Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Säkrare lastbilar, var vänlig dröj 10 år

Publicerad den 25 maj, 201422 januari, 2022



Vi har tidigare skrivit ganska mycket om olyckor vid högersvängar, särskilt med lastbilar. Vi har dessutom ondgjort oss över den föreslagna lösningen på problemet: ett klistermärke.

Sanningen att säga har vi också blivit något mer uppåt att något mer avancerade lösningar mot högersvängsolyckor varit på gång hos exempelvis Volvo Trucks.

Då blir man mer bestört när ett förslag om lagstiftning som skulle rädda livet på upp till 300 fotgängare och cyklister per år i EU blir senarelagt på grund av att två länder lobbat stenhårt för en 10-årig senareläggning.
Vilka onda, elaka, cyniska länder handlar det om? Vilka vill med berått mod skjuta upp möjligheten till att rädda upp till 300 människoliv per år?
Svaret är Sverige och Frankrike.
Varför?
Ekonomi, främst. Både Volvo och Renault har enligt Expressen och Financial Times (Google News, klicka på översta länken för att läsa) nyligen lanserat nya modellserier och att ta fram nya modeller är oerhört kostsamt.
I fredags, den 23 maj, enades EU-ambassadörerna i ministerrådet om förslaget på en fördröjning om åtta år, inte tio år – eller en ännu längre fördröjning som som Sverige och Frankrike kämpat för ursprungligen.
Ministrarna ska slutgiltigt klubba förslaget den 5 juni.
I höst väntar förhandlingar mellan parlament, kommission och ministerråd om slutgiltig utformning
Volvo har så länge jag kan minnas haft säkerhet som ledord. Börjar kännas lite ihåligt, eller vad säger Volvo Lastvagnar?
Tack Patrik Kronqvist, Expressen, för tipset.

26 svar på ”Säkrare lastbilar, var vänlig dröj 10 år”

  1. Martin S skriver:
    28 maj, 2014 kl. 2:08 e m

    Prova att skicka detta till Volvos VD direkt och om inget svar ges gå till massmedia? Då kan det ta fart.

    Laddar in …
  2. Ms_Xx skriver:
    27 maj, 2014 kl. 11:15 f m

    Så himla sorgligt.

    Laddar in …
  3. AlbertNN skriver:
    26 maj, 2014 kl. 10:40 f m

    När nu lastbilar är såpass farliga, så borde de kanske utrustas med väl synliga roterande varningsljus så fort de skall svänga? Samt begränsas till 30 km/h i stadstrafik.

    Laddar in …
    1. eriksandblom skriver:
      26 maj, 2014 kl. 8:12 e m

      Och en skylt på hytten där det står ”Varning, jag ser inte när jag svänger!”

      Laddar in …
  4. Ingrid skriver:
    26 maj, 2014 kl. 10:19 f m

    Hur är det med Scania då? De gör lika mkt lastbilar som Volvo?

    Laddar in …
    1. eriksandblom skriver:
      26 maj, 2014 kl. 8:04 e m

      Scania ägs av Volkswagen som tydligen inte är lika skraja som Volvo.

      Laddar in …
      1. Dmitri Fedortchenko skriver:
        26 maj, 2014 kl. 8:56 e m

        Mja… http://www.dn.se/ekonomi/flyget-till-rio-gar-som-taget/

        Laddar in …
        1. eriksandblom skriver:
          26 maj, 2014 kl. 9:19 e m

          Intressant artikel!

          Laddar in …
          1. Dmitri Fedortchenko skriver:
            26 maj, 2014 kl. 9:20 e m

            Sen är väl frågan hur Scania är nuförtiden, men faktum kvarstår att de har ett direkt ansvar här. Sjukt må säga.

            Laddar in …
  5. Petter_P skriver:
    25 maj, 2014 kl. 11:25 e m

    Jag kan tycka att lagen är lite klumpigt formulerad som kräver så stora förändringar på hytternas utformning. Med konspirationsglasögonen på så skulle lagförslaget mycket väl ha kommit från Volvos och Renaults konkurrenter, t.ex. MB.
    Borde man inte kunna nå liknande säkerhetsnivå genom användande av kameror, radar och lite datorer? Låter som en billigare lösning som hade gått att genomföra med nuvarande hyttdesign.

