Cykelvägar – de går alltid att fixa till med lite färg

| 15 kommentarer

Nu när Stockholms kommun slutligen erkänt att de inte alltid har den blekaste aning om vad de egentligen bränner cykelmiljarden på och skickar alla på kurs, så tänkte vi att det kunde vara intressant att se hur det ser ut utanför Teh Capitals of Scandinavia.

Screen Shot 05-20-14 at 10.31 PM

Det gamla tänket missade

 

På Gotland till exempel.

Där har de enligt uppgift gjort klart en ny cykelväg. Så här ser den ut:

Visby Johan Malmros

Snedkorsning Foto: Johan Malmros

Som ni ser hamnade banan lite snett i förhållande till fortsättningen – som är uppe i vägrenen. Som cyklist ska man alltså cykla upp diagonalt ut till vägrenen vid den blå gång/cykelvägsskylten. Och se upp för bilarna från höger som får köra hela vägen fram till stopplinjen vid korsningen. 

Det är kanske inte helt optimalt. Men det är dyrt att flytta cykelbanor i efterhand. Kanske går det att fixa ändå?

Inget som inte går att lösa med lite kreativ målning:

Visby David Skoog

Inga problem, fixat! Foto: David Skoog

Det ser ut som en tratt. Den liksom samlar in cyklisterna och sedan leder den ner dem i den allt smalare filen så att det passar perfekt tills man kommer upp på vägrenen. Lite frihandsmålat sådär. På det här viset behöver det inte vara så noggrant med mätningar och sånt i förväg.

Och tänk er hur den kommer fungera i höstmörkret…

Tipstack till Johan Malmros

Författare: Christian

Christian har cyklat till och från jobbet sedan 2004. Tidigare på en allt risigare Skeppshult Populär, numera med barnen på en Nihola Family

Leave a Reply

15 Comments on "Cykelvägar – de går alltid att fixa till med lite färg"

Notify of
avatar
Elsashusse
Guest

RT @Cyklistbloggen: Cykelvägar – de går alltid att fixa till med lite färg http://t.co/SYp4ei6xUm #cykla

da_hajhaj
Guest

Jag tycker det verkar oerhört märkligt, med tanke på att Gotland är ett stort turistmål, att de styrande där inte inser vilken enorm nytta de skulle kunna ha av vettiga cykelvägar. Hade man kunnat cykla runt på ön på ett vettigt sätt tror jag det hade blivit ett långt mer attraktivt turistmål och stärkt deras ekonomi.

Erik Johansson
Guest

Gotland planeras och säljer till motoriserade turister, man är i minoritet när man turistar på cykel.

Richard
Guest

Du kanske har statistik som jag inte har tillgång till men min minnesbild av alla kampanjer från Gotlands kommun och turistbyrå sedan tidernas begynnelse är…

1. Ringmuren
2. Raukar
3. Solnedgångar
4. Badstränder
4. Cyklister på slingriga grusvägar

Låt oss gå in på deras hemsida http://www.gotland.com

Överst på välkomssidan visas (surprise!) två cyklister på slingrig grusväg.

Jag tolkar detta som att Gotland fortfarande vill sälja ön som ett gigantiskt cykelparadis – men alla som cyklat på ön vet att dessa pitoreska vägar är ytterst få. Det är asfalterade raksträckor i granskog utan cykelbanor där bilisterna dundrar förbi i 90 km.

Om det är som du säger att majoriteten av turisterna är bilister så är det för att ingen cyklist semestrar på den ön igen med cykel.

Erik Johansson
Guest

De må sälja sig med cyklar, men de säljer och bygger för motorcyklar och bilar, med vägverkets satsningar på rondeller utan övergångsställen, hur kommunen eller lokala företagen tänker på turister.

