Utbilda trafikarbetarna!

| 53 kommentarer

Senaste veckan har våra inlägg handlat om hinder i vägbanan. Det handlade om SL som valde att placera sin hållplats mitt i högerfilen på pendlingsstråket på Strandvägen:

10307420_10152180370203292_7054450819865246101_n

Foto: Jörgen M Andersson

Det var den totala avspärrningen av pendlingsstråket på Västerbroplan:

Screen Shot 05-14-14 at 08.44 AM

Skärmdump från Pendelcykla Stockholms video

Och till sist var det de två stolparna mitt i vägbanan i Farsta:

Farsta fail. Foto: Krister Isaksson

Farsta fail. Foto: Krister Isaksson

Två av tre fixade

Två av de tre är nu åtgärdade. Igår ändrades omledningen på Västerbroplan:

och på kvällen åkte de ut och plockade bort skyltarna i Farsta. Så här blev det:

2014-05-13 19.51.43Ser kanske okej ut, men tittar man närmare så inser man att stolparna förvandlats från två synliga stolpar, till två centimeterhöga nästan osynliga tvärstopp för cyklister:

13052014-farstavägen_stolpar-9Jag förmodar att de där nypluggade cementstoppen kommer tas bort attans kvickt också – vi vill ju inte att cyklisterna ska skada sig.

Men det som slår mig i samtliga de här fallen är frågan: Varför reagerade ingen redan under tillkomsten?

Varför reagerade ingen?

Tänk er: I Farsta renoverade de vägen. Det var säkert mer än en person inblandad i att lägga ut den nya asfalten och sedan få den jämn. Kanske en stensättare också för övergångsstället. Sedan kom några fler dit och skulle måla linjerna. De gjorde fina kantlinjer, fyllde i övergångsställesmarkeringarna med vit färg. Siktade mellan de där två stolparna så att fotgängarna skulle få plats.

Det lär ha tagit några dagar alltihop. Förmodligen satt det också någon på kommunen och gjorde ritningar på hur det skulle se ut.

Var det ingen av dem som funderade över hur det skulle fungera med två stolpar mitt i cykelbanan? När man tittar på Krister Isakssons bild på skyltarna här ovan så skrattar vi ju gemensamt åt hur tokigt det ser ut. Ingen missar det. Det är glasklart att det är heltokigt. Bilden dök upp på Reddits /r/funny för det ser kul ut.

Trots det. Trots det självklara, var det ingen av dem som yrkesmässigt arbetar med trafikmiljön som reagerade.

Det som hände var att cyklisterna själva reagerade, började hojta på Facebook, Twitter och bloggar. Och nådde stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (c).

En centerpartistisk twittrare, Erik S, passade så här i valtider på att skriva:

Och visst. Det kan man ju tycka. Det tycker vi också.

Samtidigt kan man tycka att det är helmärkligt att i en miljonstad som Stockholm, landets huvudstad, så verkar det krävas att kommunpolitikerna engagerar sig i enskilda vägmärken.

Är inte det märkligt?

Varför reagerade ingen?

Utbilda trafikarbetarna

Kan det vara så att ingen av dem har någon erfarenhet att cykling?  Jag är helt övertygad om att sanningen ligger någonstans där i. Jag tror helt enkelt att de flesta som arbetar för kommunen med att hålla efter cykelvägarna inte själva cyklar. De kör bil eller åker kommunalt. Och för en bil är de där två betongstoppen inga problem.

De har ingen erfarenhet av att cykla själva och därför så tänker de inte på vad en skylt mitt i vägbanan gör, eller vad en SL-betongsugga mitt i högerfilen innebär, eller hur en plötsligt avspärrning påverkar cykelpendlingen.

Jag tror de tänker “cyklist=fotgängare”. När jag går går jag sällan in i stolpar. Farten är låg. Och varför skulle det inte fungera att leda in alla cyklisterna i en smal gränd på trottoaren mellan avspärrningsgallren? För att det är fotgängare där? Men cyklister och fotgängare är ju ungefär samma sak. Och alla har vi ju erfarenhet av att gå i stan.

Jag tror att en av de absolut viktigaste förändringarna för att få till stånd en vettig cykelmiljö är att utbilda dem som arbetar med underhållet av den.

Och det är en fråga som ingen drivit vad jag sett. Vi har inte pratat särskilt mycket om det här på Cyklistbloggen.

Som cyklister pratar vi  om att vi vill ha fler cykelvägar, bättre snöröjning och säkrare miljö.

