Meny
Cyklistbloggen
  • Hem
  • Om oss
  • Cookie Policy (EU)
Cyklistbloggen

Kommunen jagar felparkerare i cykelfält

Publicerad den 20 maj, 20141 januari, 2022

Vi är lite trötta på att skriva om stolpar just nu, så jag passar på att berätta om att det ska bli extra koll på fordon som felparkeras i cykelfälten. Det var i en artikel i Metro.se som egentligen handlade om något annat som stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö passade på att berätta om det:

Stockholms stad är medveten om detta och de motorcykelburna parkeringsvakterna, som tidigare övervakat stombusslinjenätet, ska nu också också bevaka prioriterade cykelstråk.

– De ska börja nu i dagarna, faktiskt. De har fått uppdraget att lappa bilar som står på cykelbanor. Vi har också bett polisen att prioritera detta och bötfälla bilisterna.

Lappad bil i cykelfil
Lappad bil i cykelfil

Men det här handlar alltså inte om en generell förändring bland alla parkeringsvakter i Stockholm – ingen utbildningsinsats för dem alltså, utan det handlar om de där motorcyklisterna som haft extra koll på bussfilerna. Jättebra att kommunen också pratar med polisen. Det har vi tidigare gjort, med viss framgång.

Även idag som sagt! Bötfälld bilist i cykelfält. Tyckte att patrullen var djävla åsnor. Tack @Stephan_Ray för bilden pic.twitter.com/kI0o3AxAQK

— YB Södermalm (@YB_Sodermalm) May 9, 2013


Jag inser också att problemet med felparkerare i cykelfält inte är något nytt problem. Redan 2002, bara några få år efter cykelfälten introducerats i Stockholm, så skrev Sverigesradio:

De målade cykelfälten har lett till att dubbelparkeringarna ökat dramatiskt. När cykelfält målades på Hornsgatan på Södermalm ökade tiden för dubbelparkeringar med 78 procent enligt en rapport från Stockholms stads Gatu- och fastighetskontor.

Så, nu tolv år senare säger Stadshuset äntligen att:

– Det är ett beteende som kanske varit okej tidigare, men inte längre, säger Per Ankersjö.

Vi ser fram emot att höra hur det går.
Se också: Bilder på fordon som blockerar cykelbanor (Facebook)

14 svar på ”Kommunen jagar felparkerare i cykelfält”

  1. Torbjörn Albért skriver:
    27 februari, 2016 kl. 11:18 e m

    Cykelfält?! Jag trodde det var markerade dörrzoner. Så nära kör ingen bil.

    Laddar in …
  2. Björn skriver:
    22 maj, 2014 kl. 2:03 f m

    Kan vi inte börja ställa ut cyklar lite här och var på motorleder och reguljära körfält? Gärna i taxiparkeringarna. Det skulle nog bli lite liv i luckan då…

    Laddar in …
  3. bussborg skriver:
    20 maj, 2014 kl. 11:32 f m

    @Cyklistbloggen en sak jag undrar länge är huruvida hantverkare, vägarbetare och andra får parkera hur som helst. Vet du?

    Laddar in …
  4. Richard skriver:
    20 maj, 2014 kl. 10:29 f m

    Jag cyklar hellre i blandtrafik än cykelfält där jag måste cykla ut i blandtrafik hela tiden = bilister räknar inte med att plötsligt ha en cyklist framför motorhuven.
    Antingen skrotar vi alla cykelfält eller så införs nolltolerans på fordon som står i cykelfält. Låt-gå-attityd hos polis och parkeringsvakter är ett misslyckande för samhället.

    Laddar in …
  5. Christer skriver:
    20 maj, 2014 kl. 10:23 f m

    Tycker det är lustigt när politiker uttalar sig om att detta är något polisen ska prioritera och när folk ställer krav på att detta är något polisen ska utföra. Visst har patrullerna lugnt ibland och kan lappa någon bil eller två men oftast har de så fullt upp att de knappt ens hinner få i sig någon måltid under passet. Nä, detta är något för markägaren (dvs kommunen) att skicka ut flera parkeringsvakter på våra gator för att stävja parkeringsanarkin.

    Laddar in …
  6. felix reychman skriver:
    20 maj, 2014 kl. 9:35 f m

    Kalas att det går i rätt riktning, om än inte fort nog.
    Jag lappade själv en bilist med mina egna lappar (med information och lite lagtext) igår, vid Hornstull.
    Det är intressant att vi så ofta återkommer till samma tweet. Den är snart ett år gammal nu. Hur har det funkat sedan dess? Har det lappats fler bilar? Har det blivit bättre? Om polisen har ökat kravet på just den regelefterlevnaden borde vi se resultat.