Det finns mycket trevliga ställen att cykla på, många pittoreska vägar och liknande, men som du säger de stora avstånden avverkas tillsammans med bilar som kör alldeles för snabbt. Fast det är småvägarna man kan njuta av, det är svårt att inse innan man är på plats. Ta aldrig de stora vägarna när ni är på Gotland, kör hellre en omväg på 4 mil.

Cynisk Cyklist
Guest

Hur många bilister kommer att stanna vid den ursprungliga stopplinjen och blockera cykel-vad-det-nu-är-för-nåt? Sikten vid den nya verkar om inte annat en aning begränsad och av beteendet vid en väjninglinje i min närhet – man stannar en eller två billängder efter denna, tvärsöver övergångsstället och ibland tvärsöver närmaste fil – leder inte till någon överdriven optimism.

(Där den blå bilen står parkerad på den andra bilden, jag antar att det är motsvarande cykelbana på andra sidan?)

Vore det inte enklare och billigare att tänka efter före? Politruker brukar ju annars vilja kunna skryta med att de inte slösar med skattepengar …

jwolfers
Guest

RT @Cyklistbloggen: Cykelvägar – de går alltid att fixa till med lite färg http://t.co/SYp4ei6xUm #cykla

velonoir
Guest

RT @Cyklistbloggen: Cykelvägar – de går alltid att fixa till med lite färg http://t.co/SYp4ei6xUm #cykla

Magnus Persson
Guest

Man borde lägga till en stopplinje eller hajtänder för väjningsplikt också.

Thomas Egrelius
Guest

Stopplinjen var ju iaf flyttad till innan överfarten för de som kommer från höger. Tidigare var den ju nästan ända ute i korsningen (syns som en svag linje precis innan nya asfalten på den större vägen) Alltid något.

Magnus Persson
Guest

Jag menade för de cyklister som kommer från cykelbanan och ska köra ut på stora vägen. Exempelvis mot bilar som kommer i samma riktning och svänger höger. Jag tolkar nämligen den ursprungliga skyltningen som att den troligen gäller både de som kommer från cykelbanan och den anslutande vägen, även om det är oklart.

Richard
Guest

Du behöver inte tolka. Cyklister har väjningsplikt när cykelbana korsar vägbana. Bilar som åker i samma riktning och svänger höger måste cyklister alltid se upp för.

Det är bara när cyklister cyklar bland bilar i vägbana som cyklist upphöjs till bilist och högerregeln gäller.

Jag har länge argumenterat att högerregeln ska gälla i alla korsningar om skyltning inte säger annat. Trafiksäkerheten ökas om bilister alltid tittar åt höger. Kommer en cyklist från höger ska bilist stanna anser jag. Glasklara regler ökar trafiksäkerhet.

Johan
Guest

Trafikförordningen 3 kap 61 §: En förare, som skall köra ut ur en cirkulationsplats eller annars efter att ha svängt i en vägkorsning skall passera en obevakad cykelöverfart, skall köra med låg hastighet och lämna cyklande och förare av moped klass II som är ute på eller just skall färdas ut på cykelöverfarten tillfälle att passera.

Det står ju inte specifikt väjningsplikt men att det är det fordon som svänger av vägen och korsar cykelöverfarten som skall stanna i första hand är uppenbart. Detta gäller bara om fordonet svänger av vägen, inte om det korsar vägen.

Richard
Guest

Jo, jag känner till det där men det är ju ingen rondell i detta exempel på Gotland, det är en T-korsning.

Just att bilar ibland ska ge företräde och ibland inte är att be om påkörda cyklister. Återigen – höj upp cyklister till bilister i avseende högerregeln.

Kolle
Guest

Pinsamt dålig planering, inget som man hade accepterat för bilister, som ändå är skyddade i sina plåtskal. Allt handlar om att bygga infrastruktur för att minimera möjligheten till misstag och att minimera effekterna av de misstag som ändå görs. Men man kan väl alltid hävda att cyklister bör ‘anpassa sig till omständigheterna’ och fortsätta med liknande skitlösningar.

wpDiscuz