Ny cykelbana på Skanstullsbron

| 20 kommentarer

Efter en promenad längs den cykeluppsnofsade Götgatan fortsatte vi i tangentens riktning mot Globen. Cykelturen uppför Skanstullsbron är sällan särskilt rolig eftersom det är en av de trängre passagerna på cykelvägarna söderut, något som verkligen blivit extra tydligt efter att man åkt på Pilotplats Cykels sköna, breda Götgatsförsök ända fram till Skanstull. Både fotgängare och cyklister har samsats om en kombinerad gång/cykelväg på på 2,8 meters bredd.

Tills nu! Även på Skanstullsbron södergående tas, liksom i Götgatsförsöket, en bilfil bort till förmån för oss cyklister. Kvar finns bussfilen, en fil för bilar, nya enkelriktade cykelbanan och den gamla g/c-banan för fotgängare.

Ny cykelbana skanstullsbron S

Avskärmningen mot biltrafiken såg ut att bli med betongsuggor, medan det enligt planen inte ska vara något räcke mellan cyklister och fotgängare, utan “Separering mellan gående och cyklister sker med målad linje.” Vi får hoppas på att man också kompletterar med nivåskillnad så att det blir riktigt tydligt var man ska gå respektive cykla.

Medan vi gläds och verkligen gillar att staden testar sådana här förhållandevis billiga och snabba lösningar (arbetet ska ta fyra veckor och kosta i runda slängar tre miljoner kronor), finns det fortfarande utrymme för enkla förbättringar när man ändå är igång.

nya_cykelbanan_in

Kolla konerna för en idé om hur nya cykelbanan leds in till den gamla.

När den nya cykelbanan leds in till den gamla igen skulle man kunnat norpa några meter till. Då skulle man preciiis kommit förbi en av de stora stolparna som (återigen) står i gång/cykelbanan och kunnat avhjälpa en av de trängsta passagerna för fotgängare och cyklister. Det finns en utfyllnadskil för bilisterna som man skulle kunna tagit bort för att göra mer plats för just det området. Det skulle kunnat göra framkomligheten för cyklister och fotgängare ännu bättre.

skanstullsbron_trangt

En av de trängre passagerna på sträckan. Klicka för större bild.

Den norrgående cykelbanan får tydligen vänta på breddning, men där upplever åtminstone jag inte trängseln som lika stor.

Otroligt positivt med den här lösningen! Äntligen vågar staden prova enkla lösningar för att underlätta för cyklisterna.

Författare: Jeroen

Jeroen är till vardags copywriter på Raring Design. Han har pendlingscyklat sedan 2008 och året-runt-pendlat sedan 2010. Cyklar på en Cykelfabriken Filibus Plus lastcykel med elassist.

Leave a Reply

20 Kommentarer på "Ny cykelbana på Skanstullsbron"

Avisera mig när
avatar
Richard
Gäst

Märkligt – de två första bilderna är upp och ner på min iPhone 5 (iOS6) men bilderna är rättvända på min Mac.

Jeroen Wolfers
Gäst

Oj, märkligt. Ska ordna det!

Stefan
Gäst

synd att de tar bort räcket. Det hade varit fint om fotgängarna separerades från fordonen.

Men i trafikplanernas ögon är ju cyklister = fotgängare

Bahar
Gäst

Fotgängare räknas inte som människor i detta landet ! kolla på den sista bilden kille står med sin cykel på Skanstullsbrons gångsida . Ingen respekt för gående alls!

Christian Gillinger
Gäst

Det är jag som står där. Jag har klivit av cykeln och står blickstilla och håller i den, vilket innebär att jag är som vilken fotgängare som helst. Du vet att det är tillåtet för fotgängare att leda cyklar? Och att stå stilla med dem?

Hade jag stått i cykelbanan som fotgängare hade jag däremot stått fel.

Richard
Gäst

När en cyklist går av cykeln räknas personen som fotgängare. Därför står personen på sista bilden på rätt sida.

Den som cyklar över ett övergångsställ har väjningsplikt för bilar. Men när personen leder cykeln har bilen väjningsplikt.

Richard
Gäst

Någon som känner till anledning till att räcket tas bort? Tycker inte att snöröjningen skulle vara ett argument nu när sopsaltaren finns.

