standardplattor på 35×35 cm. Så i första bilden har jag märkt upp två plattor (70 cm) med grönt. Vi ser att det ryms två sådana markeringar och lite till, så drygt 140 cm.

Det verkar stå en Ford Mondeo parkerad där. Jag har slagit i vägtrafikregistret men registreringsplåten är lite otydlig. Den borde i vilket fall vara ca 180 cm bred, och vi ser att cykelbanan är mycket mindre än markeringen i bilden.

Så bredden verkar vara någonstans i storleksordningen 150-170 cm.

Jag avslutar med en bild som visar hur brett 225 cm är jämfört med Forden. Cykelbanan skulle alltså behöva gå ungefär ut till där träden och cykelställen står för att uppfylla de regler kommunen själva tagit fram.

Ms_Xx
Gäst

Stämmer, stödremsan är 1,05 bred, cykelbanan 1,50 och cykelparkeringsremsan är 1,20. Cykelställen är de som är angivna som standardställ i möbleringsprogrammet för Hagastaden (som gatan ingår i), tyvärr inte alls lämpade för parkering där cyklarna ska snedställas. Kan inte svara på varför man inte frångick möbleringsprogrammet på en plats där det uppenbarligen var nödvändigt att göra det… pinsamt.

Emil Vikström
Gäst

Bilderna verkade inte komma med så jag laddade upp dem här: http://imgur.com/a/rCD3M

Christian Gillinger
Gäst

Ibland tar det någon minut för bilderna att dyka upp. Men det där funkar också!

Christian Gillinger
Gäst

1,50 breda enligt Sven-Åke som mätt.

KristerIsaksson
Gäst

@perankersjo Exakt, är ett klart underkännande av inblandade förvaltningar. Usel förv.ledning o styrning av org. @wooflock @Cyklistbloggen

perankersjo
Gäst

@wooflock @KristerIsaksson @Cyklistbloggen handbok ska följas och uppdateras. Pol ska inte behöva gå runt med måttband och dubbelkolla.

Fredrik Jönsson
Gäst

Det är det som är unikt med cykelinfrastruktur, oavsett hur lite utrymme man avsatte från början kan man alltid halvera det.

perankersjo
Gäst

@wooflock @KristerIsaksson @Cyklistbloggen *och

perankersjo
Gäst

@wooflock @KristerIsaksson @Cyklistbloggen oavsett vem så måste egna standarder i H regler följas. Cykelstrategin pekar ut det tydligt.

ekstromenator
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Cykelparkering i vägen för pendlingstråk till Solna: http://t.co/IuwvKyistG #cykla #08pol

Kennet Öhlund
Gäst

Ja alltså detta är ju bara korkad planering.

wooflock
Gäst

@KristerIsaksson @Cyklistbloggen @perankersjo ja, det är också sant!

Martin S
Gäst

Lite av samma problem vid t-bana Karlaplan där cykelparkeringen byggts om så att cyklar nu står än mer på cykelbanan mot för tidigare.

cykelbloggar
Gäst

Cyklistbloggen: Cykelparkering i vägen för pendlingstråk till Solna http://t.co/9vlsulh7y0 @Cyklistbloggen

KristerIsaksson
Gäst

@wooflock Och kanske en ännu viktigare fråga: Vem kommer driva cykelfrågor efter Per? Någon? Ingen? Alla? @Cyklistbloggen @perankersjo

wooflock
Gäst

@KristerIsaksson @Cyklistbloggen @perankersjo vad ska vi göra? Känns ju hopplöst! Ska cykelmiljarden gå till sånt här? Per, vad händer?

KristerIsaksson
Gäst

@Cyklistbloggen Är det ännu en standardlösning vi ser? Finns fler exempel här: http://t.co/JDModEZjJH

wpDiscuz