    Laddar in …
    1. eriksandblom skriver:
      26 maj, 2014 kl. 8:08 e m

      Reglerna gäller bara nya lastbilar och först om tio år. Jag tycker det är ganska beskedliga förändringar, och det är helt naturligt att föraren ska kunna se när hen svänger.
      Den förändring Sverige ville ha handlade dessutom om att ta bort frivilligheten under en övergångsperiod. Även om en tillverkare var helt klar och skulle starta produktion med bättre hytter, så skulle de inte tillåtas göra det förrän efter 10 år.

      Laddar in …
  6. tomasmalmsten skriver:
    25 maj, 2014 kl. 8:55 e m

    RT @Cyklistbloggen: Säkrare lastbilar, var vänlig dröj 10 år: I fredags röstades ett förslag till lagstiftning igenom … http://t.co/DZNs3…

    Laddar in …
  7. da_hajhaj skriver:
    25 maj, 2014 kl. 7:43 e m

    och vad kostar 300 dödade och x tusen skadade per år ? Detta handlar helt enkelt om att högern är näringslivets förlängda gren i politiken.

    Laddar in …
    1. Richard skriver:
      25 maj, 2014 kl. 9:21 e m

      Staten och kapitalet sitter i samma båt oavsett om det är Alliansen eller sossarna.

      Laddar in …
    2. eriksandblom skriver:
      26 maj, 2014 kl. 8:11 e m

      Det kostar förstås en hel del, både i skattepengar till vården och i sänkt produktivitet. Det är inte bra för näringslivet att meja ner arbetskraften!

      Laddar in …
  8. Swede_Box skriver:
    25 maj, 2014 kl. 7:36 e m

    RT @Cyklistbloggen: Säkrare lastbilar, var vänlig dröj 10 år: I fredags röstades ett förslag till lagstiftning igenom … http://t.co/DZNs3…

    Laddar in …
  9. Greijus skriver:
    25 maj, 2014 kl. 4:53 e m

    RT @Cyklistbloggen: Säkrare lastbilar, var vänlig dröj 10 år: I fredags röstades ett förslag till lagstiftning igenom … http://t.co/DZNs3…

    Laddar in …
  10. eriksandblom skriver:
    25 maj, 2014 kl. 3:04 e m

    Vilken fjantig film från Volvo. Tala ur skägget:
    ”We built the trucks so that drivers can’t see when they turn. Oops!”

    Laddar in …
  11. papatangofive skriver:
    25 maj, 2014 kl. 2:52 e m

    RT @Cyklistbloggen: Säkrare lastbilar, var vänlig dröj 10 år: I fredags röstades ett förslag till lagstiftning igenom … http://t.co/DZNs3…

    Laddar in …
  12. DavidPVelo skriver:
    25 maj, 2014 kl. 2:40 e m

    Säkrare lastbilar, var vänlig dröj 10 år http://t.co/NNY3AWVQQq Svenska politiker åker taxi på skattebetalarnas bekostnad.Vem kunde tro det

    Laddar in …
  13. PatrikKronqvist skriver:
    25 maj, 2014 kl. 1:55 e m

    RT @Cyklistbloggen: Säkrare lastbilar, var vänlig dröj 10 år: I fredags röstades ett förslag till lagstiftning igenom … http://t.co/DZNs3…

    Laddar in …
  14. Cyklistbloggen skriver:
    25 maj, 2014 kl. 1:12 e m

    Ping @PatrikKronqvist Säkrare lastbilar, var vänlig dröj 10 år: http://t.co/DZNs3j8SS9 #cykla #

    Laddar in …
  15. somaralnaher skriver:
    25 maj, 2014 kl. 1:04 e m

    RT @Cyklistbloggen: Säkrare lastbilar, var vänlig dröj 10 år: I fredags röstades ett förslag till lagstiftning igenom … http://t.co/DZNs3…

    Laddar in …
  16. kristoferk skriver:
    25 maj, 2014 kl. 12:57 e m

    RT @Cyklistbloggen: Säkrare lastbilar, var vänlig dröj 10 år: I fredags röstades ett förslag till lagstiftning igenom … http://t.co/DZNs3…

    Laddar in …
  17. KristerIsaksson skriver:
    25 maj, 2014 kl. 12:53 e m

    RT @Cyklistbloggen: Säkrare lastbilar, var vänlig dröj 10 år: I fredags röstades ett förslag till lagstiftning igenom … http://t.co/DZNs3…

    Laddar in …
  18. ErikSandblom skriver:
    25 maj, 2014 kl. 12:34 e m

    RT @Cyklistbloggen: Säkrare lastbilar, var vänlig dröj 10 år: I fredags röstades ett förslag till lagstiftning igenom … http://t.co/DZNs3…

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d