Om nu staden gör en tillfällig lösning på Götgatan för att se effekterna innan de gör den permanent genom ett ordentligt bygge så borde man i konsekvensens namn låta räcket vara kvar för att a) spara pengar då man b) kan se hur det fungerar med separerad GC. Att man inte utnyttjar detta gyllene tillfälle att slå två flugor i en smäll är inget annat än tjänstefel.

JockeHinders
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Yay, ny cykelbana på Skanstullsbron:
http://t.co/tFbGT4lu0r

Jon Jogensjö
Gäst

Bra! Även cykelbanan på bron mellan Stora Essingen och Gröndal skulle kunna breddas enkelt på detta sätt. Där står väl redan idag provisoriska betongblock som skulle kunna flyttas ut lite.

Anders M
Gäst

Wohoo! Så det existerande räcket kommer att ryka redan nu?

Det ska bli intressant att se vad breddningen ger för konsekvenser med avseende på laxning (folk som cyklar mot strömmen). Förmodligen kommer fenomenet att öka eftersom väldigt få verkar ha en aning (eller bry sig) om att cykelbanorna på bron är enkelriktade, vilket de ju normalt inte är.

En märklig passage i planeringsdokumentet:
“Situationen för gående och cyklister är också gynnsammare på
den östra sidan [norrgående] då den är bredare samtidigt som stora delar av
bron har medlut mot Skanstull (vilket ger mindre skillnad i
hastighet och mindre behov av omkörning).”

Så en cykel i en lång nedförsbacke får typiskt mindre relativ hastighetsskillnad mot en fotgängare som är på väg åt samma håll än en cykel i en lång uppförsbacke? Jojo!
Eller avser man bara långsamma kontra snabba cyklister? I båda fallen tror jag att man har fel.

meh
Gäst

Det är absolut lättare att kör om på den norrgående banan, och jag cyklar vanligtvis vingligare när jag cyklar uppåt. För det mesta kör jag faktiskt slalom i uppförsbacke om jag kan.

Dmitri Fedortchenko
Gäst

Om nu cykelbanan får 3.25m bredd så tycker jag att den kunde ha blivit dubbelriktad, det är trots allt rätt komplicerat att komma över på andra sidan och laxning är en effekt av detta. På morgonen skulle trafiken kunna distribueras eftersom folk kommer från olika sidan om bron. Och de flesta ska ändå åt samma håll under rusningen så det skulle inte bli så många konflikter.

Men det är skandal att andra sidan ska inte ens komma på tal förän 2016, och då ska man alltså utvärdera trängselskattens effekt innan man utför etappen.

Anders M
Gäst

Det är väl bland annat korsningen Ringvägen/Götgatan i änden av cykelbanan i fråga som inte är dimensionerad för dubbelriktad cykeltrafik. Jag ser även problem med dimensionerna på backen (parallellt med Gullmarsplans T-banestation) som leder ner till den tvärgående tunneln. Plus givetvis mördarpelaren som Jeroen nämner i inlägget.

Dmitri Fedortchenko
Gäst

“Det är väl” “bara” “kanske” “inte” “problem”… är trafikkontorets favoritord. Vill man så går det.

Folk cyklar redan fel där och då är det väl bra om man förväntar sig möte istället för att det blir en farlig konflikt.
Vad gäller korsningen skanstull så finns det utrymme där om man ändå pillar på körfälten. Och vid pelaren finns också utrymme om tk verkligen vill göra bra.

Ett större problem just nu är att det viskas om att cykelbanan endast kommer bli 2.25m, och den “nya” gångbanan 2.8m, vilket är helt kaiko. Förhoppningsvis är detta felaktigt, men jag har inte orken att maila tk om det här just nu.

Thomas Wuopio
Gäst

Hej,
vet du vem på Trafikkontoret som är ansvarig för utformningen av cykelbanor?

Anders M
Gäst

Haha, 2.8 m är iofs precis vad som behövs för att ackommodera fyra barnvagnar i bredd! Låt oss hoppas att avdelningen INTE blir planskild ifall de där måtten stämmer…

Dmitri Fedortchenko
Gäst

kunde inte hålla mig så jag mailade, får se vad de svarar.

eruenion
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Yay, ny cykelbana på Skanstullsbron:
http://t.co/tFbGT4lu0r

cykelbloggar
Gäst

Cyklistbloggen: Ny cykelbana på Skanstullsbron http://t.co/dLUkEcOlGv @Cyklistbloggen

StefanFor
Gäst

@Cyklistbloggen bara påpeka att 2 av bilderna blir upp och ner närman klockar på dem för förstoring

wpDiscuz