“Jag känner mig som en bilist”

| 26 kommentarer

Jag har ju varit pappaledig och knappt cyklat överhuvudtaget på nästan ett år. I morse cyklade jag därför för första gången som morgonpendlare på Götgatan.

My god.

Känslan av att starta från rödljuset vid Ringvägen och se den spikraka helt tomma och breda cykelbanan sträcka ut sig hela vägen till horisonten. Helt overkligt. På allvar. Det känns som att vara bilist.

Mitt nya videoprojekt6

Bara tio meter in på vägen kom nästa helt övernaturliga situation. En lastbil som stod och lastade. I lastzonen. Jag gråter nästan lite.

Götgatan lastbil

Dagens hjälte

Den är ju så bred. Jag är just nu Stockholms långsammaste cyklist, helt utan kondition. Men det spelar ingen roll, för det är bara att cykla om mig. Och det känns helt lugnt.

Mitt nya videoprojekt3

Flyg ni! Flyg som vinden!

Och halvvägs till Medis upptäcker jag gröna vågen-mätarna. Normalt sett får jag alltid stanna för minst tre rödljus på Götgatan. Inte den här morgonen. Den här morgonen seglar jag fram (även om jag är lite osäker på om nedräkningen gäller just det aktuella trafikljuset, nästa trafikljus eller alla trafikljus längs sträckan).

Götgatan nedräkning

40 sekunder kvar

Inte förrän vid Björns trädgård fastnar jag till slut vid ett rödljus och det var mest för att jag som sagt inte direkt är Oljade Blixten just nu.

Sista rutan

Ignorera cyklisterna, de är ju uppenbart ditphotoshoppade. Alla vet att cyklister inte stannar för rött

Gör alla cykelbanor i Stockholm så här. Seriöst. Permanentera, bygg riktiga avgränsningar mot trafiken, byt från brandgula linjer till vitt. Det här är underbart.

Här är hela härligheten som video:

Och läs mer:
Tummen upp för bredare cykefält (Södermalmsnytt)

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

26 Comments on "“Jag känner mig som en bilist”"

Notify of
avatar
trackback

[…] Läs också: Jag känner mig som en bilist. […]

trackback

[…] This video clip and more details can be found within this blog post. […]

trackback

[…] This video clip and more details can be found within this blog post. […]

llamalloydse
Guest

RT @Cyklistbloggen: My god, it’s full of stars http://t.co/trc9XOhHl6 #cykla

Franz
Guest

De där nedräkningsskyltarna har jag inte sett några siffror på en enda gång trots att jag cyklar Götgatan söderut varje morgon. Är de just driftsatta, eller kommer man fel i sekvensen om man inte börjar med grönt vid Götgatsbacken utan svänger in från Folkungagatan?

E
Guest

Samma här. Cyklar på götgatan varje dag olika timmar på dygnet – undviker dock rusningspeaken om jag kan. Har noterat siffrorna en gång (jag tittar hellre på trafikljus och övriga trafikanter), och då förstod jag inte exakt vad som menades. De är nästan lika mycket fail som stolpar i cykelbanan imho. Någon har beställt, någon har utfört, ingen har tänkt.

Franz
Guest

De var inte på i morse södergående iallafall. Kollade lite extra den här gången.

CFsthlm
Guest

RT @Cyklistbloggen: My god, it’s full of stars http://t.co/trc9XOhHl6 #cykla

Joakim Fors
Guest

Så Sthlm har m.a.o. lyckats importera en liten stump “Köpenhamn”.

Richard
Guest

Minsann – såg jag inte en trottoarcyklare utanför Göta Lejon!

Christian Gillinger
Guest

Ja jäklar, det var det!

Emil Holt
Guest

Det är verkligen skitbra! Kanon!
Ända tills man pangbom kommer till Götgatsbacken och därefter korsningen vid Hornsgatan…

Christian Gillinger
Guest

Yes. Det blir onekligen sämre där.

Erik Johansson
Guest

Snyggt! Fast jag har gärna brandgula linjer runt cykelbanorna! Något som sticker ut

Christian Gillinger
Guest

Problemet är ju att de ska användas för tillfälliga omledningar. Synd att inte följa en standard som faktiskt finns, när man annars ofta hittar på egna lösningar för cyklister.

trackback

[…] glädje. Jag har inte cyklat på ett tag och det har hänt saker. Några riktigt bra, som Götgatan, några sämre som den här som jag upptäckte i […]

Torbjörn Albért
Guest

Hurra! Vid en hastig blick så det ut som särskilda cykelbanor för att svänga höger vid rött!
Cykelfältet blev smalare på slutet såg det ut som.
Det varierar lite från separerad cykelbana till cykelfält, men man kan inte vinna alla segra med en gång. Stockholm är att gratulera! Förhoppningsvis ger det styrka och argument till liknande lösning (med bilar parkerade “utanför”) på andra gator.

Dmitri Fedortchenko
Guest

Den gamla cykelbanan gick bitvis utanför trafikljusen, dessa snuttar används numera för vänstersväng och högersväng.
Vad gäller cykelfältet på slutet, ja det blir smalare. Försöket med Götgatan slutar vid Folkungagatan och därefter blir det skit igen som vanligt. 😉

KentStrahlen
Guest

@cykelbloggar @Cyklistbloggen Usch vad gammal jag är som fattar den referensen 🙂

zeraien
Guest

RT @Cyklistbloggen: My god, it’s full of stars http://t.co/trc9XOhHl6 #cykla

eriksandblom
Guest

Ja! Stor skillnad att cykla på en ordentlig cykelbana, jämfört med det vanliga smala, slingriga krafset!

cykelbloggar
Guest

Cyklistbloggen: My god, it’s full of stars http://t.co/pz0FbzM1nf @Cyklistbloggen

Rolf Broberg
Guest

Snyggt! Det är bara att gratulera.

Ecoprofile
Guest

RT @Cyklistbloggen: My god, it’s full of stars http://t.co/trc9XOhHl6 #cykla

ErikSandblom
Guest

RT @Cyklistbloggen: My god, it’s full of stars http://t.co/trc9XOhHl6 #cykla

jwolfers
Guest

RT @Cyklistbloggen: My god, it’s full of stars http://t.co/trc9XOhHl6 #cykla

wpDiscuz