Men vi kan ha hur många cykelmiljarder som helst – det spelar ingen roll om de som utför arbetet gör det fel.

Hur mycket kostade det att i efterhand åka ut och plocka bort de där stolparna i Farsta? Hur hade platsen sett ut om man redan från början tänk på dem?

För det är ju inte första gången. Minns Trafikverket i somras:

Foto: Marcus Wileen

Foto: Marcus Wileen

Där vägmarkeringarna fick fräsas bort i efterhand, stolparna sågas ner. Och sedan måla om vägbanan igen. Vad kostade det? Tittar man på Marcus bild ovan så är det ju så bleeding obvious att de där stolparna är helt galet placerade. Massor med människor var inblandade i att ställa dem där och att bygga den där cykelbanan. Ingen av dem pausade någon minut över en kopp kaffe och tänkte: “Hörrni, är det här verkligen en bra idé?”. Inte förrän cyklisterna började hojta och Radio Stockholm hörde av sig var det någon som såg det självklara.

Minns stolpen i Lund. Hur mycket gick åt där?

Att göra fel och sedan ändra i efterhand kostar skattepengar.

Stockholms stad måste utbilda sina entreprenörer och trafikplanerare i vad det innebär att cykla. Vilka krav som måste ställas. Helst genom att få dem att själva cykla och testa infrastrukturen. Ofta. Regelbundet. För det är först då man får en situation där någon av dem som målar linjer i Farsta plockar upp mobiltelefonen och slår en signal: Har ni verkligen tänkt att de här stolparna ska stå mitt i vägen?

Det är först då man på Landstingsmötet redan från början säger att, hörrni det är ingen bra idé att ställa betongsuggan till 69:ans hållplats mitt i högerfältet på cykelbanan.

Det är först då man slutar slösa med skattepengar på onödigt efterfixande. Och det är först då som cyklisterna kan slippa vara den grupp i trafiken som skadas mest.

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

53 Kommentarer på "Utbilda trafikarbetarna!"

Låt mig veta när
avatar
Tommy S
Gäst

Jobbar inom väg och entreprenad så jag får nog tala för väldigt många inom branschen men inte alla!
Men jag tror nog att alla dessa kring “ute” arbetet du syftar på, asfalt, plattsättning, linjemålning osv har skrattat rätt duktigt åt det hela när allt gjorts och tyckt att någon på trafikkontoret är dum i huvudet och ännu mer skrattat åt cyklister som kommer bli förbannade.. och framförallt skrattat över att det tjänats storkovan på att bygga upp allt för att sedan tjäna mer pengar på att ta ner skiten.
No offence mot cyklister har ingenting emot er men tugget brukar kunna lyda såhär vid dessa byggen och fikastunder i byggbodarna 😉

Christian Gillinger
Gäst

Samtidigt skadas cyklister, ofta allvarligt. Svårare att skratta då tänker jag.

Aliide
Gäst

Men kör inte byggarbetarna bil? Tänk om vägarna skulle se ut så som Pendelstråken ser ut, inte fasiken sätter man en stolpe mitt i en bilväg. Inte en omärkt bula. Inte växter som täcker halva vägen, inte ett omärkt fartgupp. Inte en betongsugga (utan ens florocerande varningsfärg eller något annat som gör att ett hinder syns i mörker). Överhuvudtaget syns inte många många hinder i mörker! Och tänk bil ist för cykel bara så kanske det blir bra, fast asfaltsprickor lagom för ett cykeldäck måste tk ta sig en funderare kring om det är en smart idé att låta bli att åtgärda.

Men jag vill ändå ge en eloge till några vägarbetare längs Magelugngsvägen för något/några år sedan. De asfalterade mjuk nerfart (så man inte skulle behöva hoppa nerför kanten), tog en del av vägbanan, lika bred som c-banan och avskärmade med betonggrejer mot bilarna. Där hade man tänkt för en gång skull!

trackback

[…] Utbilda trafikarbetarna! […]

trackback

[…] dagar efter att vi skrev om att det är meningslöst att använda 143 miljoner om året (”Cykelmiljarden”) för att få fler att börja cykla, när pengarna används fel, så […]

trackback

[…] bakgrund av det vi skrev igår, om […]

Krister Isaksson
Gäst

Jag kanske skulle göra ett blogginlägg om hur processen går till när man bygger cykelbanor!? Det spekuleras mycket i kommentarerna här, en del är nära “sanningen”, en del inte. De som har minst “skuld” i detta är hen som sätter stolpen och hen som målar

Rolf Broberg
Gäst

I Göteborg byggdes en korsning om så att cykelbanan tvingades göra en mycket snäv z-kurva runt en stolpe. Det utlöste ett skred av protester och Gbgcyklaren filmade och bloggade på http://gbgcyklaren.com/2013/september/film-kanaltorgsgatans-nya-cykelbana-och-kurvan-runt-stolpen-2.html .

