Samtidigt på Stadsgårdsleden…

| 23 kommentarer

Icke-Stockholmare får ursäkta att det blir en del väldig Stockholms-specifika inlägg nu, men det beror alltså på återupptäckandets glädje. Jag har inte cyklat på ett tag och det har hänt saker. Några riktigt bra, som Götgatan, några sämre som den här som jag upptäckte i morse:

Stadsgårdsleden

Yes, de har gjort en fin cirkulationsplats nere på kajen vid Stadsgårdsleden åt alla som ska lämna passagerare till Birka Lines färjor. Tyvärr mätte de fel när de projekterade och därför fick delar av den läggas i… gångbanan. 

Nu ska sägas att de nya räckena för en gångs skull faktiskt utrustades med reflexer, även om jag inte är helt säker att det är främst för cyklisternas eller fotgängarnas skull.

Men still, jag hoppas innerligt att det är tänkt att de ska räta ut och återställa cykel- och gångbanorna igen. För inte kan det vara tänkt att det ska se ut så här?

Stadsgårdsleden är ju en av de där platserna där det titt som tätt sker olyckor och där fotgängare och cyklister ibland har svårt att samsas. För det mesta är det lugnt, men vid varje avgång och ankomst till de två rederiernas terminaler så fylls banan med klungor av fotgängare och då uppstår friktion.

Att då plötsligt bara spärra av hela gångbanan, vilket man faktiskt gör, kommer ju inte direkt förbättra trafiksituationen. Även om det blir lättare för bussarna att svänga på kajen.

Någon som vet om det är tänkt så här?

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

23 Comments on "Samtidigt på Stadsgårdsleden…"

Notify of
avatar
trackback

[…] Jocke berättar i kommentarsfältet varför cirkulationsplatsen […]

Jocke
Guest

Det har sett ut så sedan ledningsarbetena vid slussen började i våras. Anledningen är att birka lines bussar inte längre kan köra in på ena sidan terminalen och ut på den andra, utan måste vända eftersom den gamla utfarten är uppgrävd. Vid den östra änden av staketet, vid Fotografiska, finns skyltning om att gående hänvisas till kajen och att gc-banan endast är för cyklar, men den är det inte många som bryr sig om eller lägger märke till.

PatrikKronqvist
Guest

@zeraien @cykelliberalen @Cyklistbloggen Visste väl att det var för bra för att vara sant.

Greijus
Guest

@zeraien @PatrikKronqvist @cykelliberalen @Cyklistbloggen Placeringen av dem är som gjord för att man ska skära av sig halsen på dem

zeraien
Guest

RT @Cyklistbloggen: Samtidigt på Stadsgårdsleden. Nu med fungerande länk! http://t.co/LodmXhUYbV #08pol #cykla

zeraien
Guest

@PatrikKronqvist OBS – reflexerna kom till efter jag felanmälde avsaknad av reflexer http://t.co/HZpRLGiWzD @cykelliberalen @Cyklistbloggen

Greijus
Guest

@PatrikKronqvist @cykelliberalen @Cyklistbloggen Gångbanor borde ersättas med parkeringsplatser för elbilar. Var har jag sett det?

PatrikKronqvist
Guest

@cykelliberalen @Greijus @Cyklistbloggen Cykelfilen borde helt tas bort så vi får plats med fler elbilar.

cykelliberalen
Guest

@Greijus ja, men det kommer inte hända, vi skall ju ha elbilar nu. @PatrikKronqvist @Cyklistbloggen

Dmitri Fedortchenko
Guest

Reflexerna sattes dit efter min felanmälan om avsaknad av reflexer (och idiotin i att ta hela gångbanan i anspråk) – det var inte helt lätt att se räcket i mörkret eller disiga förhållanden, så ge dem inte för mycket credd! 😉

http://i.imgur.com/rPDv8H4.jpg <- denna bild skickade jag till Tk och sen kom reflexerna upp.

Just nu är hela denna sträcka (mellan Fotografiska och f.d. Patricia) stängd för gående dock, men skyltningen är nog bristfällig.

Greijus
Guest

@cykelliberalen @PatrikKronqvist @Cyklistbloggen Bäst vore om TK tog en bilfil och gav den till cyklisterna

cykelliberalen
Guest

@PatrikKronqvist @Cyklistbloggen bäst vore om Viking Line gav sina passagerare lite fler reflexer och mindre alkohol.

PatrikKronqvist
Guest

@cykelliberalen @Cyklistbloggen Själv blev jag mest förvånad att någon tänkt på behovet av reflexer på staketet.

cykelliberalen
Guest

@Cyklistbloggen nu är den där ytan egentligen avstängd för gående, de leds numer närmare kajen. Så bättre nu med färre gående trots “böjen”.

cykelbloggar
Guest

Cyklistbloggen: Samtidigt på Stadsgårdsleden… http://t.co/7hTsfGCVXf @Cyklistbloggen

Magnus_K
Guest

RT @Cyklistbloggen: Samtidigt på Stadsgårdsleden. Nu med fungerande länk! http://t.co/LodmXhUYbV #08pol #cykla

Cecilia
Guest

Staden har väl gjort iordning kajen för gående. Kan man inte göra om hela fältet till cykelbana?

Christian Gillinger
Guest

Jag såg ingen skyltning som visade att fältet var avstängt för gående fram till “böjen”, så folk gick ju där ändå.

Frågan är då om de tänker måla om och fixa och varför de inte gjorde det med en gång…

Richard
Guest

Så länge kajen har “vacker” stenläggning kommer alla med väskor som har hjul att undvika kajen. Och folk som ska resa eller har rest gillar att gå i bredd och prata. Därför måste detta planeras in bättre. Återigen – måla alla cykelfält röda i hela innerstan.

Över huvudtaget undviker de flesta att gå på stenläggning om det finns plattare alternativ (Medborgarplatsen är en fin observationsplats där många föredrar de få med raka betongplattorna framför det ojämnare underlaget.

Erik Johansson
Guest

Låne lådcyklar vid färjorna!

Cyklistbloggen
Guest

Samtidigt på Stadsgårdsleden. Nu med fungerande länk! http://t.co/LodmXhUYbV #08pol #cykla

ErikSandblom
Guest

@Cyklistbloggen Saknas ett http för att länken ska bli klickbar

GuSv01
Guest

@Cyklistbloggen länken trasig. http saknas?

wpDiscuz