    Laddar in …
    1. Christer skriver:
      20 maj, 2014 kl. 10:18 f m

      När du egenlappar en bil som du gjorde tror du själv att du på något vis uppnår något annat än tidsspillan från din sida? Risken finns snarare att föraren läser lappen och om det framgår att det är en cyklist som skrivit den kommer nog föraren få, eller öka på, ett visst cyklisthat. Det måste till någon utomstående som sätter en bot som innebär ekonomisk förlust för att folk ska fatta att risken inte är värt det.

      Laddar in …
      1. felix reychman skriver:
        20 maj, 2014 kl. 10:28 f m

        Jag tror du på många sätt har rätt.
        Det finns några alternativ, som jag ser det.
        1. Skit i det och cykla vidare. Det är jag inte sugen på.
        2. Stanna och försök prata med felparkeraren. Det är jag inte heller sugen på, inte minst för att jag antagligen är andfådd och förbannad när jag stannar, vilket kommer att ge ett oerhört aggressivt intryck, och det är inte det bästa när man vill förmedla något.
        3. Lämna en prydlig, saklig, hyfsat vänlig lapp
        Ja, och så en hög utopiska saker som att kontakta kommunen om felparkeringen eller polisen, men det kan vi nog enas om är slöseri med allas tid.
        Av de alternativen, ser jag detta som det minst dåliga, det minst aggressiva, mest konstruktiva sättet att inte göra ingenting.
        Om en sådan spär på cyklisthatet, ja, då var det nog någon som ändå redan hatade, så att detta kanske kan kvitta. Var det någon som faktiskt i oförstånd gjorde det, kanske det blir en liten tankeställare.
        Ett alternativ jag blir allt med sugen på, är att, hoppsan, råka köra en pedal i bildörren, som en liten olycka. Nej, jag kommer inte att göra det, men jag är rejält sugen, och jag är också sugen på att se i vilken utsträckning bilägarens försäkringsbolag skulle betala, och i vilken utsträckning jag skulle anses juridiskt skyldig till det. I verkligheten är jag lite för konflikträdd, och rädd för de dårar som jag ibland träffat på som hotar och slåss och försöker köra över mig.
        Tror jag ska skaffa några motsvarande lappar till de som parkerar i cykelfältet vid hornstull, coh skapar totalkaos, för att de ”ska bara”… på morgnarna.

        Laddar in …
        1. Richard skriver:
          20 maj, 2014 kl. 10:33 f m

          Kan du inte fotografera av din lapp och ladda upp den på Cyklistbloggen? Jag vill också dela ut informationslappar att de står olämpligt, trafikfarligt och faktiskt olagligt.

          Laddar in …
          1. felix reychman skriver:
            20 maj, 2014 kl. 10:46 f m

            Ska försöka hitta var jag laddade ner PDF:en. Den är alltså inte min från början.
            Jag skrev ut en bunt i A5, som jag har i en liten rulle i telefonfacket på ryggsäckens axelrem. Ruskigt smidigt.

            Laddar in …
          2. felix reychman skriver:
            20 maj, 2014 kl. 10:52 f m

            Jag hittade min egen pdf lokalt på min dator.
            Christian, kan du tänka dig att lägga upp den på cyklistbloggen? Går det?
            Jag har inget bra ställe att dela med mig av den på.

            Laddar in …
          3. Jeroen Wolfers skriver:
            20 maj, 2014 kl. 10:59 f m

            Vi kan väl kolla! Har du lust att maila den till oss?

            Laddar in …
          4. felix reychman skriver:
            20 maj, 2014 kl. 11:01 f m

            Den kom precis på mail till er (som svar på mailen om kommentaren…)

            Laddar in …
  7. AndreasD skriver:
    20 maj, 2014 kl. 9:33 f m

    Jätteviktigt. Ett av mina största irritationsmoment när jag cyklar. ”Jag skall bara…” är så utbrett att man blir smått frustrerad.

    Laddar in …

Kommentarer är stängda.

Senaste inläggen

  • Flen uppfinner egen sorts väg
  • Tack och på återseende
  • Så var det tänkt…
  • Men hur skulle man cykla?
  • Ytterligare en stolpe…

Arkiv

Arkiv

Meta

  • Logga in
  • Flöde för inlägg
  • Flöde för kommentarer
  • WordPress.org
©2025 Cyklistbloggen | WordPress Theme by Superb WordPress Themes
Manage Cookie Consent
To provide the best experiences, we use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us to process data such as browsing behavior or unique IDs on this site. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Functional Alltid aktiv
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistics
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Hantera alternativ Hantera tjänster Hantera {vendor_count}-leverantörer Läs mer om dessa syften
View preferences
{title} {title} {title}
%d