Klart kommunen ska ha egna cyklar!

| 9 kommentarer

Några dagar efter att vi skrev om att det är meningslöst att använda 143 miljoner om året (“Cykelmiljarden”) för att få fler att börja cykla, när pengarna används fel, så läser vi att kommunarbetarna ska utbildas i cykelkunskap. Så här står det i dagens DN:

– Det blir tyvärr för dåligt ibland. Det beror delvis på att många saknar kunskap om cyklistperspektivet. Har man den kunskapen sätter man inte stolpar mitt i cykelbanan eller bygger inte tvära, skymda kurvor, säger stadsmiljöborgarrådet Per Ankersjö (C).

Vasagatan

Undviks med kunskap

Men en nyckel i strategin är utbildning av planerare, projektledare, entreprenörer och konsulter. De ska lära sig handböckerna för cykelsatsningen nästan utantill så de vet vad som gäller och utbildas så att de blir bättre på att se cyklisternas behov ur ett cyklistperspektiv.

Yesbox. Precis. Och det är bra att den polletten nu fallit ner, så här nästan tre år efter vi först hörde talas om “cykelmiljarden”, och bara månader innan nästa val.

13052014-farstavägen_stolpar-9

Kan undvikas med praktisk erfarenhet

Men det behöver inte vara så komplicerat. En enkel metod man kan börja med är att ge de som ska arbeta med cykelinfrastrukturen faktisk tillgång till cyklar. Teori är jättebra, men ingen kunskap är komplett utan praktisk erfarenhet.

Och precis som vi i veckan tyckte att det var märkligt att cykeljouren inte har några cyklar, utan kör omkring i bilar, så tycker vi det är självklart att alla som får betalt för att på arbetstid syssla med bygga för cyklister också faktiskt cyklar själva.

Så här skrev vi häromdagen:

Stockholms stad måste utbilda sina entreprenörer och trafikplanerare i vad det innebär att cykla. Vilka krav som måste ställas. Helst genom att få dem att själva cykla och testa infrastrukturen. Ofta. Regelbundet. För det är först då man får en situation där någon av dem som målar linjer i Farsta plockar upp mobiltelefonen och slår en signal: Har ni verkligen tänkt att de här stolparna ska stå mitt i vägen?

Det är varmt ute nu och avstånden är sällan särskilt långa i Stockholm.

Klart kommunen ska ha egna hojar.

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

9 Kommentarer på "Klart kommunen ska ha egna cyklar!"

Låt mig veta när
avatar
trackback

[…] varning för er som cyklar längs Drottningholmsbron, här har några icke-utbildade entreprenörer haft […]

trackback

[…] Klart kommunen ska ha en cykel! […]

trackback

[…] när Stockholms kommun slutligen erkänt att de inte alltid har den blekaste aning om vad de egentligen bränner cykelmiljarden på och skickar alla på kurs, så tänkte vi att det […]

trackback

[…] på bättre cykelinfrastruktur istället, men eftersom det verkar vara svårt att bli av med de 143 miljoner om året som ”Cykelmiljarden” innebär, så blir det påsar i år […]

Greijus
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Klart kommunen ska ha egna cyklar! http://t.co/ApLOXqAhl6

Jocke von Scheele
Gäst

En fördel med att cykeljouren har lastcyklar är att de är lättare att ställa så de inte är i vägen än de eldrivna “minipickuper” de har fått. Det vore ju typiskt om de åkte ut för att sopa upp glas eller något annat, och var tvungna att blockera cykelbanan medan de jobbade, eftersom bilen inte gick att få undan.

Thomas Egrelius
Gäst

Har de dessutom tvåhjuliga lastcyklar kanske de till och med kommer igenom bilhinder i form av bommar, stenblock och betongsuggor.

GuSv01
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Klart kommunen ska ha egna cyklar! http://t.co/ApLOXqAhl6

Prokke
Gäst

RT @Cyklistbloggen: Klart kommunen ska ha egna cyklar! http://t.co/ApLOXqAhl6

wpDiscuz