Avsnittet fick göras om. Jag talade med en av anläggarna. Han sa ungefär att de just byggt färdigt gc-lösningen, men måste bygga om igen ***EFTERSOM CYKLISTER TYDLIGEN INTE KAN STYRA***. Där går en halv miljon, men det spelar visst ingen roll. Jag berättade att det står i kommunens flera år gamla principdokument att man vill undvika sådana branta svängar för cyklister. Han sa att då borde kommunen ha lämnat oss ritningar. Det gjorde de inte, de sa bara att vi skulle bygga nå’t bra. Det gjorde vi, men nu får vi direkt riva upp och göra om.

Det förstärker bilden av att en del som har de facto-inflytande över utformningen behöver just den utbildning som Cyklistbloggen efterlyser.

Ms_Xx
Gäst

Ja, gör det!

RideQualityVec
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Utbilda trafikarbetarna! http://t.co/arRCGxZS6M #cykla ping @perankersjo

JoliUrbaniste
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Utbilda trafikarbetarna! http://t.co/arRCGxZS6M #cykla ping @perankersjo

ErikSandblom
Gäst

.@KristerIsaksson De har väl anlitat Beckomberga Planering & Konsult AB precis som för Älvsjö! @perankersjo @Cyklistbloggen

Dmitri Fedortchenko
Gäst

Jag har en teori…

Linjerna målas väl alltid sist?
Innan några linjer har målats är det omöjligt att se att det faktiskt är en cykelbana på många av bilderna. Så de som sätter ut stolparna antar att det är en trottoar och då är det ändå ok. Men sen kommer den onda linjemålaren.

Det är linjemålarna som år efter år gör tjockare och tjockare cykelsymboler och cykelfältslinjer som är ute efter oss.

grondalmannen
Gäst

@Cyklistbloggen @perankersjo kruxet är att man lägger ut allt på.små entreprenader. Ingen ansvarar för helheten

DavidPVelo
Gäst

http://t.co/CxKG4cLIRn Att få några normalbegåvade som tänker på rätt post inom det offentliga är faktiskt inte enkelt. De är sällsynta!

bjornstenberg
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Utbilda trafikarbetarna! http://t.co/arRCGxZS6M #cykla ping @perankersjo

AndreasD
Gäst

Två ord: Uppföljning och kontroll.

Det är det enda som krävs i detta. Lägg till engelskans Accountability på enskilda tjänstemän då börjar det hända. Har man ritat detta sju ggr, ja då får man ta ett jobbigt samtal med sin chef. Men jag tror det brister i övre leden också och då kan man göra lite som man vill utan risk för jobbiga samtal. När politikerna – och detta gäller inte bara Ulla även om hon är Trafikborgarråd – går in och kräver att det regelverk som reglerar detta faktiskt också gäller, då kan vi få en förändring…

Anders Andersson
Gäst

Nej – det handlar snarare om att ta tillbaks utförarna inhouse istället för att leja ut varje enskilt jobb på den resande firma som offererar billigast och sedan tar nästa jobb i Västerås eller Paris elelr Barcelona och aldrig behöver bry sig om resultatet, för då är de långt därifrån

Kontroll? Hur mycket är du beredd att betala mer i skatt för att tjänstemännen ska ut på plats och kontrollera varenda bygge? Du får vad du betalar för…

David Pedal
Gäst

Du menar inkompetent personal?

Lars
Gäst

Apropå bristande kunskap så skulle Nacka kommun också behöva utbildas. Kvarnholmsvägen ska byggas om och äntligen blir det cykelbana också. Det finns en s.k. TA-plan för hur trafiken ska ledas om under byggtiden, bland annat genom att sätta upp trafikmärket “fordonstrafik förbjuden” i båda ändar. Pilar i orange färg pekar mot Finnbergstunneln. Problemet är att man inte får cykla i Finnbergstunneln. Så förra veckan kontaktade jag kommunen och frågade hur jag ska ta mig fram. De hävdade då benhårt att vägen fortfarande är öppen för gång- och cykeltrafik. Alltså vägen där man precis satt upp trafikmärket “fordonstrafik förbjuden”. De förstår verkligen inte att cykeln är ett fordon!

Fredrik Jönsson
Gäst

Det är ju något fundamentalt fel med kvalitetskontrollen. Det gäller även att man hävdar att arbetet är klart när körbanan är färdig och sedan går därifrån och lämnar cykelbanan ogjord i månader, som på Folkungagatan.

Uppenbarligen finns det i stort sett ingen uppföljning och kontroll av utfört arbete alls, eller så sker den flera månader efter att det är klart. Jag tror att det är där man måste skjuta in sig och antingen skapa processen om den inte finns eller snabba upp och förbättra den ordentligt.

Fredrik G
Gäst

Jag tror du är något på spåren för det är ju väldigt uppenbara “kvalitetsbrister” som slinker igenom.

Anders Andersson
Gäst

Man får vad man betalar för. Stockholmarna har i två val röstat för sänkta skatter och mindre byråkrater som kontrollerar. Det måste man väl respektera?

Fredrik Jönsson
Gäst

Dåliga cykelbanor är inte ett fenomen som uppstått de sista åren.

eggepegge
Gäst

@perankersjo bra. Men vad har utförarna för incitament att ifrågasätta beställt arbete? Tror utb tidigare i kedjan behövs. @Cyklistbloggen

da_hajhaj
Gäst

snälla, sluta beskriv Per Ankarsjö som något slags hjälte, till syvende och sist är han stödtrupp åt Ulla Hamilton

Fredrik Jönsson
Gäst

Tills någon annan politiker kliver fram engagerar sig och visar vilja för att ta ansvar i cykelfrågor lär det nog förbli så. Och det kan man göra även i opposition. Så länge taktiken är att vara så tyst som möjligt för att markera avstånd och inte bli inblandad blir inte jag särskilt imponerad.

Jag tycker inte ens att Ulla är den som är allra sämst i de här frågorna heller, demoniseringen är onödig. Man kan argumentera mot en del prioriteringar i sak men hon har inte bara cykelentusiaster att hantera.

Christian Gillinger
Gäst
mikaelordenius
Gäst

@KristerIsaksson fast om inte trafikarbetarna kan sitt jobb, då får staden ställa kraven? @perankersjo @Cyklistbloggen

Erik
Gäst

Min uppfattning är att entrepenörer ALDRIG ifrågasätter de bygghandlingar som dom ska bygga efter oavsätt hur korkat det är. För måste det göras om så blir det ett tillägg som dom tjänar grova pengar på. Rätt eller fel men så är det och jag tror inte det ändras. Problemet ligger snarare i steget innan att konustbolagen som ritar på dessa infraprojekt inte kalarar sit jobb på cykelsidan alls.

Thomas Egrelius
Gäst

Där tror jag du har en stor poäng Erik. Gör entrepenören som den blir tillsagd kan de heller inte få krav på sig att korrigera utan ersättning. De har ju inte gjort något fel, de har utfört vad som beställts. Ifrågasätter de instruktionerna drar det ut på tiden och deras tidsplaner och scheman med andra uppdrag inplanerade spricker.

Då är det bättre, från entrepenörens synvinkel, att istället bara utföra beställningen och sedan planera in den ändring som förr eller senare kommer beställas. Och är det bråttom kan de dessutom tjäna lite extrapengar på att prioritera arbetet före andra uppdrag.

Precis som du skriver måste ritningar och intstruktioner vara korrekta *innan* den utförande entrepenören får dem i sin hand. Så det är nog de som gör ritningarna som behöver utbildas i första hand. Alternativt ha med krav i upphandlingen av entrepenörer att de SKALL ifrågasätta konstigheter innan de bygger, annars får de inte betalt (hur nu något sådant skulle formuleras och faktiskt kunna fungera är jag inte rätt man att fundera ut, de lär väl oftast ha fått betalt redan när felaktigheterna uppdagas. Och var drar man gränsen för när de borde ha ifrågasatt och inte?)

Ms_Xx
Gäst
Problemet är ju också att man inte är beredd att betala för projektering, varken i timarvoden eller i antal timmar arbete. Projektörerna (som har många års högskoleutbildning) sitter på i princip samma timpriser som entreprenörerna, och det prutas ständigt på hur mycket projekteringen får kosta/hur lång tid den får ta (även genom att det ofta är alldeles för kort framförhållning och en enorm ryckighet i projekten). Då är det självklart att granskning och samgranskning (som projektledarna ofta inte ens riktigt inser vitsen med) blir bristande, eftersom de kommer i slutet av projekteringen då budgeten ofta är upparbetad. Eftersom det alltid är flera olika konsulter som projekterar vägprojekt (alla har sina specialområden) är det inte ett dugg förvånande att stolpar hamnar mitt i cykelbanan när samgranskningen brister. De är dessutom antagligen inte utritade exakt på ritning, det styrs av beskrivningen, och standardplaceringen är 0,5m från kantstenslinjen. Så när man ritar in en smal cykelbana som går ända ut i kantsten BLIR det så här. Kontentan: snålas det med projekteringen och kostar det pengar på bygget. Så är verkligheten. Det är ett val som de som handlar upp projektering och byggen gör. Och när man försöker klämma in cyklister och gående på… Läs mer »
Nils
Gäst

Visst ställs frågan innan kontraktskrivning om entreprenören sett något konstigt på ritning och givetvis blir svaret då nej. med andra ord måste det vara rätt från början eller får man bara göra en totalentreprenad/funktionsentreprenad men då gäller det att skriva att stolpar inte ska stå mitt i cykelbanan.

Fredrik G
Gäst

Touché!

Richard
Gäst
Mycket bra skrivet. Problemet är att om stolpar sätts på plats via entreprenad så vill de bara göra jobbet och dra vidare. Ytterst få halar nog upp mobilen med lastbilen full med stolpar för att ringa någon ansvarig och stoppa den dåliga idén att placera stolpar mitt i cykelbanan. Så länge Ulla Hamilton går ut och säger att handboken bara är riktlinjer så kommer alla att tumma på avståndssiffrorna tills stolparna står mitt i cykelbanan. Att Ulla säger “vi har det utrymme vi har” på repeat duger inte. Tydligen får bilar alltid plats och finns det inte plats så gör man plats genom att riva, såga ner, spränga bort samt plana ut och därefter bygga ytterst noggrant efter ett regelverk. Cykelbanor byggs inte genom att titta på en karta och sedan ringa Bosse Entreprenad AB och ge honom uppdraget att måla en linje på en trottoar. Sedan ringer någon annan upp Nisse Entreprenad AB som får sätta upp skyltar. Vem är skyldig för att Nisse sätter stolparna i cykelbanan? Frågar du mig är det Ulla Hamilton som tillåter att allt får fortsätta som det alltid har gjort. Jag gissar att Ulla anser att en (dålig) cykelbana är bättre än ingen… Läs mer »
Ms_Xx
Gäst

Stolparna sätts innan man målar dit linjerna. Den som sätter dit stolparnas fundament har antagligen ingen aning om att den breda trottoaren i själva verket är en smal cykelbana kombinerad med en smal gångväg.

Fredrik G
Gäst

Jag tycker att det är uppenbart att det är en galen placering även om inga linjer finns utmålade. Tycker inte du också det?

Ms_Xx
Gäst

Det enda jag säger är att den placeringen är den placering stolpar har haft längs vägar sen massor av år tillbaka. På alla vägar där det antingen finns en bred trottoar eller inte finns någon trottoar alls är det dessutom en helt logisk placering, som fungerar bra.
Nu när det byggs cykelvägar längs vägarna är det naturligtvis en heldum placering.
Stolpars placering kan verka som en trivial sak om man inte är insatt, jag skulle t.ex. förorda linspänd belysning längs alla vägar med hus på båda sidor om det gick, verkar ju funkaskit bra! Inga stolpar, och dessutom är det snyggt. Tyvärr är det inte lätt i praktiken då man måste förhandla med alla fastighetsägare om att få låna deras fasader. Krångligt. Därför blir det sällan av numera. Synd.

Richard
Gäst

Ja, det mest logiska är ju att stolparna kommer först och eftersom det inte verkar vara en samgranskning kommer sedan ett annat företag som målar.

Ska man verkligen “bygga” cykelbanor krävs det mer än målarfärg. Stolpar måste flyttas och trottoarer måste breddas, träd kanske måste fällas. helt enkelt allt det där som man jämnt gör när “riktiga” vägar byggs.

Fredrik G
Gäst

I många andra länder hade jag kunnat köpa en del av ditt resonemang, men inte i Sverige. I Sverige så jobbar vi betydligt mer självständigt och frågar inte närmaste chef om allt möjligt.

Anders Andersson
Gäst

Vi lever sedan snart 20 år i EU med fri rörlighet och en uttalad målsättning att vilket företag i hela EU som helst ska kunna ta vilket arbete som helst. Det finns inga garantier för att det är ett företag med självständig arbetskultur som utför jobbet. Kostnadsjakten gör det tvärtom troligare att det är ett företag med totalt osjälvständiga arbetare.

Man kan inte få kunniga yrkesstolta självständiga arbetare till samma låga pris som dem som verkar i de system som kräver noggrann kontroll för att bli bra utförda. Bägge sätten funkar bra i sin kontext, men EU-rörligheten har gjort det
mycket svårare att tillämpa det självständiga arbetssättet på
entreprenader.

Richard
Gäst

Jo, jag vet. Danmark är t.ex. som USA med en besluthiearki där ingen vågar ta beslut om det finns någon över en. Erik, Thomas och Ms_Xx har också bättre förklaringsmodeller än vad jag tyckte ihop.

Men om Ulla Hamilton ger ständiga signaler i media att “handboken bara är riktlinjer” och “vi har den yta vi har och att vi inte kan ta bort träd eller hus” – ja, då är det väl ingen vits med samgranskning om högsta chefen tycker att “vi cyklister aldrig är nöjda förrän vi får motorvägar i innerstan”.

Så på så sätt jobbar alla visserligen sjävständigt men helt klart i Ulla Hamiltons anda: fixa gärna lite cykelbanor men aldrig på bekostnad av någonting annat.

SvecTweet
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Utbilda trafikarbetarna! http://t.co/arRCGxZS6M #cykla ping @perankersjo

Jocke von Scheele
Gäst

Jag har ofta funderat över det där, hur det känns som anläggningsarbetare att stå och göra hål för en stolpe och sätta upp den mitt i cykelbanan, alternativt att måla en cykelbanemarkering rakt in i en stolpe. Det måste kännas så dumt att göra något som man vet är parodiskt dåligt. Jag gissar att man resignerar och tänker “Jaja, det här är åt helvete, men jag gör bara som de säger, så har jag gjort mitt jobb. Om jag börjar gnälla om att det är fel blir jag bara betraktad som en jobbig jävel.”
Det måste leda till att man i förlängningen börjar betrakta sitt jobb som ganska oviktigt och meningslöst. Och då blir det kanske ännu enklare att bara skita i slutresultatet?

Ms_Xx
Gäst

Som jag skrev ovan: den som placerar ut stolpfundamenten har nog ingen aning om att det ska målas dit cykelbanelinjer längre fram i projektet. Och när de kommer dit med linjemålningsmaskinen står stolparna redan där, det är ont om tid och de bara gör. Skulle jag tro. Gissar att de tänker att det får tas upp på slutbesiktningen som antagligen sker ganska snart efter linjemålningen, som är typ det sista man gör.

Fredrik Jönsson
Gäst

Jag skulle gärna vilja tro att anläggningsarbetarna har den kollen. Men jag undrar om det är sant. De allra flesta cyklar nog aldrig själva. Jag undrar om de tänker alls på hur slutresultatet blir.

Jocke von Scheele
Gäst

Du menar att de resignerat och betraktar sitt jobb som oviktigt? För det är så det måste bli om man har den inställningen.

Fredrik Jönsson
Gäst

Jag tror att de fokuserar på sitt jobb, att stolpen står rakt och sitter ordentligt och sådant. Däremot tror jag inte att de tar det mer holistiska perspektivet och frågar sig hur det passar ihop med allt annat i särskilt hög grad. Det lär förstås variera mellan individer, men om man ska generalisera lite.

KristerIsaksson
Gäst

@perankersjo @Cyklistbloggen Samtidigt så anses väl alla inblandade vara fullt arbetsföra människor som får betalt för sin kompetens…

JennieVictoria
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Utbilda trafikarbetarna! http://t.co/arRCGxZS6M #cykla ping @perankersjo

perankersjo
Gäst

@Cyklistbloggen huvudet på spiken. Hoppa kunna återkomma med lite nyheter om detta inom kort.

spindelbenen
Gäst

@Cyklistbloggen @perankersjo Bra skrivet! Hela situationen känns ju så absurd att till och med vi som pendlar bara kan skratta åt eländet.

jwolfers
Gäst

@Cyklistbloggen: Utbilda trafikarbetarna! http://t.co/rUazZsY384 #cykla

wpDiscuz